1403/01/10 19:48


213582
تاریخ انتشار: 1397/04/18 00:45
نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی:
دکتر همایون یوسفی نماینده مردم کلانشهر اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت : ریشه اصلی مشکل بیکاری جوانان بویژه دانش آموخته را باید در نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی دانست که شانس دست یافتن به اشتغال بویژه اشتغال پایدار را از آنها گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، دکتر همایون یوسفی در جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان اظهارکرد: جوانان با فراگیری آموزش فنی و حرفه ای تبدیل به نیروی انسانی ماهر و متخصص شده و بعنوان کارآفرین جذب بازارکار خواهندشد.
یوسفی تصریح کرد: مسئولین در بحث توسعه مهارت آموزی دچارغفلت شده و باید بیش از گذشته به آن توجه جدی شود تا برابر نیازجامعه و تغییر اجتماعی حرکت کند.
یوسفی بیان کرد: به طور یقین مهمترین چالش و دغدغه فعلی مسئولان و مردم، حل مشکل اشتغال افراد بیکار و غیر فعال است که جمعیت قابل توجهی از افراد جامعه را در برمی گیرد و به طور جدی در معرض آسیب های اجتماعی و روانی هستند.
وی عنوان کرد: ریشه اصلی مشکل بیکاری جوانان بویژه دانش آموخته را باید در نداشتن مهارت یا ضعف مهارتی دانست که شانس دست یافتن به اشتغال بویژه اشتغال پایدار را از آنها گرفته است.
یوسفی گفت : دانشگاههای امروزه دنیا مهارت محور هستند و دانشجو بعد از فارغ التحصیلی با کسب مهارت لازم برای خود و دیگران ایجاد شغل می کند و این دردانشگاه فعلی کشور کمتربه آن توجه شده است.
یوسفی افزود: برای ایجاد شغل زیرساخت لازم ایجاد نشده و این سبب شده بسیاری از جوانان جذب دانشگاه ها شده که خروجی آن فارغ التحصیلان فاقد مهارت جویای کاراست و این خلاء اشتغال در حال بزرگ شدن است.
وی ادامه داد: حل مشکل اشتغال در کوتاه مدت غیرممکن است و برای حل این معضل باید سال یک میلیون شغل ایجاد کرد که این ظرفیت در کشور وجود ندارد در شرایط رکودی یا شغل ایجاد نمی شود و با اشتغال ناپابداراست.
وی تاکید کرد: مهمترین بخش توسعه اشتغال در کشور در حوزه خدمات است که 75درصد از حوزه اشتغال دربرگرفته است و نیازهست فنی و حرفه ای برای توسعه اشتغال در این حوزه برنامه خاص داشته باشد.
یوسفی خاطرنشان کرد : خوزستان اقتصاد دولتی دارد و از این لحاظ با دیگر استان ها تفاوت دارد که یکی ازعلل عدم سوق و ترغیب جوانان به مهارت آموزی در استان است.
در ادامه مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: 97 درصد اعتبارات آموزشی به آموزش های رسمی تعلق گرفته و سهم آموزش مهارتی بعنوان آموزش غیررسمی 3 درصد است که جوابگوی توسعه مهارت آموزی در کشورنیست.
عبدالنبی سواعدی اظهارکرد: حالی که جوانان جویای کار روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود مراکز مهارت آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وجود تجهیزات کارگاهی مناسب و رشته های متنوع متناسب با نیاز بازار کار، در جذب جوانان جویای کار برای مهارت آموزی موفق عمل کرده است که نیازبه حمایت بیشترمسئولین دارد.
سواعدی عنوان کرد: بخش عمده ای از دلیل بیکاری جوانان، بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی در نداشتن مهارت شغلی است که ورود آنها را به بازار کار روز به روز سخت تر کرده است.
سواعدی افزود: تقویت مراکز ارائه آموزش های مهارتی، هدایت تدریجی و هدفمند دانشجویان به سمت بازار کار، پیش بینی و تدارک ورود گسترده بخش خصوصی به بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی و ارائه مشوق ها و محدودیت ها برای جوانان جویای کار در بحث مهارت آموزی از جمله راهکارها برای افزایش مهارت آموزی جوانان است.
وی خواستارهمراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخوزستان برای اجرای طرح مهارت آموزی معین اقتصادی با همکاری صنایع بویژه نفت وپتروشیمی،طرح جاک بامساعدت موسسات آموزش عالی و دانشگاهها،توانمند سازی نیروی کاربومی و آموزش اقشارآسیب پذیردر مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با همکاری وزارت کشور شد
سواعدی گفت: مهارت آموزی در این طرح ها برای گروههای هدف بویژه جوانان و فارغ التحصیلان منجربه کارآفرینی و توسعه اشتغال در استان شده و بسیاری از این افراد جذب بازار کار خواهندشد.




Copy Right 2013 Artmis.ORG