1403/02/01 01:58


213679
تاریخ انتشار: 1397/04/23 01:17
حمله امروز که شمار کشته‌شدگان آن به حدود ۱۳۰ نفر رسیده، خونین‌ترین حمله انتحاری طی چهار سال گذشته بوده و نزدیکی آن به انتخابات سراسری در پاکستان می‌تواند فضای سیاسی این کشور را ملتهب‌تر کند.

حمله‌ای انتحاری به یک تجمع انتخاباتی در شهر مستونگ در بلوچستان پاکستان، به کشته شدن دست‎کم ۱۲۸ نفر منجر شده است. بیش از ۱۵۰ نفر هم در این انفجار زخمی شده‌اند.

یکی از نامزدهای محلی انتخابات هم در میان قربانیان این حمله بوده؛ انفجاری مهیب که داعش مدعی انجام آن شده است.

انتخابات پاکستان کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود و بیم آن می‌رود که با نزدیک شدن انتخابات خشونت‌ و تنش بالا بگیرد.

کمی پیش از این انفجار انتحاری هم روز جمعه (۲۲ تیر - ۱۳ ژوئیه) در جریان یک تجمع انتخاباتی در شهر بنو در شمال‌شرق پاکستان، انفجار یک بمب جان چهار نفر را گرفت و تعدادی را زخمی کرد.

همزمان با این تنش‌ها، امروز نواز شریف، که حکم ١٠ سال زندان برایش صادر شده، به پاکستان بازگشت و به همراه دخترش در فرودگاه لاهور بازداشت شد.

او به فساد مالی متهم است و ماموران ستاد مبارزه با فساد دولتی پس از بازداشت نواز شریف و دخترش در فرودگاه لاهور، آنها را با پروازی اختصاصی به سوی اسلام‌آباد، پایتخت بردند.

آن طور که گزارش شده آقای شریف به زندانی در حوالی اسلام آباد منتقل شده است.

او که برای سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بوده از سال گذشته به اتهام فساد تحت پیگرد و هدف تحقیقات قضایی قرار گرفت و نهایتا دادگاه هفته گذشته با گناهکار شناختن آقای شریف او را به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

اگر چه نواز شریف همه اتهام ها را رد کرده و آنها را با انگیزه های سیاسی توامان دانسته اما با بازگشت داوطلبانه خود و در حالی که صدها نفر از هوادارانش در اطراف فرودگاه لاهور برای حمایت از او جمع شده بودند، امیدوار است با سرو صدایی که بازگشت و بازداشت او در پاکستان به راه انداخته به حزب سیاسی خود کمک کند که در انتخابات دو هفته آینده پیشتاز شود.

 

حمله امروز که شمار کشته‌شدگان آن به حدود ۱۳۰ نفر رسیده، خونین‌ترین حمله انتحاری طی چهار سال گذشته بوده و نزدیکی آن به انتخابات سراسری در پاکستان می‌تواند فضای سیاسی این کشور را ملتهب‌تر کند.

سراج رئیستانی، کاندیدای بلوچستان پاکستان هم در میان کشته شدگان حمله انتحاری امروز در مستونگ بوده است.

مقام‌های پاکستان می‌گویند مهاجم خود را دقیقا در میان جمعیتی که برای در یک متینگ انتخاباتی در مستونگ جمع شده بودند منفجر کرده و به این ترتیب شمار قربانیان را به حداکثر ممکن رسانده است.

عطاالله، یک روزنامه نگار محلی به خبرگزاری فرانسه گفته "خون و تکه‌های بدن قربانیان که به اطراف پرتاب شده بود تمام محیط محل برگزاری محل متینگ را سرخ رنگ کرده بوده."

"زخمی‌ها از درد و ترس فریاد می‌کشیدند و طلب کمک می‌کردند."

کمی پس از این انفجار داعش از طریق رسانه‌های نزدیک به خود مدعی شد که مهاجم انتحاری یک شبه‌نظامی داعشی بوده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) طی چند سال گذشته در این منطقه که نزدیک به مرز پاکستان با افغانستان است حملات متعددی صورت داده هر چند اخیرا ارتش پاکستان با انجام عملیات پاکسازی متعدد در این منطقه مدعی بهبود اوضاع امنیتی شده است.

کمی پیش از این حمله هم کاروان انتخاباتی اکرم خان دورانی، در شهر بنو هدف یک انفجار قرار گرفت که طی آن چهار نفر کشته شدند اما آقای دورانی جان سالم به در برد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.




Copy Right 2013 Artmis.ORG