1403/01/10 03:08


213686
تاریخ انتشار: 1397/04/23 02:11
حزب کنگره ملی هند اعلام کرده دهلی نباید تسلیم فشارهای آمریکا شود و باید به واردات نفت از ایران ادامه دهد.

حزب اپوزیسیون "کنگره ملی" هند با انتقاد از رویکرد "نارندا مودی" نخست وزیر این کشور در برابر فشارهای آمریکا در زمینه تحریم خرید نفت از ایران، "مودی" را به یک "ببر کاغذی" تشبیه کرد که در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه خبری" News18" در پی انتشار گزارش‌هایی درباره کاهش 25 درصدی واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن (خرداد) سخنگوی حزب کنگره ملی هند نخست وزیر هند را به کرنش در برابر فشارهای آمریکا و ترجیح منافع آمریکا به منافع مصرف‌کنندگان داخلی در هند متهم کرد.

دولت هند با رد کاهش واردات نفت از ایران گفته سفارش‌هایی که در ماه ژوئن برای خرید نفت ایران داده در ماه جاری میلادی به اسکله‌های هند خواهد رسید و این سفارش‌ها در آمار واردات نفت از ایران در ماه ژوئن لحاظ نشده است.

دیروز اما "جیویر شرگیل"، سخنگوی حزب اپوزیسیون "کنگره ملی" در مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران با انتقاد از نارندا مودی گفت کاهش واردات نفت از ایران بار دیگر ثابت می‌کند سیاست خارجی نخست‌وزیر مودی، "گیج‌کننده و بخشنامه‌ای " است. او مودی را متهم کرد که با تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا منافع ایالات متحده را به منافع هند ترجیح داده است.

آمارها حاکی است هند دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود و در ماه می گذشته روزانه 770 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است؛ اما در ماه گذشته میلادی (ژوئن) این رقم به 570 هزار بشکه کاهش یافت و بسیاری از ناظران این کاهش 25 درصدی را به فشارهای آمریکا به دولت هند مرتبط دانسته‌اند.

سخنگوی حزب کنگره ملی گفته کاهش واردات نفت ایران به طور مستقیم روی جیب مردم هند تاثیر خواهد داشت و با کاهش عرضه، بهای سوخت را در این کشور بالا خواهد بود. او گفت: "در زمینه نفت، دولت هند این سیاست منحصر به فرد را دنبال می‌کند که سودها برای من و ضررها برای شما باشد."

 

او افزود: "هند نباید استقلال در تصمیم‌گیری‌های سیاسی خود را تسلیم دولت آمریکا کند. چرا نخست‌وزیر مودی اجازه می‌دهد ایالات متحده آمریکا تصمیم‌های سیاسی را به هند دیکته کند."

مقامات دولت آمریکا در روزهای گذشته اظهارات ضدونقیضی درباره تحریم‌های نفتی ایران داشته‌اند و در حالی که وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده که از تاریخ 4 نوامبر (13 آبان) امسال همه واردکنندگان نفت از ایران بدون استثنا مجازات خواهند شد اما "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش در اظهاراتی که رنگ و بوی عقب‌نشینی از موضع سابق واشنگتن می‌داد اعلام کرد دولت آمریکا درخواست کشورها و شرکت‌های وارد کننده نفت ایران برای مستثنی شدن از مجازات‌های تحریمی آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اقدام در حالی صورت خواهد گرفت که این کشورها و شرکت‌ها تا تاریخ 4 نوامبر میزان قابل توجهی از واردات نفت خود از ایران را کاهش داده باشند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG