1403/01/10 15:14


224622
تاریخ انتشار: 1397/06/19 19:51
من خودم زندانی سیاسی بودم و دختر یک زندانی سیاسی هستم. من پناهنده بودم. من پزشکی بودم که از جمله برای کودکانی که تجربه شکنجه و ناپدید شدن والدینشان را داشتند کار کردم... من صدای قربانیان خواهم بود

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از یورونیوز،میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نخستین سخنرانی خود در مقام جدید، به شدت از رویکرد میانمار، عربستان سعودی، چین و ایالات متحده آمریکا در مسائل مختلف حقوق بشری انتقاد کرد.

رئیس جمهوری پیشین شیلی حدود یک ماه پیش به ریاست کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد منصوب شد و از اول سپتامبر کار خود را در مقام جدید رسما از اول سپتامبر آغاز کرد.

خانم باشله روز دوشنبه گفت: «من خودم زندانی سیاسی بودم و دختر یک زندانی سیاسی هستم. من پناهنده بودم. من پزشکی بودم که از جمله برای کودکانی که تجربه شکنجه و ناپدید شدن والدینشان را داشتند کار کردم... من صدای قربانیان خواهم بود.»

میشل باشله، در دوران حکومت آگوستو پینوشه به دلیل فعالیت‌های سیاسی به زندان افتاد. وی فرزند آلبرتو باشله، از مخالفان پینوشه بود و در دوران سرکوب پس از کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ در بازداشتگاه به شدت شکنجه شد.

رویترزآغاز نشست فصلی کمیساریای عالی حقوق بشر با سخنرانی میشل باشلهرویترز

ادامه نقض سازمانیافته حقوق بشردوستانه در میانمار؛ «فرماندهان نظامی مجازات نمی‌شوند»

خانم باشله روز دوشنبه از دولت میانمار خواست تا به بازرسان این نهاد اجازه بررسی مجدد وضعیت اقلیت روهنگیا را بدهد.

این درخواست کمتر از دو هفته پس از انتشار گزارش سازمان ملل درباره کشتار و تجاوز جمعی مسلمانان استان راخین از سوی دولت میانمار مطرح می‌شود؛ کمیساریای عالی حقوق بشر در گزارش خود فرماندهان ارتش میانمار را به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی و قتل عام مسلمانان روهنگیا با قصد «نسل کشی» متهم کرده بود.

رئیس کمیسیاریای عالی حقوق بشر با اشاره به آخرین گزارش‌ها گفت: «به نظر می‌رسد علاوه بر ادامه سرکوب در راخین، اعدام، تجاوز و شکنجه در ایالت‌های کاچین و شان هم جریان دارد.» خانم باچله تداوم وضعیت کنونی را نشانگر و نتیجه گریز فرماندهان نظامی از محاکمه و کیفر توصیف کرد.

خانم باشله همچنین از تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای صالح دانستن خود به منظور رسیدگی به جرایم نظامیان در میانمار استقبال کردو این در حالی است که دولت تحت هدایت آنگ سان سو چی صلاحیت دیوان را پیشاپیش رد کرده است.

در جریان خشونت‌های سال‌های اخیر در میانمار هزاران نفر از مسلمانان اقلیت روهنگیا کشته شده و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه و پناه بردن به بنگلادش شده اند.

رویترزآوارگان روهنگیارویترز



Copy Right 2013 Artmis.ORG