1403/01/10 03:27


244919
تاریخ انتشار: 1397/07/10 20:21
بازار آزاد ارز در ایران شامگاه دوشنبه نهم مهرماه (یکم اکتبر) پس از پدید آمدن نشانه‌هایی از عقب‌گرد نرخ‌ها شاهد هجوم شهروندان در مقابل صرافی‌ها برای فروش دلارهای خانگی بود.

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان، یورو نیوز طی گزارشی نوشت: در حالی که نرخ دلار در بازار ارز تا پایان وقت کاری به قیمت ۱۵ هزار ۳۰۰ تومان نیز رسید، شامگاه گذشته تا بامداد امروز با هجوم دارندگان نگران ارز خانگی برای فروش، دلار دو تا سه هزار تومان کمتر از آخرین قیمت اعلام شده و در برخی شهرها حتی با قیمت زیر ۱۰ هزار تومان نیز معامله شد.

به گزارش رسانه‌های ایران از صبح امروز سه‌شنبه دهم مهر نیز خیابان‌های اطراف میدان فردوسی مملو از فروشندگان دلار خانگی و دلالان و خریداران غیر رسمی بوده است.

گزارش خبرگزاری مهر از وضعیت روز سه شنبه بازار ارز تهران

وحشت از سقوط بیشتر نرخ ارز

ترس از سقوط قیمت ارز، دلارهای خانگی را با قیمت‌های پائین‌تر به دست دلالان ارز رساند.

چهار راه استانبول خیابان‌های اطراف میدان فردوسی تهران تا قبل از ظهر دوشنبه شاهد حضور پرتعداد شهروندانی بود که با ترس از ادامه روند نزولی قیمت‌ها به فروش دلارهای خانگی دست می‌زدند.

اما به گزارش ایرنا بسیاری از دلال‌ها «با توجه به ریزش شدید قیمت ها از خرید خودداری می کردند یا قیمت های بسیار پایین پیشنهاد می‌دادند... بیشتر صرافی های محدوده چهارراه استانبول تا میدان فردوسی یا خرید و فروش ارز انجام نمی‌دادند یا قیمت های درج شده روی تابلوهایشان با قیمتی که حضوری اعلام می‌کردند، متفاوت بود.»

دوشنبه شب رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران از فروش دلار با قیمت‌های نازل در شهرهایی نظیر اهواز و مشهد خبر دادند.

به گزارش تسنیم، بازار غیر رسمی دلار فروشان در خیابان امام خمینی مشهد تا پاسی از شب شاهد حضور فروشندگان دلارهای خانگی بود و دلار در این بازار با نرخ کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در برخی موارد هشت هزار تومان معامله شد.

عکس از ایرنا
 
هجوم مردم برای فروش ارز در اهوازعکس از ایرنا

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری ایرنا در اهواز نیز شهروندان نگران برای فروش دلارهای خود در خیابان بیست و چهار متری حضور پررنگی داشتند و ازدحام مردم به حدی بود که موجب ترافیک سنگین در خیابان آزادگان شد.

دلایل سقوط ناگهانی نرخ دلار؛ از بسته بانک مرکزی تا ساز و کار تجاری اروپا

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران روز سه شنبه از اختیارات واگذار شده به بانک مرکزی برای مداخله بیشتر در بازار ارز برای دستیابی به میانگین مناسب قیمت‌ها خبر داد.

غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت:‌ «پیش بینی می شود که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و بانک مرکزی بتواند به خوبی بازار را مدیریت کند روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد تا به یک میانگین مناسب دست یابد.»

صدور اجازه دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد ارز از طریق بانک ها و صرافی‌ها در هفته گذشته، باعث شد که بانک مرکزی با صدور بخش نامه‌‌ای بانک ها را به تخصیص ارز اسکناس به نیازهای خدماتی شهروندان ملزم کند.

در این بخشنامه تامین ارز دانشجویی، تحقیقاتی، پزشکی و درمانی و خدمات هواپیمایی از جمله این نیازها ذکر شد.

به گزارش یورونیوز انتشار این خبر با این عنوان که از این پس بانک‌ها و صرافی‌ها به تمامی نیازهای خدماتی مردم ارز اسکناس تخصیص می دهند، فضای روانی بازار آزاد ارز ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و شبکه صرافی‌ها نیز با هدف تجدید ذخایر اسکناس خود از برداشت عمومی بازار از چشم‌انداز افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی، استقبال کرد و با کاهش قیمت‌های خرید خود شتاب روند نزولی قیمت‌ها را افزایش داد.

از سوی دیگر توافق اروپا برای ایجاد ساز و کار تجاری با ایران با وجود تحریم‌های تحمیل شده از سوی آمریکا نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر جو روانی بازار ارز باشد.

در نشست هفته گذشته ایران و کشورهای ۱+۴، کانال های پرداخت به ایران در قبال فروش نفت از سوی کشورهای چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان تضمین شد.

از سوی دیگر به گفته یک دیپلمات فرانسوی اتحادیه اروپا قصد دارد دلار را به عنوان تنها ارز مورد مبادله برای خرید و فروش نفت از ایران را حذف کرده و جایگزینی برای آن تعیین کند.

درخواست دولت از رسانه‌ها برای همکاری در ثبات بازار ارز

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران که در روزهای آغازین هفته از سوی حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی منصوب شد، روز سه شنبه در جلسه مقدماتی این ستاد از رسانه‌ها خواست تا با سیاست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همسو باشند.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه گفت: «شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود.»

وزیر کشور ایران خطاب به رسانه‌های ایران گفت: «لازم است تمامی رسانه‌ها و صاحبان تریبون مصالح عمومی را در نظر داشته باشند و همسو با سیاست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کنند.»




Copy Right 2013 Artmis.ORG