1403/01/09 19:11


244927
تاریخ انتشار: 1397/07/11 00:27
شواهد این مرکز ادعایی هسته‌ای از پیش‌ناشناخته، هفته گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و طی سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده است.

تسنیم نوشت: دولت ترامپ در حال فشار به بازرسان بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درباره شواهد ادعایی ذخیره مواد و فناورهای‌های تسلیحات هسته‌ای در یک مرکز سری اعلام‌نشده در ایران است. این مطلب را تعدادی از مقامات دولت آمریکا به نشریه واشنگتن فری‌بیکن اعلام کرده‌اند.

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، شواهد این مرکز ادعایی هسته‌ای از پیش‌ناشناخته، هفته گذشته از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و طی سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده است.

به گفته مقامات رسمی آمریکا و منابع کنگره این کشور که با راهبرد دولت ترامپ آشنا هستند، انتظار می‌رود ایالات متحده تلاش‌هایش را برای بازرسی از آنچه که به ادعای نتانیاهو یک انبار هسته‌ای عظیم در ایران است، بیشتر کند، مسئله‌ای که هدف آن فشار بیشتر اقتصادی و دیپلماتیک به تهران است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفته است: «ما به دنبال این هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیگیری هر اطلاعات معتبری، شامل اطلاعات ارائه شده از سوی نتانیاهو، که می‌تواند نشان دهنده قصور ایران در زمینه تعهدات عدم‌اشاعه‌ای که آژانس مسئول راستی‌آزمایی آن‌ها است، به شیوه مسئولانه و به موقع عمل کند.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا که از اظهار نظر درباره صحت «اطلاعات» ارائه شده از سوی نتانیاهو خودداری کرد، عنوان کرد که دولت ترامپ «بخشی از طرفی که برای افشای این [اطلاعات] برنامه‌ریزی کرده، نبوده است.»

مقامات دولت ترامپ می‌گویند که واشنگتن در حال کار روی طرح‌هایی است تا به صورتی جدی‌تر آژانس را به زعم خود در اینگونه مسائل مسئول‌پذیرتر کند.

این نشریه آمریکایی نوشت که بخش مهمی از راهبرد دولت ایالات متحده، شامل جکی وولکات است، کسی که روز سه‌شنبه برای تصدی سمت سفیر و نماینده آتی آمریکا نزد آژانس تأیید شد. وولکات، یکی از منتقدان جدی ایران است و با مؤسسات مختلفی در خصوص افشای تلاش‌های ادعایی ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای همکاری داشته است.

منابع مطلع می‌گویند که تأیید انتصاب وولکات، نشانه این است که دولت ترامپ می‌خواهد آژانس را در خصوص آنچه شکاف‌ها و نقصان‌ها در گزارش‌دهی‌هایش در خصوص ایران خوانده می‌شود، مسئولیت‌پذیرتر کند، رفتاری که نسبت به دوران اوباما تفاوت بسیاری دارد.

یک فرد مطلع در کنگره آمریکا نیز به واشنگتن‌فری‌بیکن گفته است: «ایالات متحده متعهد به این است که آژانش را وادار کند به صورت واقعی کارش را انجام دهد، و ما هم‌اکنون سفیر وولکات را در آنجا خواهیم داشت تا این مسئله را به صورت مستقیم پیگیری کند.»

این نشریه با اشاره به خودداری مقامات آمریکایی از تأیید سریع صحت ادعاهای نتانیاهو نوشت که در دفعات پیشین، ایالات متحده به سرعت ادعاهای مشابه مطرح شده را تأیید می‌کرد.

با این حال، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به فری‌بیکن گفته است که دولت ترامپ به صورت فزاینده در حال تلاش برای فشار به آژانس برای تحقیق درباره این ادعاها و اطلاعات دیگری است که به زعم آن‌ها نشان می‌دهد ایران فعالیت در زمینه تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی را مخفی کرده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده مصمم است نسبت به مسدود کردن تمامی ادعایی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل کند. ایالات متحده قویا از نقش آژانس در تأمین راستی‌آزمایی‌های بین‌المللی مستقل در خصوص پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش حمایت می‌کند.»‌

به ادعای این مقام آمریکایی، دولت ترامپ در خصوص تلاش‌های گذشته ایران «برای دروغگویی و پنهان کردن فعالیتش در زمینه تسلیحات هسته‌ای» کاملا آگاه است.




Copy Right 2013 Artmis.ORG