1403/02/06 21:11


2540
تاریخ انتشار: 1393/08/11 11:22
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
روز گذشته ابرهای باران زا میهمان آسمان کهگیلویه و بویراحمد بودند و با خود سوغات باران آوردند و بر تن تشنه این خاک باریدند.

این ابرهای پر پشت و پرسخاوت هرجا که رسیدند غریدند و چون دم اسب باریدند از گرمسیر تا سردسیر و از بهمئی تا بویراحمد، هیچ جا را بی نصیب از برکت باران نگذاشتند.

این میهمانان پر برکت، بر تن دنا این کوه سر بلند و پرصلابت هم که چند ماهی آفتاب تموز رخت سفید از تنش کنده بود، جامه ای سفید پوشاند و عروسش کرد.

دنا این مظهر پاکی و پاک سرشتی، همیشه در پاییز جامه سپید بر تن می کند و گاهی تا پاییز سال بعد تکه ای از این رخت سفید را با خود به یادگار می گذارد.

کهنسالان این دیار سپیدی دنا را نشانه ای از بهار و تابستانی پرآب و سالی پر برکت می دانند که کشت کشاورزان و باغ باغداران و دام دامداران فزونی می یابد.

کوه دنا

سفره دنا برای جنوبی های تشنه پهن شد

حالا دنا دامن سفیدش را بر کوهها و دامنه های خود پهن کرده تا چشمه ها بجوشند و رودها بخروشند و دشتهای تشنه جنوب را سیراب کنند و تکه نانی بر سر سفره مردمان دیار آفتاب بگذارند.

کوهی که سر چشمه بسیاری از رودخانه های پر آب جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب، نقش بی بدیلی در زندگی مردمان این دیار دارد. رودخانه هایی همچون بشار، خرسان، کارون، مارون و ... ریشه در دل این کوه ها دارند.

کوه دنا

دنا" با ۸۰ کیلومتر طول، طولانی ترین بخش رشته کوه زاگرس است که ۴۷ قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متر دارد و هر کدام از آنها دل آسمان را شکافته و دست زمین را به خورشید رسانده اند.

"فاش مستان"، "حجال"، "بیژن دو و سه"، "قزل قله"، "برج آسمانی"، "حوض دال" و ... از امروز برفها را در دل خود نگه می دارند تا لب مردمان این دیار در گرمای تابستانهای جنوب خشکیده نشود.

طی روزهای آینده و با گاو رو شدن زمینهای زراعی، خیش های کشاورزان شروع به کار می کنند تا دانه های گندم در دل خاک جای گیرند و با تابش آفتاب برویند.

بارش باران در قشلاق های عشایری همچنین خنده را بر لبهای ایلیاتی های کوچرو نشاند که این روزها در حال کوچ  به سمت قشلاقها هستند و یا در این مناطق سکنی گزیده اند.

بارش ۷۲ میلیمتری باران درسی سخت و ۶۰ میلیمتری در یاسوج

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین آمار بارشها در استان به خبرنگار مهر گفت: طی بارندگی اخیر در همه نقاط استان شاهد بارش باران بوده ایم.

ولی بهره مند افزود: بیشترین بارشهای طی دو روز اخیر در شهر سی سخت در دامنه دنا به میزان ۷۲ میلیمتر گزارش شده است.

یاسوج

وی بیان کرد: پس از سی سخت نیز شهر یاسوج در جوار کوه دنا با ۶۰ میلیمتر دومین شهر پربارش استان در این بارشها بوده است.

بهره مند اظهار داشت: در گچساران ۱۸، دهدشت ۳۱، لیکک ۱۰، باشت ۱۹، چرام ۳۱، لنده ۴۳ و قلعه رئیسی ۲۵ میلیمتر باران باریده است.

وی بیان داشت: میزان بارندگی از ابتدای سالجاری زراعی  تاکنون در یاسوج ۸۵، سی سخت ۹۶، گچساران ۳۴، دهدشت ۴۵۵، لیکک ۴۳۳، باشت ۶۲۲، چرام ۴۹۲، قلعه رئیسی ۴۳۰ میلیمتر بوده است.

بهره مند همچنین میانگین بلند مدت بارش را در یاسوج ۸۳۰ میلیمتر، گچساران ۴۴۱ میلیمتر، دهدشت ۴۹۶.۷ میلیمتر، سی سخت ۶۸۱.۵ میلیمتر و لیکک ۳۵۹ میلیمتر عنوان کرد.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میزان بارشها تا آخر دیماه در این استان نرمال خواهد بود و پیش بینی ماههای بعدی هنوز اعلام نشده است.

وی همچنین از کاهش دما در استان از روز گذشته خبرداد و اظهار داشت: امروز سی سخت با سه و یاسوج با پنج درجه بالای صفر سردترین شهرهای استان بودند.

منبع:مهر




Copy Right 2013 Artmis.ORG