1403/01/09 12:54


255092
تاریخ انتشار: 1397/07/28 11:42
تلویزیون دولتی عربستان: جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان، پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه با برخی افراد حاضر در این ساختمان درگیری لفظی و فیزیکی پیدا کرده که این درگیری منجر به کشته شدن او شده است.

عصرجهان-تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه تحقیقات، جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در جریان یک دعوا در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است.

عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس نتایج حاصل از تحقیات انجام شده، جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان، پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه با برخی افراد حاضر در این ساختمان درگیری لفظی و فیزیکی پیدا کرده که این درگیری منجر به کشته شدن او شده است.

طبق اعلام عربستان سعودی طی ۱۷ روز گذشته برخی افراد در تلاش بوده‌اند تا مرگ آقای خاشقجی را پنهان نگاه دارند. در رابطه با این پرونده تاکنون ۱۸ نفر دستگیر و چندین مقام امنیتی عربستان از کار برکنار شده‌اند و کمیسیونی متشکل از برخی مقام‌های امنیتی عربستان و وزراء کشور و خارجه این کشور تحقیق های بیشتر در مورد مرگ آقای خاشقجی را آغاز کرده‌اند.

در همین حال، پادشاه عربستان نیز با ابراز تاسف از رخداد ناراحت کننده، خواستار شفاف شدن ابعاد این پرونده و اطلاع‌رسانی عمومی نتایج بررسی‌ها در خصوص آن شده است.

همزمان یک هیات ویژه‌ دولتی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، موظف شده تا نسبت به بازسازی ساختار دستگاه اطلاعاتی این کشور اقدام کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اطلاعیه عربستان سعودی، آن را یک گام اولیه و رو به جلوی خوب ارزیابی کرد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که گزارش ریاض در باره پرونده آقای خاشقجی، معتبر است.

با وجود واکنش آرام رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا، باب منندز، سناتور دموکرات خواستار تحریم عوامل قتل آقای خاشقجی توسط ایالات متحده شده است.

این در حالی است که آقای ترامپ با وجودغیرقابل قبول خواندن حادثه رخ داده در کنسولگری عربستان، این کشور را متحده بزرگ آمریکا عنوان و تاکید کرده که حاضر نیست یک میلیون شغل در آمریکا را فدای برخورد تنبیهی با عربستان کند.

ماجرای خاشقجی؛ وزیران دارایی هلند، فرانسه و بریتانیا سفر به ریاض را لغو کردندوزیر خزانه داری آمریکا هم از شرکت در نشست اقتصادی ریاض انصراف داد

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، روز دوم اکتبر یعنی ۱۷ روز پیش برای دریافت فرم‌های لازم برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد ولی پس از آن ناپدید شد. با آغاز بررسی‌ها برای تعیین سرنوشت آقای خاشقجی، روابط اقتصادی و سیاسی عربستان با اروپا و آمریکا دچار تنش شدم/یورونیوز




Copy Right 2013 Artmis.ORG