1403/01/30 04:38


255425
تاریخ انتشار: 1397/09/06 01:09
قاچاق سوخت که با افزایش مصرف بنزین خود را نشان داده، یکی از معضلات حال حاضر کشور و حوزه انرژی بوده که دولت تصمیم گرفت برای مقابله با آن کارت هوشمند سوخت را احیا کند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران در هفته گذشته سه اطلاعیه صادر کرد تا افرادی که کار سوخت ندارند، برای آن اقدام کنند؛ زیرا تحویل بنزین (سوخت گیری) فقط با کارت سوخت انجام خواهد شد و مالکان وسایل نقلیه فاقد کارت سوخت باید سریع‌تر نسبت به تهیه کارت سوخت اقدام کنند.

ثبت‌نام الکترونیکی مالکان خودرو ‌و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت نیز از امروز دوشنبه (پنجم آذرماه) در سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه با نصب آن در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه آغاز و در دسترس عموم قرار گرفته است.

براساس این گزارش، دولت یازدهم هنگام آغاز کارش تصمیم گرفت کارت هوشمند سوخت را کنار بگذارد و این موضوع با توجه به قیمت ارزان بنزین (ایران رتبه دوم ارزان‌ترین نرخ سوخت بین کشورهای دنیا را دارد) و نوسان نرخ ارز در کشورمان باعث رشد قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شد و حجم قاچاق بنزین (آمارهای متفاوتی در این مورد از ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز اعلام می‌شود)به حدی رسید که دولت چاره‌ای نداشت و سرانجام پس از گذشت نزدیک به ۵ سال دوباره تصمیم گرفت تا سامانه کارت هوشمند سوخت را احیا و دوباره فعال کند.

قاچاق سوخت پس از تغییر نرخ ارز به وضعیت نگران کننده‌ای رسید و برای مقابله با آن دو راهکار وجود داشت که یکی افزایش قیمت سوخت که نه دولت برنامه‌ای برای آن دارد و نه جواب می‌دهد و راه دوم احیای کارت هوشمند سوخت بود که مسئولان اعلام کردند سامانه کارت هوشمند سوخت بهترین راهکار برای مدیریت مصرف است و باید دوباره آن را فعال کرد.

بخشی از بنزین مصرفی کشور به دلیل ارزان بودن، قاچاق می‌شد و میزان مصرف، واقعی نبود، اما با اجرای کارت هوشمند سوخت، مصرف کشور شفاف شد و پرونده قاچاق سوخت پایان یافت. آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که سال ۱۳۸۵ یعنی یک‌سال قبل از بکارگیری کارت سوخت مصرف بنزین حدود ۷۳ میلیون لیتر بوده که این میزان مصرف سوخت ۵ سال بعد یعنی ۱۳۹۰ که همچنان کارت سوخت فعال بوده؛ تنها ۵۹میلیون لیتر مصرف بنزین ثبت شده یعنی سیر نزولی ۱۸ درصدی طی این مدت که این دستاورد استفاده از سامانه کارت سوخت بود و با حذف رسمی کارت سوخت مصرف روزانه بنزین در سال ۹۵ یکباره به ۷۴ میلیون و هفتصد هزار لیتر رسید.

نکته قابل توجه در این زمینه اینجاست که طی سال ۹۶ تقریبا مصرف روزانه ۸۵ میلیون لیتر ثبت شد. نگاهی گذرا بر آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا سال جاری تا انتها تیر ماه رشد  ۹.۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد که میانگین حجم مصرف را روزانه به حدود ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسانده که این رقم در سال گذشته در حدود ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به ثبت رسید و با توجه به حجم بالای قاچاق سوخت به دلیل اختلاف قیمت با توجه به افزایش نرخ ارز فعال لازم بود از سامانه مدیریت مصرف سوخت یا همان کارت سوخت دوباره استفاده کنیم.

به‌طور کلی سه روش را برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی معرفی شده است که در روش نخست، ثبت نام مالکان خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 از روز شنبه (سوم آذر ماه) با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری انجام می‌پذیرد.

در این روش، مالکان خودروهای عمومی دولتی اعم از سواری، وانت و موتورسیکلت و مالکان خودروهای قولنامه ای برای ثبت نام کارت سوخت المثنی، می‌توانند همانند گذشته صرفا با مراجعه به دفاتر پلیس+10 نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

روش دوم به صورت مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی (www.mob.gov.ir ) و ورود به گزینه درخواست کارت المثنی سوخت و ثبت اطلاعات است که این سامانه از امروز (۵ آذر ماه ) در دسترس مردم قرار گرفته و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

در روش سوم نیز از طریق اپلیکیشن خدمات دولت همراه است که با دریافت و نصب رایگان این اپلیکیشن و ورود به گزینه درخواست کارت المثنی سوخت است که از امروز (۵ آذر ماه ) از طریق نسخه‌های اندروید و آی.اُ.اس از چهار منبع سامانه خدمات دولت همراه (mob.gov.ir)، ایران اپس (iranapps.ir)، کافه بازار (cafebazaar.ir)و اپ استور (appstore.ir)قابل دریافت است.

مالکان خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آنها ابطال خواهد شد؛ بنابراین توصیه می شود فقط افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آن‌ها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند.

ورود به سامانه‌های اینترنتی برای ثبت نام کارت سوخت براساس آخرین رقم شماره سمت راست تلفن همراه مالکان خودرو انجام می‌شود و از امروز با شماره ۹ آغاز شده است.

 

جدول زمانبندی مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه براساس رقم سمت راست شماره تلفن همراه:

  • چگونه در چند قدم ساده کارت بانکی خود را به کارت سوخت خود متصل کنیم؟
  •  

*اطلاعات مورد نیاز ثبت نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی:

۱- شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه

۲- کد ملی و تاریخ تولد مالک که با ثبت آن سایر اطلاعات شناسنامه ای به صورت خودکار نمایش داده می شود.

۳- اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی مندرج در بارکد پشت کارت خودرو) یا شماره VIN

۴- انتخاب شماره ۱۶ رقمی یکی از کارت های بانکی عضو شتاب که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش در می آید. صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت (به عنوان مثال ۲۲۱۳******۶۰۳۷۹۹) نمایش داده می شود.

۵- پس از ورود اطلاعات، پیامی مبنی بر تایید عملیات ثبت نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.

۶- نحوه فعال سازی کارت سوخت و استفاده از آن در جایگاه های سوخت در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد.

 

چگونه ۲دقیقه‌ای برای کارت سوخت ثبت نام کنیم؟/ این فیلم را ببیند

*خبری از سهمیه بندی نیست

دولت عنوان کرده است تصمیمی برای احتمال سهمیه‌بندی بنزین و یا افزایش قیمت آن ندارد و احیای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق سوخت است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه‌بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن را رد و اعلام کرد احیای کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و نیست و این شایعات را بی‌اساس عنوان کرد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در مورد مصرف بنزین و قاچاق سوخت گفت: یکی از راه‌های مهار جریان انتقال سوخت، استفاده از کارت هوشمند سوخت است. تصمیم گرفتیم این کارت به روش‌های مختلف مانند میزان استفاده هر خودرو از سوخت انجام شود.

در این راستا، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز درمورد احیای کارت سوخت با اعلام این‌که در استفاده مجدد از کارت سوخت می‌خواهیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم تاکید کرد که بحث‌مان اصلا افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی بنزین نیست.

در حالی شاهد قاچاق سوخت از کشور هستیم که دولت همچنان مبلغ زیادی یارانه به سوخت اختصاص می‌دهد. اکنون روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‌یابد و در مجموع در شش ماه نخست امسال بیش از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است؛ در حالی که این یارانه بسیار زیاد به برای بنزین پرداخت می‌شود به جیب به دهک‌های ثروتمند جامعه می‌رود.


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG