1403/02/01 01:57


255478
تاریخ انتشار: 1397/09/10 23:14
اکثر دانشجویان از نبود سلف، گران بودن و بی کیفیت بودن غذاها شکایت می‌کردند. یکی از دانشجویان گفت: من اکثر دانشگاه‌ها دیدم که درطول هفته سلف دانشگاه غذا سرو میشه و پنجشنبه جمعه‌ها سلف تعطیله ولی اینجا اینطور نیست، حتی توی دانشگاه سلف نداریم، خوابگاه بماند، یه فست فود توی دانشگاه بود که اون رو هم جمع کردند.

عصرجهان-دانشجویان خوابگاه الزهرا واقع در محل دانشگاه آزاد اسلامی گچساران با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند و زندگی در این محل برای آنان سخت شده است، بسیاری از دانشجویان به وجود مشکلاتی مثل تردد حیوانات در محیط خوابگاه، عدم وجود سلف، محیط غیربهداشتی، نداشتن امکانات بهداشتی در اتاق‌ها اشاره کردند. بعد از تماس برخی دانشجویان در باره وضعیت خوابگاه با دانشجویان از نزدیک و رو در رو گفت‌وگو کردیم و سراغ ملک‌زاده رئیس دانشگاه آزاد رفتیم و او بعضی صحبت‌ها را رد و وجود گربه‌ها را تلویحاً تأیید کرد و به گردن خود دانشجویان انداخت.
یکی از دانشجویان می‌گوید: «من از دانشگاه‌های درجه یک اومدم اینجا، الان اینجا واقعاً بدون امکاناته». با اینحال مشکل بزرگی که بسیاری از دانشجویان به آن اشاره کرده‌اند وجود حیواناتی مثل گربه و حشرات موذی و خطرناک مثل زنبور و عقرب در خوابگاه است.
یکی از دانشجویان می‌گوید: گربه‌ها توی خوابگاه خیلی رفت و آمد دارند، کم کم داریم با هم زندگی می‌کنیم. دیگری می‌گوید: ما جرات نمی‌کنیم یه دقیقه غذامون رو تو آشپزخونه ول کنیم بریم، ممکنه گربه به یاد، اگه بره سر غذامون خوب مریض میشیم، درب اتاق‌ها رو نمی تونیم باز بگذاریم. یکی دیگر از بچه‌ها می‌گوید: توی راهروها گربه قدم می زنه، بارها به چشم دیده‌ام که گربه داخل سینک ظرفشویی بوده، حالا اگر یک ساعت اینجا قدم بزنید رفت و آمد گربه‌ها رو می‌بینید. دیگری می‌گوید: یکی از راهروهای طبقه دوم به نسبت خالی تره و به خاطر همین گربه‌ها و توله‌هایشان آنجا زندگی می‌کنند، یک راهرو پره، راهرو دیگر خالی است و به خاطر همین هم تبدیل به محل زندگی گربه‌ها شده.
اما عقرب زدگی و زنبورزدگی نیز در خوابگاه اتفاق افتاده که دانشجویان به آن اشاره کرده‌اند. یکی از دانشجویان که تجربه عقرب زدگی داشت گفت: من خودم عقرب نیشم زده، عکس هاش موجوده. من ظهر خواب بودم، متوجه شدم یه چیزی نیشم زد و تا پرتش کردم توی خواب، پاشدم هرچقدر گشتم پیداش نکردم. رفتیم بیمارستان، بیشتر از 6 تا آمپول پادزهری به من تزریق کردند. موقعی که برگشتم خوابگاه بچه‌ها گفتن دم درب اتاق دو تا عقرب کشتیم. من فردا دوباره رفتم بیمارستان باز هم آمپول زدم، دستم کبود سیاه شده بود، ناخونم کبود شده و ورم کرده بود، دستم اینقدر ورم داشت شده بود که نمی تونستم قاشق دستم بگیرم، یک هفته رفتم خونه تا دستم بهتر شد.
دانشجوی دیگری از زنبورزدگی می‌گوید: زنبور نیشم زد، شش تا آمپول زدم، دکتر می‌گفت شش تا آمپول به خاطر اینه که زنبوره جای کثیف نشسته بوده. یکی از دانشجویان درباره وجود زنبورها می‌گوید: زنبور الان دیگه خیلی عادی شده برامون، الان شما می‌بینید توی اتاق دو تا زنبور پرواز می کنن. یکی از بچه‌ها می‌گوید: من چندبار دیدم توی اتاق و راهروها موش رفت و آمد کرده است. توی بالکن مار میاد و میره. یکی دیگر می‌گوید: مارمولک زیاد داریم، ساس داشتیم، عقرب خیلی زیاد داشتیم، ولی الان چون هوا سرد شده عقرب کمتر شده.
دانشگاه بدون سلف!
اکثر دانشجویان از نبود سلف، گران بودن و بی کیفیت بودن غذاها شکایت می‌کردند. یکی از دانشجویان گفت: من اکثر دانشگاه‌ها دیدم که درطول هفته سلف دانشگاه غذا سرو میشه و پنجشنبه جمعه‌ها سلف تعطیله ولی اینجا اینطور نیست، حتی توی دانشگاه سلف نداریم، خوابگاه بماند، یه فست فود توی دانشگاه بود که اون رو هم جمع کردند. ترم قبل سلف دانشگاه افتتاح شد ولی غذاهاش گرون و هم قیمت بیرون بود برای همین بچه‌ها خیلی نرفتن. مثلاً پارسال که هنوز وضعیت اقتصادی اینطور نشده بود استانبولی 8 هزارتومن بود، تقریباً هم قیمت غذای بیرون می‌شد، برای همین کسی استقبال نکرد. یکی می‌گوید: سلف داریم ولی غذا به قیمت بیرونه، 8 تا 12 هزارتومنه، الان بسته س، چون گرون بود و کسی غذا بخواد از بیرون سفارش میده، غذاهاشون بدمزه س.
امکانات خوابگاهی نداریم
در مورد امکانات اولیه خوابگاهی دانشجویان به مواردی مثل نبودن جارو، قدیمی و کهنه بودن و کثیف بودن اجاق گازها، خراب بودن و قفل نداشتن کمدهای دیواری اشاره کردند. یکی از دانشجویان می‌گوید: هر وسیله ای توی اتاق هست خودمون آوردیم. یکی از دانشجوها می‌گوید: من از دانشگاه‌های درجه یک اومدم اینجا، الان اینجا واقعاً بدون امکاناته. یکی دیگر می‌گوید: ما حتی داخل اتاق سطل زباله نداریم، جارو دستی باید از بیرون بخریم، فرش و روفرشی و همه وسایل رو خودمون آوردیم، کمد دیواری‌ها قفل ندارند. دیگری می‌گوید: خوابگاه جاروبرقی نداره، حتی جارو دستی هم نداره که اتاق رو جارو بزنیم. یکی می‌گوید: دوهفته اول مهر آب گرم برای حمام نداشتیم، همه بچه‌ها سرما خوردند، هرچقدر اعتراض می‌کردیم جواب درستی نمی‌دادند و می‌گفتند که تاسیسات هفته ای یک بار می‌آید باید صبر کنید، یا می‌گفتند باید آب از مرکز وصل به شه.
در مورد آب شرب یکی از دانشجویان می‌گوید: تا همین چند روز پیش آب تصفیه دم خوابگاه می‌آوردند و ما آب شرب را خریداری می‌کردیم، چون آب تصفیه نداشتیم، بعد از اعتراض دانشجویان الان یک هفته هست که یک مخزن آب گذاشته‌اند و از آن استفاده می‌کنیم. یکی از بچه‌ها می‌گوید: دستگاه آب تصفیه کنی که روی مخزن آب گذاشته‌اند کوچک است و جوابگوی میزان آب را نمی‌دهد. یکی از دانشجویان از کثیف و قدیمی بودن اجاق گازها می‌گوید: هیچ امکاناتی نداریم، چند تا اجاق گازه که بیشترشون خرابه، این‌ها خیلی قدیمی و کثیفه، باید عوض به شن. قبلاً تلویزیون نداشتیم خراب بود، تازه گذاشتن. یکی از دانشجویان می‌گوید: مار داخل خوابگاه زیاد هست، درست سمپاشی نمی‌کنند برای همین باز هم هستند، من داخل راهرو و بالکن مار دیدم. تو سرپرستی یه بار مار اومده بود، حتی طبقه بالا توی اتاق اومده بود.
دانشجویان: اعتراض و شکایت بی فایده است
از هر کدامشان می‌پرسم از این وضعیت اعتراض یا شکایت کرده‌اید می گویند: «هیچ فایده ای ندارد»؛ «به آقای جانبخشی رئیس حراست گفتیم ولی فایده ای نداشته، حدود 100 هزار تومن به پول خوابگاه اضافه کرده‌اند ولی هنوز هیچ امکاناتی اضافه نکرده‌اند». یکی دیگر می‌گوید: رئیس دانشگاه اومد، گفت من گربه‌ها رو نمی تونم کاریش کنم. دستشویی ها خراب بود و قفل نداشت، مجبور بودیم سطل آشغال پشت در بگذاریم و این را هم به رئیس دانشگاه انتقال دادیم که سه تا از دستشویی ها رو درست کردند و سه تای دیگر را بستند و نمی‌توانیم استفاده کنیم. یکی از دانشجویان از بررسی و بازدید مسئولان می‌گوید: سرپرست هامون خیلی مراعاتمون می کنن، خدمه‌ها واقعاً خوبن، زحمت میکشن، ولی کلاً از آشپزخونه، اجاق گاز و این وضعیت اصلاً راضی نیستیم، این‌ها به نظرم باید از مرکز حل به شه.
ملک زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: فکر نمی‌کنم اصلاً اینجا مار و موش پیدا بشود!
به دنبال گرفتن پاسخی مناسب برای مشکلات دانشجویانی که شورای صنفی دانشجویی ندارند و تا به حال اسمش را نشنیده‌اند به دکتر ملک زاده رئیس دانشگاه آزاد گچساران مراجعه کرده و وضعیت خوابگاه الزهرا و مشکلات دانشجویان را برای وی بازگو کردم. در حالی که ملک زاده در ابتدا گفت: چنین موضوعی اصلاً امکان نداره، دور و بر خوابگاه بسته است و در و پنجره‌ها توری داره، فکر نمی‌کنم اصلاً اینجا مار و موش پیدا بشود. با اینحال وجود گربه‌ها را در خوابگاه تأیید کرد و گفت: گربه‌ها رو دخترهای خوابگاه به داخل خوابگاه می‌برند، من دیدم یکی از دخترها گربه رو می بره داخل. یک بار با گربه‌ها برخورد کردیم، دانشجوها گفتند ما به محیط زیست شکایت می‌کنیم. ما نمی‌توانیم گربه‌ها را بکشیم، من دانشجوهایی می‌شناسم که از گربه نگهداری می‌کند. شما برین توی خیابون ببینید مردم سگ و گربه رو می‌گذارند توی ماشین. مردم این حیوانات رو نوازش می کنن و ازشون نگهداری می کنن.
اما مسئول حراست گفت: مطمئن باشید مسئولان دانشگاه بیشتر از شما دلسوز هستند و رسیدگی می‌کنند. درحالی که دانشجویان ادعا می‌کردند که به رئیس حراست درباره مشکلات فعلی نامه کتبی داده‌اند، رئیس حراست این موضوع را انکار کرد. با اینحال گفت: یک بار تعداد زیادی از گربه‌ها را گرفتیم و بردیم به جاده گناوه تنگ دیل، ولی دوباره به خوابگاه برگشتند.
همچنین ملک زاده در مورد امکانات خوابگاه گفت: دانشجویان شبی هزارتومان پول خوابگاه می‌دهند، اگر بخواهند بیشتر از این امکانات در اختیارشان قرار بگیرد باید شبی بیست هزارتومان اجاره بها بدهند. وی در ادامه گفت: خوابگاه یک مکان عمومی هست، ممکن است در باز باشد گربه‌ها وارد ساختمان شوند، ما نمی‌توانیم کاری کنیم.
راه حل چیست
هرچند مسئولان دانشگاه کم و بیش درگیر مسائل و مشکلات دانشجویان هستند با اینحال وجود محیط بهداشتی و سالم و امنیت دانشجویان ایجاب می‌کند فکری اساسی درباره موضوع شود. جغرافیای خوابگاه الزهرا در انتهایی‌ترین قسمت دانشگاه در ضلع شمال شرق واقع شده است، در اطراف بیابانی و متروکه است و همین مسئله باعث شده جانوران موذی و مهلکی مثل عقرب و مار در آنجا زیست داشته باشند. از طرفی تردد گربه‌ها، محیطی ناسالم و غیربهداشتی را برای دانشجویان ایجاد کرده است. حال این مسئله که دکترملک زاده اشاره کرد «برخی افراد گربه دوست هستند و گربه و حیوانات دیگر را به محیط زندگی خود راه می‌دهند موضوعی جداگانه است، و حتی در این موارد نیز رعایت بهداشت حیوان خانگی اهمیت زیادی دارد، در محیط خوابگاهی که آشپزخانه و دیگر امکانات در بین دانشجویان مشترک است رعایت بهداشت شخصی امری مهم است، آوردن دلایلی مثل تغییر سبک زندگی در جامعه توجیه مناسبی برای تردد گربه‌ها در خوابگاه نیست و با آوردن چنین توجیهاتی فقط صورت مسئله پاک می‌شود». امید است مسئولان توجه بیشتری به این موارد داشته باشند تا اتفاق بدتری ناشی از گزیدگی عقرب یا مار نیفتد.
-----------------------------
م/سیده زهرا حسینی‌فر/کبنا




Copy Right 2013 Artmis.ORG