1403/01/10 15:58


265974
تاریخ انتشار: 1397/11/08 21:41
رئیس ۳۵ ساله پارلمان ونزوئلا یکشنبه شب طی نطقی اعلام کرد: ما چهارشنبه راس ساعت ۱۴ برای درخواست از ارتش جهت پیوستن به مردم به خیابان ها می آییم

خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا از مردم این کشور خواست برای همراه کردن ارتش، مهم‌ترین حامی داخلی نیکلاس مادورو و نیز همراهی با ضرب الاجل دولت‌های اروپایی برای برگزاری انتخابات آزاد طی روزهای چهاشنبه و شنبه دست به تظاهرات بزنند.

رئیس ۳۵ ساله پارلمان ونزوئلا یکشنبه شب طی نطقی اعلام کرد: «ما چهارشنبه راس ساعت ۱۴ برای درخواست از ارتش جهت پیوستن به مردم به خیابان ها می آییم. ما همچنین خواهان برپایی تظاهراتی بزرگ در روز شنبه برای همراهی و حمایت از ضرب الاجل تعیین شده از سوی اروپا هستیم.»

شش کشور اروپایی (اسپانیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، پرتغال و هلند) روز شنبه با تعیین ضرب الاجلی هشت روزه به نیکلاس مادورو هشدار دادند در صورت عدم اعلام برپایی انتخاباتی آزاد در این کشور خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری به رسمیت خواهند شناخت. این ضرب الاجل روز یکشنبه آینده به اتمام خواهد رسید.

این درحالیست که نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ضمن رد ضرب الاجل تعیین شده از سوی قدرت های اروپایی آنرا به عنوان توهینی آشکار به مردم این کشور قلمداد کرده است.

آقای مادورو که با بخش ترک زبان شبکه سی‌ان‌ان گفتگو می کرد ضمن مخالفت با این رویکرد اروپا رهبر نوظهور اپوزیسیون در کشورش را به نقض قانونی اساسی متهم کرد.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین گفته است که برای حل بحران موجود در کشورش حاضر است با مخالفان و حتی مهم ترین حامی آنها یعنی آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند.

از سوی دیگر روسیه و چین روز شنبه و در جریان جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع از صدور بیانیه درباره بحران سیاسی این کشور شدند.

ایالات متحده خواستار به رسمیت شناخته شدن مجلس ملی ونزوئلا به‌عنوان تنها نهاد دموکراتیک این کشور شده بود.

بحران سیاسی در ونزوئلا در حالی پس از به صحنه آمدن رئیس پارلمان این کشور وارد مرحله تازه ای شده است که چاویست ها و هواداران مادورو دخالت های خارجی و به خصوص نقش آمریکا در برانگیختن موج احساسات ضد دولتی در این کشور را بسیار برجسته و آشکار توصیف می کنند.

برخی از هواداران دولت حتی طی روزهای اخیر در مصاحبه با رسانه های مختلف از شستشوی مغزی و تطمیع مالی تظاهرکنندگان توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا خبر داده و تاکید کرده اند که با تمام وجود مقابل این نوع مداخلات خارجی خواهند ایستاد.

بر همین اساس واشنگتن تهدید کرده است که با هرگونه تهدید و ارعاب بر ضد دیپلمات های آمریکایی یا خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا به شدت برخورد خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که کشورش اینگونه تهدید و ارعاب ها را بر نمی تابد و با آن به مثابه مقابله با حاکمیت قانون برخورد خواهد کرد.

بحران سیاسی در ونزوئلا هفته گذشته پس از آغاز رسمی دومین دور ریاست جمهوری نیکلاس مادورو که با اعتراض شدید اپوزیسیون همراه بود وارد مرحله تازه ای شد. قدرت های اروپایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را که با بایکوت مخالفان و ادعای تقلب همراه شد رد و خواهان برپایی انتخاباتی آزاد شده اند.

خوان گوآیدو، نماینده دست راستی و رئیس مجلس ملی این کشور در اوج اعتراض ها به نتیجه انتخابات خود را رئیس جمهوری موقت این کشور خواند و از مردم خواست برای مخالفت با دولت حاکم به خیابان ها سرازیر شوند.

منبع/یورونیوز




Copy Right 2013 Artmis.ORG