1403/01/09 17:40


297398
تاریخ انتشار: 1398/03/24 11:58
بعد از دیدار با رهبر انقلاب و دیدار سفیران تروئیکای اروپا در ایران با نمایندگان اینستکس در تهران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش اتحادیه اروپا و روسیه به انفجار دو نفتکش در دریای عمان نیز اشاره کرد.

عصرجهان-«ماجا کوسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در واکنش به حادثه انفجار دو کشتی نفتکش در دریای عمان، کشورهای منطقه را به خویشتن‌داری دعوت کرد.
سخنگوی فدریکا موگرینی در خصوص این حادثه خاطرنشان کرد: «منطقه بیش از این به عوامل تنش‌زا و ثبات‌زدا نیاز ندارد و به همین دلیل فدریکا موگرینی و اتحادیه اروپا از کشورهای منطقه می‌خواهند برای جلوگیری از بروز هرگونه تنش، حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.»
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه در واکنش به حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان تأکید کرد، نباید در مورد این حادثه زود قضاوت شود.

این دیپلمات ارشد روس پس از دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی دومای روسیه، در خصوص حادثه اخیر در دریای عمان به خبرنگاران گفت: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و در مورد هرگونه نتیجه‌گیری شتابزده و نیز تلاش برخی کشورهای شناخته‌شده برای تحمیل مسئولیت حادثه به یک کشور خاص هشدار دهم.»

واکنش ترامپ به سفر شینزو آبه به تهران

روز پنج‌شنبه، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی توئیتری در واکنش به سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار وی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: تهران و واشنگتن هیچ‌ یک برای توافق آماده نیستند.
ترامپ در این پیام توئیتری نوشت: «هرچند سفر نخست‌وزیر آبه به ایران برای دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای را بسیار قابل تمجید می‌دانم؛ اما من شخصاً احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به یک توافق [بین ایران و آمریکا] بسیار زود است، نه آنها [برای توافق] آماده‌اند و نه ما».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی روز پنج‌شنبه در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و هیأت همراه تأکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد، زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد».

توطئه جدید اماراتی‌ها علیه ایران در خلیج فارس

«حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن، ساعاتی پس از حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان گفت، امارات عربی متحده با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند.
الحزام روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است. به همین دلیل، پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود. دلیل این کار این است که رضایت آمریکا برای حمله نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.
این معارض خاندان سعودی در ادامه تأکید کرد: ایران هر چقدر در معرض تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد، آن قدر ساده‌لوح نیست که روند کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.
او در خصوص حادثه نفتکش‌ها در بندر الفجیره نیز گفت: این حادثه را سازمان اطلاعات امارات به سرکردگی «محمد دحلان» مشاور «محمد بن زاید» با هدف برافروختن جنگ علیه ایران ترتیب داده بود.
حزام الحزام افزود: در ماه رمضان به شما گفته بودم که ابوظبی با حمایت ریاض آتش جنگ را در خلیج [فارس] برافروخته است. گمان می‌کنند که [جنگ] بازی کودکان است... ایران می‌تواند امارات را با یک ریتوئیت ساقط کند.
این استاد دانشگاه در خصوص هدف قرار دادن فرودگاه سعودی «أبها» توسط نیروهای یمنی نیز گفت، این یک پاسخ فراگیر بود و دیگر کسی انتظار پاسخ قوی‌تر از حکومت سعودی به این حمله را ندارد، چون عربستان سعودی تمام توان خود را پیش از نشان داده و اکنون منتظر گشایش بین‌المللی است.

اظهارات آبه بعد از دیدار با رهبر انقلاب

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به خبرنگار همراهش گفت: توانستم رهبر عالیقدر ایران را چهره به چهره ببینم و باورهای ایشان درمورد صلح را بشنوم. آنها (باورهای ایشان) قدم اصلی و روبه جلو برای تضمین صلح و ثبات در این منطقه است.

دیدار سفیران تروئیکای اروپا در ایران با نمایندگان اینستکس در تهران

دولت انگلیس در بیانیه‌ای روز پنجشنبه (23 خرداد/ 13 ژوئن) از دیدار سفیران کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان در ایران با نمایندگان ساز و کار اروپا برای تجارت با ایران، به نام «اینستکس» و کارشناسان فنی سه کشور اروپایی در هفته جاری خبر داده است.

در بیانیه‌ای که بعد از این دیدارها انجام شده آمده است: «سفرای بریتانیا، فرانسه و آلمان در ایران این هفته پذیرای نماینده های اینستکس و همچنین کارشناسان فنی سه کشوراروپایی بودند که برای دیدار و گفت‌وگو با کارشناسان و همتاهای مربوطه ایرانی خود به تهران سفر کرده بودند.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «جلسه هایی مانند این – که توسط سازمان پشتیبانی فنی و تبادل اطلاعات اتحادیه اروپا (EU TAIEX) تامین می شوند – کمک کرده‌اند تا تلاش‌های مشترکمان برای اطمینان از اینکه تجارت با ایران بر مبنای قوانین بین الملل و اتحادیه اروپا و نیز از طریق ساز و کار ویژه مالی اینستکس ادامه پیدا کند مؤثر واقع شوند. ما فشار اقتصادی که مردم ایران با آن مواجه هستند را درک می‌کنیم. ما متعهد هستیم به همکاری به ایران ادامه دهیم تا هر چه سریع تر اولین تراکنش اینستکس انجام شود. نشست های تخصصی مانند آنچه در تهران برگزار شد، بهترین راه برای نزدیک کردن دو طرف به هدف مشترکمان است که همانا تسهیل روابط تجاری و اقتصادی مشروع با ایران است. در همین راستا دو طرف درباره یک نقشه راه مشخص توافق کرده اند تا پیشرفت کار را تسریع بخشند.»
سه کشور اروپایی طرف برجام از یازدهم بهمن‌ماه ساز و کاری به نام اینستکس INSTEX را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند.
اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.
این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق «کومرتس‌بانک» آلمان بر عهده خواهد گرفت.
اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد، اما کشورهای اروپایی وعده گسترش آن را داده‌اند.
کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند، با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، به ‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

م.تابناک



Copy Right 2013 Artmis.ORG