1403/01/30 13:58


297703
تاریخ انتشار: 1398/04/14 02:41
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: شایع‌ترین علایم سکته مغزی شامل انحراف صورت بدین صورت که هر کسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود.

عصرجهان-دکتر شهرام رفیع متخصص مغزو اعصاب، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص سکته های مغزی گفت: سکته مغزی به اختلال در عملکرد مغز، ناشی از اختلال در خون‌رسانی به نسج مغز گفته می‌شود و چنانچه یکی از عروق خون‌رسان مغز به دلیل وجود لخته‌ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می‌شود.


این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: این عارضه درمان‌پذیر است در صورتی که بیمار به موقع به بیمارستان منتقل شود. اگر این عارضه به خوبی شناخته شود و به موقع و در زمان طلایی «سه ساعت نخست بروز سکته» به بیمارستان منتقل شود، امکان درمان وجود دارد، اما بعد از زمان طلایی نمی‌توان کاری کرد.
وی اذعان داشت: در بیشتر افراد علایم سکته مغزی به سرعت و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از وقوع سکته خود را نشان می‌دهند. علایم هر سکته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد که دچار گرفتاری شده‌است.
رفیع با اشاره به اینکه 30 درصد سکته های مغزی در سنین زیر 50 سال رخ میدهد، اذعان داشت: سن بروز سکته های مغزی در کشور پایین امده است4. شایع‌ترین علایم سکته مغزی شامل انحراف صورت بدین صورت که هر کسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود.
وی درادامه به برخی بیماری های مزمن سبب افزایش احتمال بروز سکته مغزی می شوند اشاره کرد و گفت: بیماری های مزمن شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی است و کنترل و درمان بیماری های مذکور احتمال بروز سکته مغزی را به شدت کاهش می دهد.
این متخصص مغز و اعصاب یاد آورشد: از جمله عوامل خطر زا میتوان به رفتارهای نامناسب همانند دود کردن سیگار، عدم تحرک و فعالیت جسمانی مناسبو نوشیدن الکل خطر بروز سکته مغزی را به شدت افزایش می دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اقدامات اولیه برای  فردی که دچار هر یک از علائم سکته مغزی شد، اینست که باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه نماید.علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید، حتی اگر فقط یک علامت داشتید و یا علائم خفیف بودند و یا برطرف شدند.فرصت را از دست ندهید، هر یک دقیقه حیاتی است، پس فورا به پزشک مراجعه کنید.اگر یکی یا چند تا از علائم سکته مغزی را برای بیش از چند دقیقه داشتید، با اورژانس 115 تماس بگیرید و زمان شروع علائم سکته مغزی را به پزشک اعلام نمایید.
رفیع ابراز نمود: بیمارستان گلستان به دلیل محوریت نورولوژی استان خوزستان، جلسات متعدد آموزشی ویژه کادر درمانی برگزار کردند و همچنین هماهنگی های لازم با واحدهایی چون تریاژ، سی تی اسکن و ... را انجام داده اند، از این رو هم اکنون انجام تزریقTPA  بعنوان یک کار روتین انجام می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان ساخت: در صورت مراجعه بیمار با شرایط حاد مغزی، در 3 ساعت اول بروز حمله، کادر درمان با اعلام کد 724 بمعنای 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز، سریعا" جهت انجام اقدامات اولیه بر بالین بیمار حاضر می شوند، از این رو به هیچ عنوان این محدودیت وجود ندارد که بیماری نیازمند تزریق TPA باشد و با شرایط تزریق مراجعه کند ولی اقدامی جهت درمان وی در این راستا صورت نگیرد.
وی ادامه داد: هم اکنون 54 بیمارستان آموزشی در کشور و در هر استان حداقل یک بیمارستان آموزشی انجام این اقدام مهم را آغاز کرده اند که بیمارستان گلستان در راستای انجام این اقدام درمانی مناسب ترین عملکرد را داشته و در این اقدام مهم موفق بوده است.
رفیع در پایان اظهار داشت: تعداد دفعات تزریق TPA، توسط پزشک تعیین کننده نیست و این آمار به مراجعه بموقع بیمار در 3 ساعت اولیه بروز حمله مغزی بستگی دارد، در برخی موارد متاسفانه بیماران دیر به بیمارستان مراجعه می کنند و مراجعه زود هنگام جز با اطلاع رسانی دقیق و تبلیغات مناسب جهت ارتقاء سطح آگاهی در جامعه در خصوص شناسایی و آشنایی باعلائم بروز سکته مغزی میسر نمی شود.

منبع/وب دا


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG