1403/01/28 15:24


297726
تاریخ انتشار: 1398/04/14 01:16
پس از جلوگیری مردم روستاهای راسفند و نوترکی، شهرداری ایذه اقدام به دفع زباله در یک مکان جدید کرده است که مورد نقد فعالان محیط زیست و مردم قرار گرفته‌است.

بحث‌های پیرامون دفع زباله‌های شهر ایذه همچنان داغ است، گویا مشکلات شهرداری ایذه در این زمینه همچنان پابرجاست و باید یک فکر اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود.

در روزهای گذشته مخالفت اهالی روستاهای راسفند و نوترکی با تخلیه زباله در سایت دفع زباله راسفند موجب انباشت زباله در سطح شهر و ایجاد مناظر زشت و بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر شد.

پس از گذشت چهار روز و برگزاری چند جلسه بین مسئولان و اهالی منطقه، مردم همچنان روی موضع خود پافشاری کردند و با ادامه روند ۳۰ ساله دفع غیر اصولی زباله در این نقطه مخالفت کردند تا همه به دنبال راه جایگزین باشند.

با تشدید وضعیت بحرانی انباشت زباله‌ها در سطح شهر، بالاخره تصمیم به جمع‌آوری زباله‌ها و تخلیه آنها در یک مکان جدید واقع در نزدیکی قبرستان روضه‌الزهرا ایذه و معروف به کوره‌های آجرپزی گرفته شد.

این تخلیه زباله که پس از گذشت حدود ۲ روز همچنان ادامه دارد نیز شهرداری ایذه را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است، اهالی محله‌های مشرف به این منطقه نسبت به ایجاد بوی نامطبوع و دود حاصل از آتش سوزی این زباله‌ها معترض شده‌اند و دوستداران محیط زیست نیز این روند را غیر اصولی دانسته‌اند.

تخیله زباله در کوره‌های آجرپزی، شیرابه زباله‌ها را به آب‌های زیرزمینی منتقل می‌کند

هژیر کیانی فعال محیط زیستی شهرستان ایذه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با درخواست از اداره محیط زیست ایذه برای برخورد قانونی با شهرداری این شهر اظهار داشت: اداره محیط زیست نباید در برابر رفتارهای مبتنی بر آزمون و خطای شهرداری ایذه و نادیده انگاشتن اسناد بالادستی کشور و قوانین روشن کشور، که محیط زیست انسانی و طبیعی را با خسارات جبران ناپدیر مواجه ساخته است، سکوت کند.

وی افزود: آلودگی محیط زیست اطراف سایت راسفند کم نبود و اینک در یک اشتباه بزرگتر، در حال آلوده‌سازی منطقه موسوم به کوره‌های آجرپزی ایذه هستند، درست جایی که شیرآبه‌ها وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و با کوچک‌ترین وزش بادی مناطق مسکونی و شهروندان ایذه‌ای در تسخیر دود و آلودگی قرار خواهند گرفت.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: این منطقه که در صورت وجود اندیشه‌های فرهنگی، بخاطر قدمت یک صنعت قدیمی مانند آجر پزی می توانست تبدیل به یک جاذبه و سایت گردشگری شود اکنون درحال تبدیل یه سایت دفع زباله است.

وی در پایان گفت: بیش از ۱۲ دستگاه در اجرای قانون مدیریت پسماند مسئولیت دارند و همه دستگاه های مسئول قید شده در قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی مربوطه باید به وظایف خود عمل کنند تا شاهد ساماندهی وضعیت پسماند در استان خوزستان و شهر ایذه و بهبود کیفیت زیستن باشیم.

هیچگونه مجوزی برای دفع زباله در کوره‌ها از اداره محیط زیست گرفته نشده است

عباس سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا این لحظه هیچ درخواستی برای اخذ مجوز جهت دفع زباله در کوره‌های آجرپزی به ما داده نشده است.

وی افزود: با شرایط فعلی به طور حتم با هرگونه دفع زباله در این نقطه مخالفیم، بهترین راه برای مدیریت این مشکل نیز انتقال زباله‌ها به سایت دفع زباله باغملک است.

سلطانی تأکید کرد: بهتر بود قبل از تخلیه زباله در این محل با اداره محیط زیست هماهنگ می‌کردند، پیشنهاد ما در وضعیت فعلی، تخلیه زباله در سایت دفع زباله باغملک است.

وی افزود: باید در اسرع وقت با هماهنگی ارگان‌های صاحب نظر مانند شهرداری، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی یک محل برای دفع اصولی و مبتنی بر قواعد محیط زیستی در نظر گرفته شود.

فعلاً تنها راه ما دفع زباله در کنار کوره‌هاست

صالح کیانی سرپرست شهرداری ایذه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از مشکلاتی که برای دفع زباله در راسفند به وجود آمد، برای چند روز با انباشت زباله در شهر مواجه شدیم.

وی افزود: با تصمیم شورای تامین شهرستان، تا حل مشکل سایت دفع زباله راسفند یا تعیین مکان جدید برای دفع زباله، در حال حاضر باید پسماندهای شهری را در کنار کوره‌های آجرپزی ایذه تخلیه کنیم.

کیانی با بیان اینکه از دفع زباله در این مکان رضایت ندارد تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون راه دیگری نداریم، امیدوارم هرچه زودتر مشکل سایت زباله ایذه مرتفع شود.
از پنج روز پیش تاکنون، به دلیل اعتراض مردم روستاهای راسفند و نوترکی نسبت به دفع غیر اصولی زباله در حوالی این روستاها و بستن جاده روی ماشین‌های حمل زباله، شهر ایذه با بحران انباشت زباله در خیابان‌ها مواجه شده بود.

م/ایرنا




Copy Right 2013 Artmis.ORG