1403/01/09 19:09


298040
تاریخ انتشار: 1398/05/10 16:12
دولت به هر زوج شهروند این کشور ۱۰ میلیون فورینت (۳۰ هزار و ۵۹۰ یورو) وام می‌دهد و اگر زوجی ۳ فرزند یا بیشتر بیاورد، این وام به عنوان کمک محسوب شده و از آنها بازپس گرفته نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، دولت مجارستان در ادامه سیاست افزایش جمعیت خود به خانواده‌های صاحب سه فرزند و بیشتر کمک مالی می‌کند.


بر اساس همین سیاست، دولت به هر زوج شهروند این کشور ۱۰ میلیون فورینت (۳۰ هزار و ۵۹۰ یورو) وام می‌دهد و اگر زوجی ۳ فرزند یا بیشتر بیاورد، این وام به عنوان کمک محسوب شده و از آنها بازپس گرفته نمی‌شود.
بنا به اعلام مقام‌های مجاری، منبع مالی تأمین این وام که بدون بهره است از ابتدای ماه ژوئیه جاری در دسترس دولت قرار گرفته است. خانواده‌ها مختارند که از این وام برای هر مصرفی که می‌خواهند استفاده کنند.
مجارستان نیز مانند کشورهای دیگر اروپا از کمبود شدید نیروی کار رنج می‌برد، زیرا بسیاری از شهروندان این کشور که بالقوه نیروی کار محسوب می‌شوند، برای درآمد بیشتر به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و حزب متبوع او «فیدز» درصددند تا به جای پذیرفتن مهاجران خارجی، از طریق تشویق مردم به فرزندآوری بیشتر، کمبود جمعیت در کشور را جبران کنند. آقای اوربان در ماه فوریه گذشته گفته بود: «ما نه به عدد و رقم جمعیتی، بلکه به فرزندان مجاری بیشتر نیاز داریم.»
دفتر روابط بین‌الملل دولت مجارستان در پاسخ کتبی به پرسش خبرنگار یورونیوز در مورد این طرح اعلام کرد: «مردم مجارستان دولت را موظف کرده‌اند که طرح نظام حمایت از خانواده را به صورت گسترده‌تری افزایش دهد. تاکنون یک میلیون و ۳۸۲ هزار نفر فرم مخصوص دریافت این وام را پر کرده و به ادارات مربوطه فرستاده‌اند. مردم می‌خواهند که مجارستان، مجارستان بماند و زندگی را برای خانواده‌های خود تسهیل کند.»
نرخ باروری
بنا بر گزارش مؤسسه پژوهشی یوروستات، در حالی که میانگین نرخ باروری در اتحادیه اروپا ۱.۵۹ فرزند به ازای هر زن است، این نرخ هم‌اکنون در مجارستان از ۱.۴۹ فرزند به ازای هر زن تجاوز نمی‌کند.
دولت مجارستان برای اجرای طرح حمایت از خانواده که اعطای وام جزئی از آن است، بودجه‌ای معادل ۴.۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور را اختصاص داده است. در این طرح تسهیلاتی نیز برای خرید مسکن و خودرو برای خانواده‌های پرجمعیت در نظر گرفته شده است. مطابق این طرح همچنین زنانی که ۴ فرزند یا بیشتر به دنیا بیاورند، تا آخر عمر از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شوند.
البته شرایطی نیز برای بهره‌مندی از این وام‌ها و کمک‌های دولتی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
زوج باید ازدواج رسمی کرده باشد؛ دست کم یکی از زوجین برای نخستین بار ازدواج کرده باشد؛ زن حداقل ۱۸ و حداکثر ۴۰ ساله باشد؛ دست کم یکی از زوجین در ۱۸۰ روز اخیر بیمه و پرداخت‌های اجتماعی خود را در مجارستان انجام داده باشد.
دولت همچنین برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها همزمان با افزایش جمعیت، قرار است شمار مهد کودک‌های کشور را از ۵۰ هزار در حال حاضر به ۷۰ هزار تا سال ۲۰۲۲ افزایش بدهد.
حزب حاکم مجارستان با این طرح به طور قطع در پی مبارزه با مهاجرت خارجی‌ها به این کشور است، اما باید دید که این طرح چه کمکی به بهبود روند پیر شدن جمعیت این کشور می‌کند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG