1403/01/10 16:15


298041
تاریخ انتشار: 1398/05/10 16:14
مسؤولان آب و برق می‌گویند لایروبی کارون با اعتباراتی اندک و به دستور استاندار آغاز شده در حالی که برای به پایان رساندن این پروژه به اعتباراتی جدید نیاز است.

عصرجهان-وقوع سه سیل بزرگ با خسارت‌های میلیاردی در 3 سال اخیر در خوزستان آن هم در دوران کم آبی زنگ خطری است تا مردم و مسؤولان لایروبی رودخانه ها و رعایت حریم آنها را جدی بگیرند. هرچند اظهار نظرهای مختلفی درباره ضرورت  لایروبی رودخانه‌ها مطرح است اما مسئولان سازمان مدیریت بحران معتقدند لایروبی نشدن رودخانه‌ها در سال‌های گذشته عامل وقوع سیل‌های اخیر است.

رئیس سازمان مدیریت بحران لایروبی نشدن برخی رودخانه‌ها را یکی از دلایل سیلاب‌های اخیر در کشور می‌داند و می‌گوید: لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها به دلیل خشکسالی‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است و وزارت نیرو باید در این باره برنامه‌ای داشته باشد.

اسماعیل نجار می‌افزاید: با توجه به ورود حجم زیادی از رسوبات در رودخانه ها و سدها برای  لایروبی آنها 69 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اعتبار قطره چکانی برای لایروبی کارون

مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز تخصیص اعتبار برای لایروبی رودخانه کارون را ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: اعتبار این سازمان برای رودخانه کارون در سال جاری ۷۰ میلیارد ریال است که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی زدایی کافی نیست.

سید ابراهیم حسینی می‌افزاید: حجم رسوب در سیل اخیر ۱۴ میلیون مترمکعب در کارون در محدوده شهر اهواز بوده که برای لایروبی آن ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اولویت بندی لایروبی کارون در اهواز با هدف بهبود منظر و توزیع جریان مناسب، می‌گوید: اولویت نخست حد فاصل پل هفتم تا پل پنجم اهواز است که شامل یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب رسوب است و برای برداشتن آن ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گفته این مقام مسؤول در جلساتی که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد عملیات لایروبی با اعتبارات فعلی آغاز شود.

حسینی با اشاره به آغاز لایروبی در محدوده پل سفید و پل سیاه اهواز، عنوان می‌کند: در صورت تخصیص اعتبارات امسال، ۴۵ میلیارد ریال برای کارون در اهواز و ۲۵ میلیارد ریال برای کارون در خرمشهر هزینه می‌شود اما آنچه مسلم است با این اعتبارات اندک هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و نیاز است که اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری شود.

وی همچنین حجم نی زدایی در کارون را ۴۲۴ هزار مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: این حجم نی زدایی حد فاصل پل سوم تا پل پنجم نیاز به ۸۴ میلیارد ریال اعتبار دارد.

۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات، رهاورد سیل برای کارون

مدیر حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان اظهار می‌کند: با توجه به سیل اخیر، تقریبا ۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد.

حسینی می‌افزاید: بر اساس بررسی‌های انجام شده با توجه به سیل اخیر، تقریبا ۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد و علاوه بر این میزان، رودخانه در محدوده ای در حدود ۴۲۴ هزار مترمکعب به نی زدایی نیاز دارد.

وی بیان می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای کار در زمینه این ۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات، حدود یک هزار میلیارد تومان و برای نی زدایی ۸.۴ میلیارد تومان است.

با توجه به این شرایط، کار لایروبی را از نظر منظر اولویت‌بندی کردیم و بنا بر این اولویت‌بندی، یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان در حد فاصل پل علی بن مهزیار تا پایین دست پل پنجم به لایروبی نیاز دارد.

آغاز لایروبی کارون

 معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص لایروبی و نی زدایی رودخانه کارون، می‌گوید: مقرر شده بود کار نی‌ زدایی را سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز با کمک استانداری خوزستان انجام دهند اما تنها دستگاهی که اعتبار را تامین و پرداخت کرد، سازمان آب و برق خوزستان بود.

هوشنگ حسونی زاده می‌افزاید: پس از آن مجددا جلسه‌ای تشکیل شد و شهردار سابق اهواز مجددا موضوع را به قانون حواله داد. بنابراین باید دستگاه‌های نظارتی وضعیت را بررسی کنند و تقسیم کار انجام شود تا هر دستگاه وظایف خود را انجام دهد. 

 وی گفت: در حال حاضر کار لایروبی رودخانه کارون را آغاز کرده‌ایم و رسوبات در حال جمع آوری است اما انتظار همکاری در این زمینه داریم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان می‌کند: اکنون که اعتباری وجود ندارد، باید از امکانات موجود یکدیگر استفاده کنیم تا حداقل اهواز از وضعیت پس از سیلاب خارج شود. 

حسونی زاده می‌گوید: همچنین لایروبی کارون طرح مصوبی دارد که فازبندی و اولویت آن مشخص شده است و پیگیر آن هستیم. همچنین پیگیر موضوع لغو مصوبه اعتبار طرح احیا (علاج بخشی) رودخانه کارون هستیم.

م/فارس




Copy Right 2013 Artmis.ORG