1403/01/09 13:22


298104
تاریخ انتشار: 1398/05/19 16:24
یاداشت دریافتی|به قلم امین درخشان
تجربه انتخابات های گذشته نشان داد در این آزمون مهم، بخشی از رسانه های استان مغلوب بوق های پوچ تبلیغاتی برخی کاندیدای انتخابات شده اند، بطوریکه اکنون هم خود و هم افکار عمومی به این واقعیت رسیده اند که بدلیل عدم تحقق وعده های خود موجب تضعیف جایگاه برخی رسانه ای استان شده است.

عصرجهان؛ امین درخشان- 17 مرداد ، روزی که در تقویم رسمی کشور نام خبرنگاری با شهادت مزین شده است همواره در   یکی دو دهه اخیر بازتاب های متعددی در جامعه ایجاد داشته است.

بر این باورم خبرنگاری که مجادهدانه در مسیر اعتلای سرزمین خود قدم بر می دارد تا در نهایت به شهادت ختم می شود انسهان هایی هستند که بی شک دارای ویژگی ممتاز و متفاوتی می باشند.

ضمن گرامی داشت یادوخاطره شهدای عرصه رسانه بر خود وظیفه  میدانم این روز و این ایام را به همکاران و دوستان خبرنگارم تبریک گویم.

در علم و سواد رسانه ای جوهره ی خبرنگار، نقد و مطالبه گری خواست های عمومی جامعه است که البته این مهم در چارچوب عقلانیت و اخلاق می تواند تبلور یابد.

اکنون که روز و ایام خبرنگار است و امسال یعنی اسفدماه 98 مهمترین ماراتن سیاسی در کشور و  استان در حال شکل گیری است، به نوعی مهمترین آزمون بزرگ برای خبرنگاران است که بدون شک از حالا بخش قابل توجهی از ظرفیت و تمرکز آنها روی موضوع  انتخابات و فرایند های مختلف آن است.

تحلیل و بررسی انتخابات از حیث پردازش خبری و رسانه ای می تواند ابعاد مختلف و متنوعی برای پرداختن در بر داشته باشد که در این مطلب مختتصر نمی گنجد.

اما به بهانه روز خبرنگار 2 محور بصورت مختصر یادآوری می شود.

-مسلماً انتخابات برای اصحاب رسانه و جامعه خبرنگاران یک آزمون مهم و حیاتی است، آزمونی که هم  می تواند ثبات ،بقاء و دوام و هم می تواند زوال یک رسانه باشد، طبیعی است در ایجاد هیجان و شور انتخاباتی و این شادابی سیاسی اصحاب رسانه نقش محوری و کلیدی و همچنین تعیین کننده ای دارند که این نقطه مثبت نگرش رسانه به انتخابات و بطور کلی مسائل سیاسی کشور است.

اما باید توجه داشت بزرگنمایی تصنعی و به اصلاح بادکنکی، حزب گرایی محض،ترویج قوم گرایی و طایفهگرایی در انتخابات ضربه مهلکی بر پیکره مقدس مقدس  رسانه است .

تجربه انتخابات های گذشته نشان داد در این آزمون مهم، بخشی از رسانه های استان مغلوب بوق های پوچ تبلیغاتی برخی کاندیدای انتخابات شده اند، بطوریکه  اکنون هم خود و هم افکار عمومی به این واقعیت رسیده اند که بدلیل عدم تحقق وعده های خود موجب تضعیف جایگاه برخی رسانه ای استان شده است.

 آنچه مسلم است نوع نگرش و پرداختن رسانه به انتخابات و کاندیدا  هم می تواند سکوی پرتاب و هم می تواند شکست سیاسی آنها تلقی شود.

اگر عقلانیت و اخلاق در هدف گزاری رسانه برای انتخابات نباشد، هم بی اعتمادی افکار عمومی و هم انتخابات های ضعیف و ناکارامد که تضعبف قانون و قانونگذاری را بدنبال خواهند داشت را شاهد خواهیم بود.

بنابراین مبنای نگرش و پرداختن رسانه ها به کاندیدا و شخصیت های سیاسی  اگر فراتر از ظرفیت و پتانسیل آنها باشد این تقصیر حتما بر گردن آن رسانه خواهد ماند و افکار عمومی در آینده دور یا نزدیک قضاوت خواهد کرد.

ادامه دارد ...

امین درخشان




Copy Right 2013 Artmis.ORG