1403/01/10 15:38


298367
تاریخ انتشار: 1398/06/19 23:24
یاداشت(قسمت اول)│هادی جلالی زاده
شاید بتوان‌گفت ۳ عنصر ولایت گریزی ؛ ولایت ستیزی و ولایت گزینی بعد از پیامبر ( ص ) در جامعه از‌ عناصر مهم و به وجود اورنده‌ قیام و نهضت حسینی عاشورا بوده اند

عصر جهان؛ هادی جلالی زاده- قیام حسینی با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال ؛ هر سال حال و هوای دیگری‌ دارد ؛ حرکت امام حسین ( ع ) از مدینه به سوی عراق برای جنگ‌ و کسب قدرت‌ و خون‌ و‌ خونریزی نبود ؛ او برای اصلاح‌ امت جدش رسول خدا حضرت محمد ( ص ) قیام نمود ؛ آن حضرت برای احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد ؛ شاید سوال شود که مگر چه منکری در جامعه اسلامی رخ داده بود که باید فرزند امیرالمومنین علی ( ع ) و سلاله پاک رسول خدا ( ص ) برای جلوگیری و عدم گسترش آن دست به قیام‌ بزند ؟؟؟ چه معروفی باید احیاء گردد که لازمه ان‌ قیام است ؟؟؟ در اکثر‌ کتب نوشته شده مربوط به قیام امام‌ حسین ( ع ) مشاهده میگردد که بعد از ارتحال پیامبر ( ص ) امت ان‌ حضرت‌ از مسیر حق‌ و عدالت خارج شدند و منکر در جامعه فزونی یافت ؛ شخص امیر المومنین و فرزند عزیزش امام حسن مجتبی ( ع )  دو قربانی این انحراف شدند؛ امام حسین ( ع ) تردید نداشت که از یاران بسیار اندکی در مقابل مخالفان کثیری از ابو سفیان برخوردار است ؛ امام حسین ( ع ) تردید نداشت که‌ انحراف در امت جدش هویدا و فراگیر‌ گشته و او‌ شک نداشت که در این‌ راه باید برای اصلاح جامعه قیام‌ کند ؛ باید هجرت نماید ؛ باید جهاد کرد‌ و با تمام وجود وارد میدان‌ شد‌ ؛ باید خون داد ؛ باید شهید داد و باید آوارگی و اسارت اهل بیت را بپذیرد ؛ و لاجرم می داند که خود نیز در این راه شهید میشود ؛ و بایدهای فراوان دیگری ؛ اما ان حضرت همه چیز را به جان‌ خرید ؛ زیرا رسالتی بس‌ سنگین دارد و باید ان را انجام‌ دهد ؛ او حرکت‌ خونینی‌ را آغاز نمود تا آزادگی ؛ عدالت و حقیقت را زنده‌ نگه دارد ؛ امام حسین‌ ( ع )  میخواست ترجمان واقعی آیات قرآنی‌ در عرصه عمل باشد ؛ حتی به قیمت اهداء جان‌ خود ؛ خانواده و یارانش‌ ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا ) او به استناد این آیه شریفه قرآن می خواهد بگوید و بیاموزاند ؛ من مومنی واقعی هستم که به خدا و رسول او ایمان عملی‌ دارم و در این ایمان و اعتقاد شک‌ و تردیدی هم ندارم و برای اثبات ادعای خود (وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ۸ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ ) و‌ در این راه هجرت و جهاد می کنم با‌‌ مال و جان‌ و بذل خون خود و خانواده ام تا تفاوت‌ بین‌ شعار و عمل‌ را برای همیشه در تاریخ بشریت‌ به اثبات برسانم ( أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ) بدرستی که در  این راه نیز صادق میباشم.( سوره حجرات آیه ‌۱۵ ) لذا طبق این آیه شریفه صادقین به خدا‌ و رسولش‌ باید دارای این شاخص‌ها باشند‌ ؛ او میخواهد بگوید من رسالتی سنگین از جدم رسول خدا بر دوش دارم که باید آن را تحقق ببخشم ؛ ان حضرت میخواهد این پیام را به جامعه برساند که باید برای ازادی ؛ عزت ؛ حقیقت و عدالت قیام کرد و جان داد ؛ امام حسین میخواهد بگوید ولایت رسول خدا محمد  مصطفی ( ص ) و علی ( ع ) را پذیرفتم و برای مححق نمودن رسالت ان قیام میکنم و زیر ذلت عهد شکنان هرگز نمی روم :
شاید بتوان‌گفت ۳ عنصر ولایت گریزی ؛ ولایت ستیزی و ولایت گزینی بعد از پیامبر ( ص ) در جامعه از‌ عناصر مهم و به وجود اورنده‌ قیام و نهضت حسینی عاشورا بوده اند که مجال پرداختن به این‌  ۳ عنصر مهم در این نوشته نیست ؛
آنچه که تحریر شد بخشی از پیام قیام‌ آقا امام حسین ع بود ؛
قیام حسین ع پیام های فراوانی برای‌ مسلمانان و همه مردم جهان دارد ؛ پیامهای نهضت عاشورا ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم‌ دارد ؛ زیرا برای نجات عدالت و حقیقت که در فطرت ذاتی انسانهای عدالتخواه و حقیقت‌ طلب است صورت گرفت ؛
پیامهای عاشورا‌ همه‌ جهانیان را مورد خطاب قرار میدهد ؛ به همین دلیل تعداد زیادی از متفکران و سیاستمداران غیر مسلمان اما ازاده در باره حسین ابن‌ علی‌ ( ع ) و آرمانهایش کتاب ها نوشتند و از ابعاد مختلف به این قیام‌ پرداختند و از قیام ایشان‌ که‌ محورش اجراء عدالت و کشف حقیقت است تجلیل بعمل اوردند ؛ وقتی به بعضی از سخنان امام‌ ( ع ) از بدو حرکت تا حضورش در میدان‌ نَبرد می‌رسیم‌ می بینیم که ان حضرت با تمام‌ وجود فقط برای رضایی خدا و اجرای دستورات الهی قیام نمود ؛ تحمل همه رنج ها‌ و سختیها برای او آسان بوده ؛ چون جزء‌ رضایی حق هیچ چیزی برای ان حضرت معنی نداشت ؛ هنگام وداع جانسوز با خانواده و‌ رفتن به‌ میدان‌ نبرد‌ انها را به ایمان‌ راسخ به‌ پروردگاه دعوت میکند‌ : .... ادامه دارد

پایان قسمت اول
تاسوعای‌  ۱۳۹۸ قم
هادی جلالی زاده




Copy Right 2013 Artmis.ORG