1403/01/09 23:11


299351
تاریخ انتشار: 1398/10/21 13:26
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا: پس از اعتراف مسئولان ایران به هدف‌گیری هواپیمای اوکراینی، این کشور باید پاسخگو باشد. جمهور اوکراین نیز در واکنش به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک منتظر معذرت‌خواهی رسمی از ایران هستیم.

عصرجهان-در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد.

شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری اعلام کرد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته است که پس از اعتراف مسئولان ایران به هدف‌گیری هواپیمای اوکراینی، این کشور باید پاسخگو باشد.

رئیس‌جمهور اوکراین در پی انتشار بیانیه ایران در رابطه با علل سقوط هواپیمای اوکراینی با ابراز تاسف نسبت به این موضوع گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دقایقی پیش پس از اینکه ایران اعلام کرد هواپیمای اوکراینی به اشتباه هدف قرار گرفته بود، خواستار پاسخگویی و عذرخواهی رسمی ایران در رابطه با این مسئله شد.

وی گفت: امروز، صبح خوبی نبود اما حقیقت را به ارمغان آورد. اوکراین خواهان پاسخگویی ایران، بازگشت اجساد جان باختگان، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و عذرخواهی رسمی ایران است.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که تحقیقات در این زمینه می‌بایست بدون تعلل ادامه یابد و بدون مداخله کامل شود.

واکنش یک مقام روس به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، واکنش نشان داد.

کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در پی اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

او در ادامه اظهار کرد: امیدواریم که همه طرف‌ها درس بگیرند و اقداماتی انجام دهند.

وزیر امور خارجه لتونی: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند

وزیر امور خارجه لتونی در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی کرد.

ادگار رینکویکس، وزیر امور خارجه لتونی در پی اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، در صفحه توییترش نوشت: مهم است که ایران اعلام کرده است، نیروهای مسلح آن به طور غیرعمدی پرواز بین‌المللی PS۷۵۲ اوکراینی را سرنگون کردند. این یک اشتباه بسیار غم‌انگیز بود، باید تحقیقات بی‌طرفانه انجام گرفته و کسانی که مسئول آن بوده‌اند، پاسخگو باشند.

درپی وقوع حادثه سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در اولین ساعات صبح چهارشنبه ۹۸/۱۰/۱۸، ستاد کل نیروهای مسلح، امروز اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (شنبه) اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز پس از این اعلام گفت: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

حسن روحانی رئیس جمهور نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیرو‌های مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.

منبع:فرارو




Copy Right 2013 Artmis.ORG