1403/01/10 06:22


299388
تاریخ انتشار: 1398/10/24 00:27
.

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای در باره رویداد‌های اخیر در کشور گفت: اکنون در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم و اولین تابوت‌های آن شامل جنازه‌های رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیما و سپس مطبوعات و سایت‌ها است. این انجمن حرفه‌ای تصریح کرده است: رسانه بوق نیست و پنهان‌کاری دست‌اندرکاران، از رسانه رفع مسئولیت نمی‌کند. / ایرنا

موضع‌گیری‌ها درباره سانحه سقوط هواپیما ریشه در بی‌اطلاعی داشت

سخنگوی دولت گفت: اظهار نظر همه کسانی که در آن روز‌ها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران، مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آن‌ها داشت. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالی‌که واقعا اینگونه نبود. حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. هیچ یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده، مطلع نبودند. از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند، دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد. / ایرنا

سیل تاکنون چقدر به استان‌ها آسیب زده است؟

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰ روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده که برخی از آن‌ها دارای مشکل کدورت منابع آبی و برخی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار است. در حال حاضر شبکه توزیع برق ۱۱۰ روستا در این استان نیز دچار قطعی شده است. وقوع سیلاب در استان کرمان نیز حدود ۶۰ روستا را دچار مشکل آبرسانی کرده و علاوه بر اینکه تیم‌های عملیاتی در منطقه مشغول خدمات‌رسانی هستند، از طریق آبرسانی سیار نیز آب مورد نیاز در اختیار مجتمع‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد. /تسنیم

شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی

هیات وزیران شرایط جدید پرداخت حمایت معیشتی را مشخص کرد که بر این اساس خانوار‌های دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان مشمول حمایت نمی‌شوند. مطابق این آیین‌نامه، بسته حمایت معیشتی به خانوار‌های یک نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه به ترتیب ۴۰ و ۴۸۰ میلیون ریال، دونفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۵۰ و ۶۰۰ میلیون ریال، سه نفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۶۰ و ۷۲۰ میلیون ریال، چهارنفره با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۷۰ و ۸۴۰ میلیون ریال و پنج نفر و بیشتر با حداقل درآمد ماهانه و سالانه ۸۰ و ۹۶۰ میلیون ریال تعلق نمی‌گیرد. هم‌چنین، خانوار‌هایی که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور «همزمان» یا دارای دو واحد ملکی هستند، خانوار‌های دارای ملک به ارزش ۱۲ میلیارد ریال در تهران و کلان‌شهر‌ها و ۹ میلیارد ریال در سایر شهرستان ها، دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودروی عمومی با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال، خانوار‌های دارای بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی، کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه‌پرداز و گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول بسته معیشتی نمی‌شوند.

تایید صلاحیت یکباره ۳۰ نماینده در شب گذشته

قاسم میرزایی نیکو در گفت: وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق اطلاع ما در مرحله اول ۱۲۰ نماینده داوطلب نمایندگی رد صلاحیت شده بودند که شب گذشته یک مرتبه ۳۰ نماینده را تایید صلاحیت کردند. وی توضیح داد: تا آخر وقت اداری روز گذشته به این نمایندگان گفته بودند که صلاحیتتان رد شده، اما به یک باره آخر شب گذشته به یک باره به آن‌ها اعلام کردند که صلاحیتشان تایید شده لذا در حال حاضر تعداد نماینده‌های فعلی که برای انتخابات مجلس یازدهم قصد کاندیداتوری دارند و رد صلاحیت شده‌اند، ۹۰ نفر می‌باشد.

کشته‌شدگان در هواپیما دشمن نبودند

محمدعلی ابطحی در تویتر خود نوشت: کشته شدگان در هواپیما دشمن نبودند که برای برگزاری مراسم، دانشجویان در خیابان و زیر سایه ترس مراسم بگیرند. چرا هیئت دولت، وزارت علوم، وزارت خارجه، مراجع تقلید مراسم رسمی اعلام نمی‌کنند؟ چرا شهر را پر از بنر تسلیت برای تسلای خاطر خانواده‌ها ومردم نمی‌کنند؟ چرا با شهدای حادثه قهرند؟

راه خروج از بحرانها، گفتگو و تفاهم جمعی و به رسمیت شناختن همه است

عباس عبدی تحلیلگر مسائل اجتماعی:باید بپذیریم جامعه ما بیمار است، تا جامعه باید از این شرایط بیرون بیاید. این بیرون آمدن هم محصول گفت‌وگوی آزاد میان مردم و اراده مردم است و این که همه مردم بدون استثنا باید به رسمیت و دارای حق شناخته شوند. این وضعیت اگر پذیرفته شود قطعاً به ما کمک می‌کند از این شرایط بیرون بیاییم و آن راه‌حلی که ما را نجات می‌دهد نتیجه یک تفاهم جمعی برآمده از دل چنین گفت‌وگویی می‌تواند باشد. / ایرنا
 
فاضل میبدی: شاید عذرخواهی و استعفا تا اندازه ای التیام بخش باشد

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه با مسببین فاجعه سقوط هواپیما باید برخورد قاطع شود، گفت: اشتباه بزرگی انجام شده ، نحوه اطلاع رسانی هم خیلی بد بوده است.حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی با اشاره به فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی اظهار کرد: متاسفانه این حادثه بسیار تلخی بود که موجب شد جوان های تحصیل کرده کشور از دست بروند. آنها نه تنهاسرمایه ما بلکه سرمایه بشری بودند.وی ادامه داد: نحوه اطلاع رسانی بد بود. ابتدا گفتند که نقص فنی موجب سقوط شده است در حالیکه باید اعلام می کردند که صبر کنید تا نظرات کارشناسی سرجمع شود. رسانه ها هم خوب عمل نکردند و حادثه را به آمریکا مرتبط کردند. مردم دیگر به این اخبار اعتماد نمی‌کنند، زیرا ما عادت کرده ایم همه مسائل را سیاسی کنیم.این استاد حوزه با اشاره به اینکه غربی ها براساس نظرات کارشناسی اعلام کردند که اصابت موشک هواپیما را سقوط کرده است، تصریح کرد: با این حال با این مساله در داخل کشور برخورد سیاسی شد. حالا باید از این تجربه تلخ عبرت گرفته شود تا اینگونه مسائل به جای اینکه سیاسی شود، به صورت کارشناسی دنبال شود.فاضل میبدی همچنین با بیان اینکه سقوط هواپیمای اوکراینی به صنعت توریسم کشور ضربه می زند و ایرلاین ها دیگر حاضر نیستند به ایران پرواز داشته باشند، افزود: با اینکه این حادثه عمدی نبوده اما جان انسان های بی گناه زیادی گرفته شده است و لازم است با مسببین برخورد قاطعی انجام شود.
 
تقدیر مطهری از مسئولیت‌پذیری سپاه

نماینده مردم تهران ضمن قابل تقدیر خواندن پذیرش مسئولیت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت که با برخی اتفاقات رخ داده، این شبهه در ذهن بسیاری از مردم پیدا شده که حاکمیت می‌خواسته واقعیت را کتمان کند، ولی مجبور به بیان واقعیت شده است. علی مطهری در یادداشتی با عنوان «نکاتی درباره‌ی حادثه هواپیمای اوکراینی» که در اختیار ایسنا قرار داد، نوشت:

«درباره حادثه هواپیمای اوکراینی چند نکته قابل ذکر است.

۱- اینکه فرمانده نیروی هوافضای سپاه مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد قابل تقدیر است.
۲- نیرو‌های مسلح که از صبح حادثه از واقعیت ماجرا خبر داشتند باید سازمان هواپیمایی کشوری و صداوسیما را ملزم می‌کردند که تا زمانی که این حادثه در حال بررسی است اظهار نظر نکنند.
۳- مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با اطلاعات ناقص خود به اظهار نظر پرداختند، در نتیجه بعد از اعلام نظر سپاه، این شبهه در ذهن بسیاری از مردم پیدا شد که حاکمیت می‌خواسته واقعیت را کتمان کند، ولی مجبور به بیان واقعیت شده است.

۴- از توضیحات مقامات نظامی و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برمی‌آید که هماهنگی لازم میان این دو نهاد وجود نداشته است.

۵- گفته شد از یگان مستقر در بندرعباس به سامانه‌ای که هواپیما را ساقط کرد خبر داده شده بود که موشک کروز به سمت تهران در حال حرکت است، ولی بعدا این موضوع منتفی شد، اما خبر آن به دلیل نقص دستگاه مخابراتی به آن سامانه ارسال نشد که اگر می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. این احتمال، هرچند ضعیف، به ذهن می‌آید که اساسا خبر موشک کروز کار دشمن بوده که سامانه‌های ما را دچار اضطراب کند. به هرحال قابل بررسی است.۶- لازم است قاصران و مقصران این حادثه به مردم معرفی و مجازات شوند و چه بهتر که مقصران اصلی از سمت خود استعفا دهند.»
 
توضیح نقوی‌حسینی درباره یک مصاحبه جنجالی‌اش

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات خود مبنی بر دست‌های پنهان در سقوط هواپیمای مسافری اوکراین گفت: مصاحبه من پیش از مصاحبه سردار حاجی زاده صورت گرفته بود و با مصاحبه رییس هوافضای سپاه پاسداران ابهامات این موضوع روشن شد. سید حسین نقوی حسینی در جلسه علنی امروز-دوشنبه- مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های قربانیان تشییع شهید سپهبد قاسم سلیمانی و حادثه سقوط هواپمیای مسافری اوکراین از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه هوافضای سپاه تشکر کرد و گفت: حمایت قاطع خود را از سردار موشکی ایران سردار حاجی زاده اعلام می‌کنم. وی افزود: هدف من از مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه دست‌های پنهان در حادثه هواپیمای اوکراین نقش داشته است، برائت سپاه از این حادثه و اعلام وجود عامل نفوذ یا خرابکاری در این حادثه بود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مصاحبه من با این خبرگزاری پیش از گفت: وگوی سردار حاجی زاده انجام گرفته بود بنابر این پس از توضیحات وی و توضیحات سردار سلامی در مجلس، موضوع این سانحه روشن شد.
 
رسایی: به جداشده‌های صدا و سیما آنتن ندهید!

حمید رسایی؛ نماینده اصولگرای مجلس نهم از تحریم صداوسیما توسط برخی هنرمندان و مجریان تلویزیونی به شدت انتقاد کرد. او در توئیتر خود نوشت:الحمدلله پاکسازی صداوسیما توسط عناصر سست اعتقاد آغاز شده تا الان چندمجری وهنرپیشه ازپایان همکاری‌شان خبر داده‌اند. رشیدپور هم دوپهلو حرف زده. ما ازاین روند حمایت وبقیه عناصرشان را به این اقدام تشویق و میگوییم که خاک بر سرتان اگر مجددا به این افراد آنتن بدهید!
 
نماینده مجلس: دشمن می‌خواهد سردار حاجی‌زاده را ترور کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی اکنون در پی ترور سرداران دیگر سپاه به ویژه سردار حاجی زاده است. سیدناصر موسوی لارگانی در تذکر شفاهی جلسه امروز (دوشنبه) مجلس گفت: سردار سرافراز قاسم سلیمانی با پهپاد و به صورت شبانه ترور شد. امروز هم تصمیم گرفتند که سرداران دیگر ما را به ویژه سردار حاجی‌زاده را با رسانه‌های خود و با مدیریت رژیم صهیونیستی و استکبار پیر انگلستان ترور کنند.
 
سرنوشت جنگنده‌هایی که صدام به ایران فرستاد

سفیر عراق در ایران اعلام کرد که تهران و بغداد درحال گفتگو درباره سرنوشت هواپیما‌هایی هستند که صدام از بیم منهدم شدن توسط آمریکا در جنگ کویت، به ایران فرستاده بود. به گزارش السومریه نیوز، سعد جواد قندیل، سفیر عراق در تهران در گفتگو با اسپوتنیک پیرامون سرنوشت هواپیما‌ها و جنگنده‌هایی که صدام در زمان جنگ کویت به ایران فرستاده بود اظهار نظر کرد و گفت: گفتگو‌ها میان ایران و عراق برای بازگرداندن جنگنده‌هایی که صدام در جنگ دوم خلیج فارس به ایران فرستاد همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، بعد از ورود نیرو‌های عراقی به کویت و بعد اینکه نیرو‌های ائتلاف تحت امر آمریکا بیش از ۵۰۰ جنگنده عراقی را مهندم کردند، صدام برای محافظت از ناوگان هوایی خود تعدادی از جنگنده و هواپیمای مسافربری باقی مانده را به ایران فرستاد. سفیر بغداد در ادامه گفت که میزان مبادلات تجاری میان ایران و عراق اکنون ۱۲ میلیارد دلار است و رهبران دو کشور برای افزایش این میزان و رساندن آن به ۲۰ میلیارد دلار اتفاق نظر دارند.
 
انتقاد چهره نزدیک به عارف از ردصلاحیت‌های شورای نگهبان

رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان تاکید کرد: برای انطباق نتایج بررسی و رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح طلب با راهبرد تعیین شده مصوب شعسا، نیازمند تکمیل اطلاعات و تحلیل دقیق آن هستیم. سیدحسن رسولی در دومین جلسه ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان که با حضور دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب برگزار شد، در بررسی و تحلیل نامزد‌های رد یا تایید صلاحیت شده اصلاح طلب حوزه انتخابیه سراسر کشور از سوی هیات نظارت هر استان، گفت: اطلاعات اولیه دریافتی از گستره کمی و کیفی رد صلاحیت کاندیدا‌ها بی‌سابقه و بهت‌آور است. امیدوارم در مراحل بعدی رسیدگی با تجدیدنظر جدی شورای نگهبان امکان رقابتی شدن فضای انتخابات و بستن لیست برایمان فراهم شود. وی ادامه داد: با اعلام نتایج رسیدگی و بررسی صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب، به این نتیجه رسیدیم برای انطباق نتایج بررسی و رسیدگی به صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح طلب ٢٠٧حوزه انتخابیه کشور با راهبرد تعیین شده مصوب شعسا، نیازمند تکمیل اطلاعات و تحلیل دقیق آن هستیم. رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه راهبرد ما در انتخابات پیش‌رو با دوره گذشته انتخابات مجلس تفاوت دارد، اظهار داشت: بر اساس راهبرد تعیین شده در انتخابات مجلس، لیست اصلاح‌طلبان به صورت اتئلافی بسته نخواهد شد.
 
نظر مردم آمریکا در مورد ترور شهید سلیمانی

بر اساس نظرسنجی‌های جدید، اکثر مردم آمریکا مخالف ترور سردار سلیمانی هستند و معتقدند بعد از این اتفاق امنیت آمریکا کاهش پیدا می‌کند. نظر سنجی جدیدی در آمریکا پیرامون تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا صورت گرفته است که می‌تواند برای مخاطب ایرانی قابل تامل باشد. این نظرسنجی به صورت مشترک توسط نشریه USA Today و ایپسوس درمیان ۱۰۰۵ بزرگ‌سال آمریکایی از تاریخ ۷ تا ۸ ژانویه به صورت آنلاین انجام شده است. این آمار به واسطه نظرسنجی‌های جدید روزنامه USA Today و مرکز آمارگیری ایپسوس به دست آمده است. شبکه CNN با استناد به این نظر سنجی مدعی است: از بین هر ۱۰ آمریکایی فقط ۴ نفر موافق ترور سردار سلیمانی بوده‌اند. با این حال اکثریت پاسخگویان آمریکایی بر این باورند که این کار و عواقب این ترور ایالات متحده را ناامن‌تر کرده است. این نظرسنجی‌ها در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در ایالات متحده و بعد از ترور سردار سلیمانی و هنگام حمله موشکی ایران به سمت عراق با هدف ضربه زدن به پایگاه‌های نظامی نیرو‌های آمریکایی، انجام شده است.
 
آماری از تعداد نمایندگان فعلی مجلس که تائید صلاحیت شدند
 
دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، تاکنون صلاحیت ۱۴ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران تایید صلاحیت شده‌اند که لیست نهایی جبهه اصلاحات در انتخابات پیش‌رو پس از جمع بندی‌های لازم از طریق شورای اصلاح‌طلبان و احزاب سیاسی اطلاع‌رسانی می‌شود.«محمد رضا راه‌چمنی» روز دوشنبه با اشاره به اینکه صلاحیت اینجانب از طریق شورای محترم نگهبان مورد تایید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تاکنون صلاحیت نامزدهایی، چون مصطفی کواکبیان، مجید انصاری، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، احمد مازنی، فریده اولاد قباد و برخی چهره‌های شاخص و نمایندگان فعلی تایید شد.دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی با بیان اینکه لیست نهایی نامزد‌های یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه تهران تا چند روز آینده مشخص می‌شود، گفت که شانس سرلیستی مجید انصاری برای این حوزه انتخابیه بسیار زیاد است.وی با بیان اینکه حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو می‌تواند بسیاری از توطئه‌های دشمنان و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را از بین ببرد، گفت: با توجه به شرایط موجود طبیعتا مردم انتظارات و مطالبات به حقی از نمایندگان مجلس دارند که ضمن دعوت از آحاد جامعه شاهد حضور افراد متخصص، کارآمد، پاکدست و توانمند در مجلس آینده داشته باشیم.راه‌چمنی ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش را نمونه بارز تهدید عملی دشمنی‌های آمریکا و ایادی استکباری به این مرز و بوم دانست و گفت: مردم با حضور چشم‌گیر و متحد خود بار دیگر در انتخابات تهدید‌های دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد.یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه برگزار می‌شود که حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۳۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
منبع:تابناک



Copy Right 2013 Artmis.ORG