1403/01/10 14:36


299449
تاریخ انتشار: 1398/10/29 21:51
بار دیگر فضای سیاسی عراق ملتهب شده و اعتراضات در این کشور وارد مرحله جدیدی شده است که می‌توان آن را تقابل مردم با یکدیگر تلقی کرد. در یک سو، جمعیتی ضد آمریکایی قرار دارد که بنا به درخواست جریان صدر قرار است تظاهراتی گسترده علیه حضور آمریکا در عراق راه اندازی کنند و در مقابل گروه‌ها و جمعیت غربگرا و طرفدار آمریکا.

بار دیگر فضای سیاسی عراق ملتهب شده و اعتراضات در این کشور وارد مرحله جدیدی شده است که می‌توان آن را تقابل مردم با یکدیگر تلقی کرد. در یک سو، جمعیتی ضد آمریکایی قرار دارد که بنا به درخواست جریان صدر قرار است تظاهراتی گسترده علیه حضور آمریکا در عراق راه اندازی کنند و در مقابل گروه‌ها و جمعیت غربگرا و طرفدار آمریکا.
به گزارش «تابناک»؛ در آستانه آماده‌سازی مردم عراق برای برگزاری تظاهرات ضدآمریکاییِ جمعه آینده، جریان‌های غربگرای این کشور از شب گذشته تلاش‌های خود را برای ایجاد ناآرامی بیشتر کرده‌اند.
شب گذشته، افراد نقاب‌پوش برخی از نقاط شهر نجف و مقر نیرو‌های حشدالشعبی در این شهر را به آتش کشیدند و درب ادارات دولتی را جوش زدند.
پس از ترور شهدای مقاومت و مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیرو‌های آمریکا از این کشور، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، و همچنین رهبران گروه‌های مقاومت، خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی علیه آمریکا شدند.
فراخوان مقتدا صدر برای تظاهرات میلیونی مردم این کشور در مخالفت با حضور ارتش آمریکا با استقبال نیرو‌های مقاومت روبرو شد و در بیانیه‌های مختلف خواستار حضور گسترده مردم در خیابان‌های عراق شدند.
پس از اقدام تروریستی اخیر آمریکا در خاک عراق و شهادت سردار سلیمانی، ابو مهدی المهندس و شماری از فرماندهان مقاومت، به نظر می‌رسد جریان‌های مختلف سیاسی عراق برای بیرون‌ کردن نیرو‌های آمریکایی متحد شده‌اند.
پارلمان عراق نیز پنجم ژانویه در جلسه‌ای ویژه و با رای اکثریت نمایندگان، طرح خروج نیرو‌های بیگانه از این کشور را تصویب کرد.
یکی از کارشناسان و نویسندگان عراقی در این خصوص نوشته است، آمریکا تجارب مشابهی در کشورهای دیگر برای اردوکشی خیابانی از طریق خونریزی با هدف براندازی دولت ها دارد.
«کمال مجید» در یادداشتی که در خبرگزاری «المعلومه» عراق منتشر شد، تاکید کرد: آمریکا پیشتر این شیوه خونریزی را برای تحریک ملت ها در براندازی دولت «چکسلواکی» سابق در ۱۹۸۹ به کار برد.
به نوشته این نویسنده و کارشناس سیاسی عراقی، آمریکا مشابه این سناریو را بعدها در گرجستان، اوکراین، تونس، سوریه و یمن نیز تجربه کرده است.


به گفته وی، آمریکا می داند که خونریزی باعث تحریک احساسات مردم و در نتیجه سبب فاصله انداختن بین دولت و ملت می شود و در نتیجه زمینه را برای براندازی دولت ها فراهم می کند.
بنابراین، افزایش خشونت و خون ریزی که اعتراضات خیابانی در دو هفته اخیر شاهد آن بوده به تبعات جدی شدن اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق ارجاع داده می شود.
در این راستا برخی شهرهای جنوب و مرکز عراق بیش از شهرهای دیگر شاهد این خشونت های عریان و خون محور بوده است.
کربلا به دلیل وجود مقدس ترین امکان زیارتی عراق یعنی بارگاه های مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع)، بصره به دلیل اینکه شاهرگ اقتصادی و دارنده مهم ترین منابع نفتی عراقی است و ذیقار به خاطر وجود زندان بزرگ «الحوت» که هزاران تن از سرکرده های داعش و حزب منحله بعث در آن زندانی هستند، شاهد بیشترین خشونت های خونریز بوده است.
بغداد به عنوان قلب تپنده اعتراضات خیابانی عراق نیز در شامگاه دیروز جمعه شاهد دور تازه ای از خشونت توام با خونریزی بوده تا شاید با ایجاد مظلومیت نمایی، احساسات مردم تحریک شده و دوباره میدان تحریر مملو از جمعیت شود.
باندهای تندرو جوکر که از متن همین اعتراضات خیابانی در سه ماه گذشته متولد شده اند، جمعه شب گذشته در یکی از پل های نزدیک به میدان تحریر به نام پل «السنک»، محرک خونریزی جدید بودند.
باندهای جوکر، گروه های تندرو و خشنی هستند که از رحم اعتراضات خیابانی بروز و ظهور یافته و به شدت تمایل به خشونت و کشتار و تخریب دارند و گفته می شود سرکرده های این باندهای خشونت در عراق، با سفارت آمریکا در بغداد مرتبط هستند.
برخی چهره های سیاسی و رسانه ای عراقی که از آنها به عنوان بلندگوهای سفارتخانه آمریکا در عراق یاد می شود، به سرعت نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و نیروهای امنیتی عراق را به قتل تظاهرکنندگان «مسالمت آمیز» متهم کردند.
سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق هم به سرعت در رسانه های مختلف عراق حضور یافت و این ادعاها را تکذیب و تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق در مهار حمله باندهای تخریبگر در پل «السنک» اساسا بدون سلاح گرم بوده اند.
«عبدالکریم خلف» افزود، نیروهای امنیتی فقط از تلاش باندهای تخریبگر برای عبور از موانع امنیتی تعبیه شده بر روی پل جلوگیری کردند، ولی هیچ گونه سلاح گرمی نداشتند.
وی افزود: «عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، نیروهای امنیتی را از همراه داشتن سلاح گرم در مواجهه با تظاهرکنندگان منع کرده است.
حال این پرسش مطرح است که اگر نیروهای امنیتی فاقد سلاح گرم هستند، تنها کشته حمله به دست چه کسانی انجام گرفته است؟
کمال مجید معتقد است هرچند آمریکا توانست از طریق اعتراضات خیابانی، دولت عادل عبدالمهدی را به استعفا مجبور کند، نتوانست انسجام و وحدت ملی عراق را خدشه دار کند و جمعه آینده ملت عراق، نفرت و انزجار خود را از آمریکا و حضور نظامیانش در عراق نشان خواهد داد.
در همین رابطه، نشریه فارن پالیسی نوشت: اواخر شب دوشنبه، وقتی بالگردهای اسکورت امنیتی برای خروج از منطقه سبز شروع به پرواز کردند و سپس نامه وزارت دفاع آمریکا خطاب به دولت عراق منتشر شد، به نظر می‌رسید نیروهای آمریکا در حال فراهم کردن مقدمات این خروج هستند؛ اما وزارت دفاع بعداً گفت که این نامه تنها پیش نویس بوده و نیروهای آمریکایی در عراق خواهند ماند. میلز کاگینز، سخنگوی عملیات آمریکا در عراق بدون اشاره به جزئیات بیشتری گفت که پرواز بالگردها در بغداد تنها در راستای اقدامات امنیتی بوده است. اکنون تنش و عدم اطمینان بر روابط بغداد و واشنگتن سایه افکنده؛ آن هم در شرایطی که رهبران ایران دست بالا را دارند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG