1403/01/09 22:56


299930
تاریخ انتشار: 1398/12/20 02:30
بورس تهران قرمز شد/ چرا مواد ضدعفونی کننده به دست مردم نمی‌رسد؟/سهام آرامکو عربستان ۱۰ درصد سقوط کرد/

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری اقتصادی که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

نرخ برنت ۳۰ درصد سقوط کرد

سی‌ان‌بی‌سی: روز دوشنبه قیمت نفت در حالی ۳۰ درصد سقوط کرد که به دنبال توافق نکردن روسیه و اوپک برای کاهش تولید نفت، عربستان قیمت فروش نفت خود را پایین آورد تا جنگ قیمت علنی آغاز شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۳۰ درصد سقوط کرد و به ۳۱.۰۲ دلار رسید، که پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون است.

احتمال سقوط قیمت نفت به محدوده ۲۰ دلار

سی‌ان‌بی‌سی: روز دوشنبه به دنبال سقوط سهمگین قیمت نفت، سهام اروپا حدود ۷ درصد سقوط کرد و به محدوده مقاومت فنی (۲۰ درصد پایین‌تر از رکوردهای اخیر) وارد شد. شاخص پن‌یوروپین استاکس ۶۰۰ تا ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران، با سقوط ۶.۵۵ درصدی مواجه شد، در حالی که هنوز معاملات امروز اروپا تا ساعاتی دیگر ادامه خواهد داشت. داکس آلمان ۷.۰۳ درصد سقوط کرد، کاک فرانسه ۶.۸۸ درصد ارزش خود را از دست داد و فوتسی انگلیس ۶.۷۳ درصد سقوط کرد. سهام شرکت‌های نفت و گاز اروپا با بیشترین ضرر مواجه شده و ۱۴ درصد سقوط کردند.

بورس تهران قرمز شد

در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بیش از ۱۴ هزار واحد افت مواجه شد به کانال ۵۳۴ هزار واحدی بازگشت. متاثر از سقوط آزاد قیمت نفت در بازار‌های جهانی و کاهش سایر کامودیتی ها، شاخص کل امروز هم منفی شد، ارزش معاملات، ۳۷۳۱ میلیارد تومان بوده که ناشی از دادو ستد بیش از ۵ میلیارد و ۸۶۸ میلیون سهم طی ۵۲۹ هزار و ۵۲۰ نوبت معاملاتی بوده است.

سهام آرامکو عربستان ۱۰ درصد سقوط کرد

در پی تصمیم دولت عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت و افزایش تولید برای ماه آینده ارزش سهام شرکت نفت دولتی آرامکو این کشور، ۱۰ درصد سقوط کرد. به نقل از رویترز، در معاملات صبح امروز بورس عربستان قیمت هر سهم شرکت نفت دولتی آرامکو به ۲۷ ریال سعودی سقوط کرد. با توجه به آنکه سهام آرامکو در روز عرضه اولیه ۳۲ ریال کشف قیمت شد قیمت کنونی ۱۵.۶ درصد زیر قیمت عرضه اولیه است. به طور کلی بورس عربستان در معاملات امروز ۹.۱۱ درصد ریخت.

افزایش نرخ دلار در صرافی بانک ملی

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۵۱۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز شنبه، ۲۰۰ تومان رشد داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته که نسبت به روز شنبه، ۳۰۰ تومان گران‌تر شده است.

ارزش دلار در برابر ارز‌های جهان سقوط کرد

روز دوشنبه در حالی که سقوط سنگین قیمت نفت باعث شد بازار‌های سهام هم به شدت سقوط کنند، سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن پناه آوردند و ارزش ین ژاپن جهش کرد. سود اوراق قرضه آمریکا هم به سقوط تاریخی خود ادامه داد. ارزش دلار بیش از ۳ درصد در برابر ین ژاپن سقوط کرد و به ۱۰۱.۶۹ واحد رسید. این بالاترین ارزش ین در برابر دلار در سه سال اخیر است و امروز بزرگترین جهش روزانه از اواسط ۲۰۱۶ تا کنون برای ین به ثبت رسید. یورو هم ۱.۴ درصد در برابر دلار جهش کرد و نرخ برابری آن به رکورد دو ساله ۱.۱۴۵۲ واحد رسید. دلار استرالیا و کیوی نیوزلند بیش از ۵ درصد در برابر ین ژاپن پایین آمدند. هجوم به سوی سرمایه‌های امن قیمت اوراق قرضه آمریکا را هم بالا برد و سود اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری، بنچ‌مارک سود اوراق، ۰.۱۸ درصد پایین آمد و به رکورد پایین تاریخی جدید ۰.۵۲۱ درصد رسید. نرخ سود اوراق ۳۰ ساله آمریکا برای اولین بار از ۱ درصد پایین‌تر آمد و به ۰.۹۷۴ درصد رسید.

افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با افزایش حدود ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته (شنبه) به نرخ ۶ میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۱۵ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۰۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان به فروش رسید.

جهش قیمت طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار برای اولین بار در ۷ سال اخیر

روز دوشنبه در حالی که سقوط سنگین قیمت‌های نفت باعث شد، بازار‌های سهام فرو بریزند، سرمایه‌گذاران سراسیمه به سوی سرمایه‌های امن هجوم آوردند و قیمت طلا برای اولین بار از ۲۰۱۲ تاکنون از ۱۷۰۰ دلار فراتر رفت. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۱.۵ درصد جهش کرد و به ۱۶۹۹.۲۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا ۱۷۰۴.۳۰ دلار جهش کرد، اما اندکی بعد در ۱۶۹۹.۷۰ دلار تثبیت شد.

افزایش سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره اعمال تمهیدات جدید از سوی بانک مرکزی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور مشتریان در شعب بانکی گفت: سقف عملیات کارت به کارت در ابزار‌های خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک در راستای کاهش مراجعه شهروندان به شعب بانکی تا اطلاع ثانوی با ابلاغ جدید به شبکه بانکی به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی، این مقام مسئول یادآور شد که سقف کارت به کارت در نرم‌افزار‌های پرداخت‌سازان همچنان تا اطلاع ثانوی سه میلیون تومان است.

گفتنی است، پیش از این سقف عملیات کارت به کارت در ابزار‌های خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک از سه میلیون تومان به صورت روزانه به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود که این میزان با تمهیدات جدید افزایش پیدا کرده است.

افزایش معاملات آپارتمانی تهران در دی ماه

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، در دی ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۲۴.۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خودروسازی ایتالیا در محاصره کرونا

بر اساس اعلام سازمان خودروسازی ایتالیا، شیوع ویروس کرونا و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی می‌تواند در سال جاری موجب کاهش ۱۵ درصدی فروش خودرو در این کشور شود. از همین روی، بدون اقدامات محکم و مدت‌دار، صنعت خودروی ایتالیا باید منتظر از دست دادن ۳۰۰ هزار تقاضای خرید خودرو طی سال ۲۰۲۰ باشد. بازار خودروی ایتالیا در سال ۲۰۱۹ و با احتساب رشد ۳/۰ درصدی توانسته بود به فروش ۹۲/۱ میلیون دستگاه برسد. در حال حاضر، خودروسازی ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایتالیا را به خود اختصاص می‌دهد. این سازمان خودرویی اعلام کرده تا پیش از شیوع جدی کرونا و بر اساس روند‌های بازار در ژانویه و فوریه، پیش‌بینی کرده بود که فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۳۵ هزار دستگاهی (۷ درصدی) مواجه شود. اکنون، اما با احتساب تاثیر ویروس کرونا این افت فروش با افزایش دو برابری به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

چرا مواد ضدعفونی کننده به دست مردم نمی‌رسد؟

افزایش تولید مواد ضد عفونی کننده توسط کارخانه‌های داخلی برای مقابله با کرونا هرچند آمار رشد دارد، نبود مواد اولیه لازم برای بسته بندی این تولیدات، باعث کند شدن توزیع این محصولات شده است.

رییس سابق انجمن ملی صنایع پلاستیک گفت: مشکل اساسی این است که تولید کنندگان مواد بهداشتی و ضدعفونی، بر اساس حجم تولید قبلی خود، سهمیه مواد اولیه بسته بندی را از بورس کالا دریافت می‌کنند و اکنون که تولیدات آن‌ها افزایش پیدا کرده باید به وسیله وزارت صنعت، سهم دریافت خوراک بسته بندی خود را بیشتر کنند. بیوک صحاف امین امروز در گفتگو با ایرنا افزود: تولیدکنندگان محصولات ضدعفونی کننده اکنون چند برابر ماه‌های گذشته تولید دارند، اما همچنان سهمیه مواد بسته بندی خود را متناسب با تولید گذشته خود دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: مذاکراتی باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود تا سهمیه‌ها بوسیله بورس افزایش پیدا کند تا دسترسی به این مواد آسان باشد. صحاف امین با اشاره به اینکه معمولا کارخانه‌های تولید کننده مواد ضدعفونی کننده، سفارش تولید ظروف بسته بندی را به کارگاه‌های کوچک‌تر می‌دهند، افزود: با این حال برخی نیز خودشان ظروف بسته بندی مورد نیاز را تولید می‌کنند. وی گفت: می‌توان نیاز بیشتر را به وسیله بازار آزاد تامین کرد، اما باعث می‌شود قیمت تمام شده افزایش پیدا کند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG