1403/01/10 18:06


299956
تاریخ انتشار: 1399/01/02 02:34
وزیر خارجه ایران در یک پیام توئیتری خاطرنشان کرده سیاست‌های آمریکا علیه ایران به سطح جدیدی از ضدبشری بودن رسیده است.

به گزارش  پایگاه خبری عصر جهان به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران امروز چهارشنبه به تیتر یک رسانه انگلیسی که به نقل از مقام‌های آمریکایی تصریح کرده بود شیوع کرونا باعث کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌شود واکنش نشان داد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز امروز در تیتر یک گزارش نوشته بود: «آمریکا به ایران: کرونا شما را از تحریم‌ها نجات نخواهد داد.» این رسانه در ادامه به سخنان «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اشاره کرده بود که گفت: سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت.

ظریف در توئیتر عکسی از تیتر خبر رویترز منتشر کرده و نوشته است: «دولت آمریکا شادمانه به کشتن شهروندان ایران در روز نوروز- سال نو ما- افتخار می‌کند. کاخ سفید با بی‌اعتنایی محض به جان انسان‌ها سیاست "فشار حداکثری" را به سطح تازه‌ای از انسان‌ستیزی رسانده است. ایران به آمریکا: رسوایی بر سیاست‌های شما خواهد ماند، اما ایران تسلیم نمی‌شود.»

علی‌رغم درخواست کشور‌ها و گروه‌های زیادی برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونای جدید، «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران پنشجنبه در یک نشست خبری گفت: «سیاست فشار حداکثری ما بر رژیم ایران ادامه خواهد یافت.»

این در حالی است که روزنامه «دیلی‌بیست» روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به نقش تحریم‌های آمریکا در شیوع ویروس کرونای جدید در ایران نوشته زیرساخت‌های بهداشت عمومی ایران تحت «فشار حداکثری» قرار گرفته است.

کارشناسان مسائل تحریمی به «دیلی‌بیست» گفته‌اند سیاست دولت «دونالد ترامپ» در اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران از طریق سیاست فشار حداکثری شدت شیوع ویروس کرونای جدید در ایران را بیشتر کرده است.

دیلی‌بیست نوشته با مرگ دست‌کم ۱۲۸۴ نفر و ابتلای بالغ بر ۱۸۰۰۰ نفر به ویروس کرونای جدید، زیرساخت‌های بهداشت عمومی تهران تحت نوع خاصی از فشار حداکثری قرار گرفته است.

این روزنامه نوشته است: «با آنکه در تحریم‌های آمریکا صادرات اقلام بشردوستانه رسماً معاف شده‌اند کارشناسان مسائل تحریمی می‌گویند واقعیت پیچیده‌تر است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «وسعت تحریم‌های فشار حداکثری آمریکا به قدری زیاد هست که شرکت‌ها، دولت‌های خارجی و بانک‌ها را از مبادله کالا‌های پزشکی منصرف کند، زیرا آن‌ها نگرانند هدف تحریم‌های ثانویه یا درجه سوم واشنگتن واقع شوند.»

دیلی‌بیست نوشته این بحران ضرورت توجه به مسائل اخلاقی در کارزار فشار حداکثری آمریکا را پیش می‌کشد.

در ادامه این گزارش آمده است: «هدف دولت ترامپ تغییر رفتار ایران یا آن‌طور که منتقدان می‌گویند سرنگونی جمهوری اسلامی است. اما بیماری همه‌گیری که در جستجوی میزبان انسانی است بین تصمیم‌گیران حکومتی و عامه مردم تبعیض قائل نمی‌شود. بنابراین، نیاز‌های سلامت ایران در شرایطی که این کشور با یک همه‌گیری جهانی روبرو است را هم نمی‌توان از نیاز‌های آمریکا یا دنیا جدا کرد.

«پائول تامبیا»، رئیس انجمن آسیا-پاسیفیک عفونت و میکروبیولوژی بالینی می‌گوید: «ما در هیچ جایی در سراسر دنیا ایمن نیستم مگر اینکه کل دنیا ایمن باشند.»

دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. او علاوه بر این، چندین دور تحریم جدید علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده است.

دولت ترامپ علاوه بر اعمال تحریم‌ها در راستای سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز علیه ایران روی آورده.

او در جدیدترین اقدام دی‌ماه سال جاری طی یک عملیات تروریستی سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از همراهان ایشان را به شهادت رساند.

ترامپ علی‌رغم تمام این اقدامات به دلیل ناکارآمد بودن سیاست‌هایش در قبال ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.




Copy Right 2013 Artmis.ORG