1403/01/10 12:35


300073
تاریخ انتشار: 1399/01/13 17:44
یاداشت│حامدحیدری
این نوشتار درصدد آن است که پیامدهای قرنطینه کردن رابا توجه به نظریه نیازهای انسانی مزلو فارغ از نقدهایی که به آن وارد شده است ، بررسی کند.

پایگاه خبری عصر جهان؛ حامدحیدری🖋

ایجاد محدودیت در روابط بین انسانها وکنترل برخورد آنها برای پیشگیری از همه گیر شدن بیماریها وشیوع آنها از دیرباز  ودر ادوار مختلف تاریخی دربین جوامع مختلف رواج داشته است.  گفته می شود در قرن چهاردهم‌میلادی کشتی های تجاری که به شهر دوبرونیک _درکرواسی کنونی _ می رسیدند، به جهت پیشگیری از شیوع طاعون چهل روز پیش از پهلو گرفتن در اسکله در جایی مشخص توقف می کردند. بنابراین قرنطینه کردن یکی از اساسی ترین اقداماتی است که برای جلوگیری از شیوع بیماریهای مسری و واگیر دار بکار گرفته می شود.باشیوع ویروس کرونا در چندماه گذشته و سرایت سریع آن در جهان،  قرنطینه کردن اقدام مشترک اغلب سیستم های حکومتی بعنوان یک عامل بازدارنده به جهت کنترل شیوع آن به اجرا گذاشته شد .این نوشتار درصدد آن  است که پیامدهای قرنطینه کردن رابا توجه به نظریه نیازهای انسانی مزلو فارغ از نقدهایی که به آن وارد شده است ، بررسی کند.
آبرهام مزلو یکی از بزرگترین روانشناسان انسان گرای قرن ۲۰ میلادی است که نظریه نیازهای انسان یا هرم نیازهای او معروف است.وی نیازهای انسان را در ۵ طبقه  به ترتیب نیازهای فیزیولوژیک،امنیت،عشق وتعلق، احترام به خود و خودشکوفایی مطرح کرد. اگرطبقه بندی نیازهای مزلو را به شکل یک هرم تصور کنیم به ترتیب در قاعده هرم نیاز های اساسی(فیزیولوژیک و امنیت)سپس نیازهای روحی دروسط هرم (عشق وتعلق و احترام به خود) و نیاز به خودشکوفایی در راس هرم قرار میگیرد. براساس هرم نیازها، مزلو معتقداست که نیاز های انسان از یک سلسله مراتبی برخوردارند که افراد در زمانهای خاصی تحت تاثیر شدیدترین نیاز قرار میگیرند. تنها در صورت ارضا  نیاز های آن طبقه، تغییراتی در سطح انگیزش او رخ می دهد ونیازهای طبقه بالاتر احساس میشوند بعبارتی دیگر ارضا نیازهای هر طبقه محرکی برای رفتارهای فرد به جهت ارضا نیاز های طبقات بالاتر عمل میکند.
برخی از مهمترین  نیازهای طبقه فیزیولوژیک که بین انسان و بقیه جانداران مشترک است شامل خوردوخوراک(خوردن و آشامیدن)، پناهگاه(مسکن) است که ارضا وتامین آنها برای بقاء آنها ضروری است. سلامت در ابعاد مختلف آن هرچند از جمله نیازهای اساسی به حساب می آیدبعنوان یکی ازنیازهای طبقه امنیت در سطح بالاتر طبقه نیازهای فیزیولوژیک قرار میگیردواز آنجا که هرچه نیاز ها متعلق به قاعده و پایین هرم باشند قویتر بوده و تارفع انها،  نمیتوان به رفع نیازهای طبقات بالا امیدوار بود.اهمیت تامین مایحتاج افراد خصوصا خورد وخوراک آنها در زمان قرنطینه کاملا واضح و روشن خواهد شد. نهادهای رسمی متولی رفاه و آسایش شهروندان ، موسسات خیریه ، NJO ها و انجمن های غیرانتفاعی، اشخاص ، تجار وبازرگانان و همه افرادی که میتوانند کمک و مساعدتی بکنند  می بایست اقدامات عاجل و سازماندهی شده ای را به جهت حل مشکلات معیشتی اصناف کارگری، دست فروشان، رانندگان، وصدها صنف دیگری که در زمان قرنطینه توان تهیه مایحتاج اولیه (خوردوخوراک) خود نیستند؛ بشتابند چون در صورت عدم تامین نیازهای فیزیولوژیک،  خصوصا در شرایط غیر پایدار و ناثابت دوران قرنطینه ، افراد بخش مهمی از زمان وانرژی خودبه صورت دغدغه های ذهنی دردآور در می آید که نه تنها ناامنی و اضطراب تولید می کند بلکه کارکردهای افراد را دردوران قرنطینه دررابطه با دیگر اعضای خانواده، مختل میکند. قانون گریزی برخی افراد از قوانین قرنطینه وعدم رعایت قواعد این پیام  را به همراه دارد که گرچه (سلامت) مهم است‌ اما تامین نان شب و مایحتاج اولیه زندگی (نیازهای بقا)مهمتر وواجب تر است.‌

برچسب ها:
حامدحیدری ؛

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG