1403/01/09 21:41


300612
تاریخ انتشار: 1399/03/08 21:46
هیات دولت کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ را با توجه ذخایر مناسب سدها ، مجاز و قانونی اعلام کرد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:با مصوبه اخیر هیات دولت ، کشت برنج در خوزستان قانونمند و اقتصادی‌تر شد.


به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ محمد قاسمی نژاد پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود:درسال زراعی جاری کشت برنج در سطح ۱۳۰هزار هکتار مصوب شده و کشاورزان خوزستانی برای نخستین بار بدون نگرانی مبادرت به کشت برنج خواهند کرد.
وی با بیان اینکه پیش از مصوبه هیات دولت ، کشت برنج تنها در استان‌های گیلان و مازندران مجاز بود و شالی کاران خوزستانی برای کشت برنج نمی‌توانستند از تسهیلات ارزان قیمت بانکی ، یارانه‌های قانونی از جمله بیمه محصولات کشاورزی و نهاده‌های مورد نیازاستفاده کنند افزود: با مجازشدن کشت برنج در سال زراعی جاری ، آب بها که مهمترین دغدغه کشاورزان شالی‌کار بود با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
هیات دولت کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ را با توجه ذخایر مناسب سدها ، مجاز و قانونی اعلام کرد.
سرپرست سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود:کشاورزان شالی کار خوزستان امسال نسبت به سال‌های گذشته درآمد بیشتری کسب خواهند کرد که این خود انگیزه کار و تلاش آنان را در سال "جهش تولید" بالا خواهد برد.
سال زراعی گذشته به برکت بارش‌های مناسب بهاری و پرشدن ذخایر سدهای خوزستان ، حدود ۲۰۰هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت که این سطح زیرکشت در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.
این سطح زیرکشت منجر به تولید ۵۵۰هزار تن برنج معطر و محلی به ارزش بیش از ۵۰هزار میلیارد ریال شد.
امسال هرچند سطح زیرکشت برنج در خوزستان نسبت به سال زراعی قبل حدود ۷۰هزارهکتار کمتر است ولی کشاورزان خوزستانی امیدوارهستند با کشت جایگزین که به آب کمتری نیاز دارد بتوانند درآمد مناسبی را نصیب خود کنند.
بر اساس مصوبه شورای کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۴۳۶هزار هکتار کشت تابستانی از جمله برنج مصوب شده که در مقایسه با کشت تابستانی پارسال حدود ۲۴هزار هکتار کمتر است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از ۲۰۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۲۸نوع محصول از نظر کمیت و تنوع تولید مقام نخست کشوری را دارد.




Copy Right 2013 Artmis.ORG