1403/01/10 03:26


300821
تاریخ انتشار: 1399/04/03 19:53
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت:یکی از علائم جدید بیماران مشکوک به کرونا گلودرد و گوش‌درد شدید است.

تسنیم نوشت: کامران خداکرمی با اشاره به مشاهدات بالینی تعدادی از متخصصین گوش و حلق و بینی اظهار کرد: از اوایل اردیبهشت ماه، طبق مشاهدات بالینی تعدادی از متخصصین گوش و حلق و بینی که در گروه‌های علمی مطرح شد، علامت جدیدی به صورت گلودرد و گوش‌درد شدید یک‌طرفه در بیماران مشکوک به کرونا مشاهده شده است.

وی افزود: این علائم که گاهی با سردرد بسیار شدید و یا سایر علایم کرونا همراه بوده است، در غیاب مشکلاتی نظیر ریفلاکس اسید معده و زخم‌های دهانی مشاهده شده است؛ در معاینه این افراد یا هیچ اثری از قرمزی و التهاب در ناحیه حلق مشاهده نشده است و یا قرمزی مختصری روی چین‌های لوزه وجود داشته است که نمی‌توانسته این درد شدید را توجیه کند.

خداکرمی ادامه داد: در بیش از نیمی از این بیماران، تست کرونا مثبت بوده است و همچنین در تعدادی از این افراد، سایر علائم کرونا نظیر بدن درد، سردرد، علائم گوارشی و علائم عصبی نظیر کج خلقی وجود داشته است.

وی اضافه کرد: علامت بالینی دیگری که در این ایام مشاهده می‌شود وجود تیروئیدیت (التهاب دردناک غده تیروئید) در برخی افراد است؛ با توجه به اینکه تیروییدیت در این فصل شایع نیست و بیماران بررسی شده نیز از لحاظ سن و جنسیت مستعد ابتلا به تیروییدیت نبوده‌اند می‌توان تیروییدیت را از علائم احتمالی کرونا برشمرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: اگر کسی به گلودرد و گوش درد شدید یکطرفه‌ای مبتلا شد که بیش از چهار یا پنج روز طول کشید و علل دیگری مانند ریفلاکس اسید معده، عفونت‌های ویروسی منتشر درحلق، زخم انتهای حلق یا زبان، درد و التهاب دندان‌های انتهایی یا مفصل فک و... هم برای آن وجود نداشت می‌توان به ابتلا به کرونا شک کرد.

خداکرمی با بیان این که افراد دارای علامت گوش درد و گلودرد یکطرفه و شدید باید حتماً مراقبت‌های بیشتری را انجام بدهند، خاطرنشان کرد: این افراد باید از ماسک استفاده و از تماس با دیگران خودداری کنند و با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار بگیرند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG