1403/01/09 12:56


301201
تاریخ انتشار: 1399/05/24 00:00
کووید-۱۹ به زودی قابل کنترل نیست/برپایی ایستگاه صلواتی و حضور دسته عزاداری در خیابان ممنوع است/کرونا جان قهرمان ووشو را گرفت/ پشت‌پرده بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/پیشنهاد توکلی به دفتر رهبر انقلاب در مورد انتخابات ۱۴۰۰

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

 
ترامپ می‌خواهد از برگ برنده مذاکره با ایران استفاده کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا هم تصریح کرد: «در مقطع کنونی که چندماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی است، به نظر می‌رسد که امکان مذاکره وجود ندارد. ترامپ سعی می‌کند تا فرارسیدن انتخابات از احتمال مذاکره با آمریکا به‌عنوان یک برگ برنده استفاده کند. ترامپ تصور می‌کند که با استمرار فشار بر ایران می‌تواند مقامات ایرانی را پای میز مذاکره بکشاند، اما تصور نادرستی دارد و تا معلوم‌شدن نتیجه انتخابات در این کشور بعید است مذاکره‌ای رخ دهد. اگر از مدتی پیش که هنوز بحث انتخابات در آمریکا داغ نشده بود، آمریکا با دادن امتیازاتی از جمله رفع تحریم‌های پس از برجام تلاش برای مذاکره با ایران می‌کرد، می‌شد انتظار داشت که مذاکره‌ای در بگیرد، اما اکنون دیگر دیر است. ایران و آمریکا تا قبل از انتخابات آمریکا سعی می‌کنند که صرفا از گسترش بحران‌ها جلوگیری کنند». رئیس‌اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص وضعیت بعد از انتخابات آمریکا هم اظهار کرد: «چه ترامپ رأی بیاورد یا نیاورد، آمریکا مجبور است که سیاست‌خارجه‌ای تازه در پیش بگیرد و تردیدی نیست که سیاست خارجه آمریکا به سمت تندتر شدن حرکت نخواهد کرد».

کرونا جان قهرمان ووشو را گرفت

امین مقیمی پور، یکی از ووشوکاران ایرانی که سابقه مدال آوری در مسابقات بین المللی را هم داشت، بر اثر ویروس کرونا درگذشت. امین مقیمی پور که ساکن جزیره کیش بود و همراه با تیم این استان در مسابقات داخلی و بین المللی شرکت می‌کرد، روز چهارشنبه درگذشت تا جامعه ووشو و همچنین ورزش کیش در شوک فرو بروند. او دارنده ۱۶مدال و عنوان قهرمانی در مسابقات ملی و بین المللی بود.

واکنش دفتر آیت الله سیستانی به ادعای یک نماینده

دفتر آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق کمک یک میلیارد دلاری خود به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را تکذیب کرد. السومریه نیوز گزارش داد که دفتر آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیشب با صدور بیانیه‌ای خبر منتشر شده درباره کمک یک میلیارد دلاری خود به ایران را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است: آنچه که درباره کمک یک میلیارد دلاری دفتر مرجعیت عراق به ایران برای عبور این کشور از بحران کرونا منتشر شده، صحت ندارد. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پنجشنبه گذشته مدعی شده بود: «از دفتر آیت‌الله سیستانی حدود یک میلیارد دلار برای بحث مقابله با کرونا در کشور اختصاص یافته که از این منبع برای خرید تجهیزات در برخی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان نیز هزینه شده است.»

روزنامه جمهوری اسلامی: روش عده‌ای از نمایندگان مجلس نیازمند تذکر جدید رهبری است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: دیروز عده‌ای از نمایندگان مجلس آشکارا اعلام کردند، چون رئیس‌جمهور با نیامدن به جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، به مجلس توهین کرده، ما به وزیر پیشنهادی او رأی نمی‌دهیم. هرچند در خبر‌ها آمده بود و در مجلس هم گفته شد که رئیس‌جمهور با هدف عمل کردن به دستورالعمل مربوط به ضوابط بهداشتی پرهیز از شیوع کرونا به مجلس نرفته، ولی حتی اگر این خبر درست نبوده باشد و رئیس‌جمهور با هدف دیگری عمداً از رفتن به مجلس خودداری کرده باشد، نمایندگان می‌بایست بدون توجه به این رفتار رئیس‌جمهور، فقط با بررسی دقیق درباره صلاحیت و شایستگی وزیر پیشنهادی اعلام رأی می‌کردند. در مجموع، روش عده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم در اولین برخورد با دولت، یک روش مبتنی بر اخلاق و حق‌گرائی نبوده و استمرار چنین روشی نه به نفع مجلس است و نه به نفع کشور. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد مجلس یازدهم به یک تذکر دیگر رهبری از نوع آنچه در دیدار مجازی با نمایندگان به آنان دادند نیازمند است.

برپایی ایستگاه صلواتی و حضور دسته عزاداری در خیابان ممنوع است

معاون استاندار و فرماندار ویژه تهران گفت: حضور دسته عزاداری در خیابان‌ها و همچنین برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ماه محرم امسال ممنوع است و امیدواریم عزاداران نسبت به رعایت جدی تصمیم‌های ستاد ملی مقابله با کرونا پایبند باشند. «عیسی فرهادی» روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، عزاداری ماه محرم امسال باید در فضای باز و در صورت امکان با هماهنگی‌های لازم در محوطه مدارس و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود. وی به برگزاری تجمع به صورت حداقلی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در هیات‌های عزاداری نیز ممنوع شده و این موارد به هیات‌های عزاداری ابلاغ شده است. به گفته وی اولویت برای برگزاری آیین‌های عزاداری با فضا‌های باز است و هیات‌ها نباید در اماکن خاص تجمع کنند.

دوره بگم بگم ها تمام شده است

فرید مدرسی فعال رسانه‌ای به اقدام برخی افراد که با افشاگری قصد جلب نظر مردم برای انتخابات ریاست جمهوری را دارند واکنش نشان داد.وی در این باره نوشت: ‏انتخابات۱۴۰۰ دوره بگم‌بگم نیست؛ دوره آگاهی‌بخشی، شفافیت و ارائه برنامه و اجماع نیروهای دانا، کاردان و دلسوز است.از اقدام جناب پرویز فتاح ‎عبرت بگیرند کاندیداهای بالقوه ریاست‌جمهوری تا مایه کدورت، نافهمی و تذکراتِ بی‌سابقه نشوند و امید ایرانیان را به یاس و جدایی ملت/دولت نکشانند.
 
کووید-۱۹ به زودی قابل کنترل نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:شرایط پیچیده است و به این زودی هم امکان کنترل بیماری وجود ندارد .وزارت بهداشت برای جبران نیرو در حال اندیشیدن تمهیداتی است. به عنوان نمونه رزیدنت های سال آخر سریع تر توزیع شوند تا بتوانیم به پیک دوم مسلط شویم و با کمبود نیرو مواجه نشویم.در حال حاضر واردات داروی رمدسیویر افزایش یافته است و توزیع داروی ایرانی از هفته بعد آغاز می‌شود.آمار کرونا باید طبق پروتکل های سازمان بهداشت جهانی بر اساس تست PCR اعلام شود.
 
مهدی تقوی: امکان گشایش اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد ایران وجود ندارد

تحلیلگر مسائل اقتصادی:برای آنکه بتوان از یک گشایش جدی اقتصادی سخن گفت باید شرایط در سطح کلان و در فضای بینا حوزه‌ای متحول شود.وقتی با وجود تمام گمانه‌زنی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، همچنان اقتصاد ما به نفت وابسته است یا باید صبر کرد تا دوباره راه فروش نفت و به دست آوردن درآمدهای ارزی حاصل از آن باز شود یا باید طرحی ریخت که اقتصاد را متحول کند، راهکار دوم نیاز به برنامه‌ای بلندمدت و فراغت ذهن دارد که به نظر لااقل در این شرایط ممکن دشوار به نظر می‌رسد و از این رو برای رسیدن به گشایش لااقل فعلا باید صبر کرد.
 
تعیین تکلیف ماکرون برای ایران: در لبنان مداخله نکنید!

رئیس‌جمهور فرانسه که بلافاصله پس از انفجار اخیر بیروت به لبنان سفر کرد و در اقدامی مداخله‌جویانه پیشنهاد یک طرح ابتکاری سیاسی را مطرح کرد، از ایران خواست تا از مداخله در این کشور غرب آسیا بپرهیزد.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که خیلی فوری بعد از انفجارهای اخیر بیروت، با سفر به لبنان در اقدامی مداخله‌جویانه برای این کشور غرب آسیا طرح ابتکاری سیاسی پیشنهاد داد، روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگوی تلفنی خواستار عدم مداخله ایران در امور داخلی لبنان شد.بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ایران هشدار داد در حالیکه لبنان در حال بازسازی خود پس از انفجار ویرانگر هفته گذشته است، ایران از مداخله در این کشور خودداری کند.این مقام اروپایی تصریح کرد: «ضروری است که تمامی قدرت‌های درگیر.....از هرگونه مداخله خارجی دوری کنند و از روی کار آمدن دولتی حمایت کنند که بتواند این فوریت را مدیریت کند».طبق این گزارش، در انفجار اخیر در انبار مواد شیمیایی نیترات آمونیوم در بیروت دستکم ۱۷۱ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۶ هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند.ماکرون علیرغم چنین اظهارنظراتی، اولین رهبر جهان بود که به بیروت سفر کرد و در بدو ورود به این شهر گفت: « اگر اصلاحات لازم در لبنان انجام نشود، رنج این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.».
 
تکذیب مشاهده پهپاد در آسمان ماهشهر

فرماندار شهرستان ماهشهر گفت: انتشار خبری در برخی کاناهای خبری و نیز فضای مجازی مبنی بر مشاهده یک فروند پهپاد در آسمان این شهر صحت ندارد .محسن بیرانوند با اشاره به انتشار یک ویدیو در فضای مجازی در این زمینه گفت: بر اساس اعلام فرماندهان پدافند مستقر در منطقه جنوب هیچ شی ناشناس و یا پرنده ناشناس تا کنون در منطقه مشاهده نشده و در صورت مشاهده با عکس العمل سریع و قوی پدافند مواجه خواهند شد.وی گفت: مرکز پدافند جنوب کشور با تمام ظرفیتها به طور شبانه روزی آسمان جنوب کشور خصوصا ماهشهر که دارای حساسیت اقتصادی است را رصد می کند و به هیچ عنوان اجازه نمی دهد تا پرنده غیر خودی در آسمان این منطقه حضور یابد
 
مقام سعودی خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد

نماینده عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل در ژنو ضمن اتهام‌زنی به تهران، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شد.«عبدالعزیز الواصل» نماینده عربستان سعودی در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو امروز (پنج‌شنبه) به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت.او طی سخنرانی خود در سازمان ملل متحد ضمن درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مدعی شد: ایران برای گروه‌های شبه‌نظامی که تلاش دارند منطقه را بی‌ثبات کنند، تسلیحات قاچاق می‌کند.عبدالعزیز الواصل در ادامه گفت: منطقه خاورمیانه در مرحله دشواری قرار دارد.او ضمن تکرار اتهامات آمریکا علیه ایران در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل از جامعه جهانی خواست تا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران که ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد را تمدید کنند.
 
پیشنهاد توکلی به دفتر رهبر انقلاب در مورد انتخابات 1400

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نوشت: خبری که با بعضی حوادث تائید می‌شود حاکی‌است که شاید برخی از مدیرانی که با حکم مقام معظم رهبری قدرت اجرایی دارند در انتخابات ۱۴۰۰ وارد صحنه شوند.
این دو عیب بزرگ دارد:
۱. امتیاز غیرعادلانه‌ای برای آنان فراهم است.
۲. دستگاه رهبری به ناحق به جانبداری متهم می شود.
به دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌کنم به این افراد فرصت دهند که تا آخر شهریور مسئولیت خویش را وا ‌بگذارند و بروند پی تبلیغات یا آنکه رسماً اعلام کنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نخواهند شد.
 
ترامپ: در انتخابات پیروز شوم ظرف ۳۰ روز با ایران توافق می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر به پیروزی برسد ظرف ۳۰ روز با ایران به توافق خواهد رسید.رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد که «ایران به شدت مشتاق توافق است» اما منتظر است تا «جو بایدن» در انتخابات به پیروزی برسد تا بتواند به توافق بهتری دست پیدا کند.ترامپ که به دلیل شکست سیاست‌هایش در برابر ایران مورد انتقاد محافل سیاسی در آمریکا قرار گرفته در روزهای گذشته چند بار این ادعا را تکرار کرده است.او چند روز پیش در یک جلسه برای جمع‌اوری حمایت مالی گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ایران ظرف ۴ هفته با آمریکا توافق خواهد کرد.او در این جلسه که یکشنبه در ایالت نیوجرسی برگزار شده می‌گوید «اگر برنده بشویم، ظرف چهار هفته با ایران توافق خواهیم کرد.»غیر از این، دونالد ترامپ در یک سخنرانی جداگانه روز شنبه هم گفته بود در صورتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد خیلی زود با ایران به توافق خواهد رسید.
 
طرح مجلس برای تشکیل «کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها»

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که طرح تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها چهارشنبه هفته جاری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد که ایران می‌تواند بازار بزرگی برای باشگاه تحریمی‌ها باشد.سید علی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تقاضای جمعی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه‌ تحریمی‌ها پیش از این در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود و قرار است روز چهارشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد. این باشگاه متشکل از کشورهای تحریم شده از طرف ایران با عضویت 25 کشور است که ایران می‌تواند نقش محوری در آن داشته باشد و بازار بزرگی برای محصولات کشاورزی به حساب بیاید.وی با بیان این‌که «تحریم‌های آمریکا اقتصاد ما را هدف قرار داده و سیستم بانکی را قفل کرده است»، تصریح کرد: باشگاه تحریمی‌ها می‌تواند بازار بزرگ دو میلیارد جمعیتی برای کالاهای ایرانی باشد و مجلس نیز با تصویب کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها می‌تواند مصون سازی اقتصاد ایران را دنبال کند تا اقتصاد ایران را از آسیب تحریم کشورهای استکباری در امان نگه دارد.
 
پشت‌پرده بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه نامه دبیر کل شورای همکاری‌های خلیج فارس بدون هماهنگی با کشور‌های عضو و تنها به درخواست عربستان و بحرین صادر شده است، گفت: با توجه به اینکه شورای همکاری عملاً از هم فرو پاشیده بعد از قضیه محاصره اقتصادی قطر از سوی عربستان، دبیر کل آن سرخود و بدون مشورت با اعضا اقدام به نوشتن این بیانیه کرده، زیرا که قطر، کویت و عمان مخالف این رویه عربستان هستند.وی افزود: حتی امارات نیز این اواخر سعی در بهبود روابط با کشورمان دارد و تماس اخیر وزرای خارجه دو کشور نیز نشان دهنده این موضوع است، به اعتقاد بنده این بیانیه کوچک‌ترین ارزشی ندارد و این مسئله تنها از سوی عربستان و بحرین به منطور خوش خدمتی به آمریکا انجام شده، زیرا این روز‌ها آمریکایی‌ها بعد از شکست دیپلماتیکی که در شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان داشتند، به دنبال اجماع سازی علیه کشورمان هستند، که البته در این زمینه نیز شکست خورده‌اند.موسوی اظهار داشت: در حال حاضر روسیه و چین با این اقدام آمریکا مخالف هستند و اروپا نیز تصمیم خود را نگرفته، بنابراین آمریکا دچار انزوا شده و برای خروج از این وضعیت به دستاویز‌هایی مانند بیانیه شورای همکاری خلیج فارس نیاز دارد، مشاهده کردید که بعد از این نیز بلافاصله پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ نیز از این اقدام عربستان سعودی قدردانی کرد، این در حالیست که عربستان الان خود به عنوان یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در دنیا شمرده می‌شود و بیشتر این سلاح‌ها را از همین آمریکا می‌خرد و این بمب و موشک‌ها را بر سر مردم مظلوم و بی دفاع یمن می‌ریزد.



Copy Right 2013 Artmis.ORG