1403/02/06 08:30


301824
تاریخ انتشار: 1399/08/26 14:18
مدیرکل محیط زیست استان خبر داد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سازمان محیط زیست در حوزه پسماند حساسیت خود را آغاز کرده و برابر شرایط موجود با شهرداری‌ها تعاملاتی را آغاز کرده است، گفت: در صورتی که احساس شود شهرداران می‌خواهند فرصت‌سوزی کنند، موضوع را در مراجع قضایی مطرح می‌کنیم و در حال حاضر نیز برای سه شهردار خوزستان در مراجع قضایی حکم حبس تعزیری صادر شده است.

محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خوزستان که امروز (۲۶ آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به معضلات اهواز و پسماندهای عادی و بیمارستانی به ویژه در یک سال گذشته، حساسیت مردم و مطالبه‌گران استان بسیار زیاد شده است و در روزهای اخیر شاهد مطالبه‌گری رسانه‌ها به ویژه در اهواز بودیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سازمان محیط زیست در حوزه پسماند حساسیت خود را آغاز کرده و برابر شرایط موجود با شهرداری‌ها تعاملاتی را آغاز کرده است اما این تعامل تا حدی است که احساس شود شهرداران قصد انجام کاری دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در صورتی که احساس شود شهرداران می‌خواهند فرصت‌سوزی کنند یا کار را به زمان دیگری موکول کنند، مطمئناً نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهیم و موضوع را در مراجع قضایی مطرح می‌کنیم. در حال حاضر برای سه شهردار خوزستان در مراجع قضایی حکم حبس تعزیری صادر شده است.

اشرفی بیان کرد: این موضوع علی‌رغم میل باطنی ما است و اگر چنین اتفاقی نیز رخ داده یا می‌دهد صرفاً برای بهبود امور و تحقق خواسته‌های مردم است.

وی با اشاره یه وعده‌های داده شده در خصوص راه‌اندازی کارخانه تفکیک از مبداء در سایت صفیره، ‌افزود: موضوع سایت پسماند صفیره از نظر پیگیری‌ها تا یک ماه آینده بسته می‌شود و در پایان ماه اکیپی متشکل از استانداری، محیط زیست و شهرداری اهواز برای بازدید و پیگیری‌ فعالیت‌های انجام شده در محل حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت پسماندهای عفونی، گفت: زباله‌های عفونی صرفاً در حوزه بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی بزرگ مدیریت می‌شوند که این کار نیز ناقص انجام می‌شود. زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی می‌شوند و توسط شهرداری اهواز به محل دفن منتقل و به صورت غیراستاندارد رهاسازی می‌شوند.

اشرفی افزود: بخش قابل توجهی از پسماندهای عفونی در شهرهای استان رهاسازی می‌شوند و مدیریت خاصی بر آنها انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در جلسه قبل مقرر شد که معاونت بهداشت دانشگاه‌ علوم پزشکی اهواز و سازمان نظام پزشکی، پیگیری‌ها در خصوص واگذاری بی‌خطرسازی پسماندهای مراکز پراکنده مانند کلینیک‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها به بخش خصوصی انجام و برنامه زمان‌بندی این کار را ارائه دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با مراکزی که در خصوص بی‌خطرسازی پسماند اقدام نمی‌کنند، برخورد قضایی انجام و پلمب شوند.

اشرفی با اشاره به موضوع ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان، عنوان کرد: مسائل محیط زیست نقطه‌ای نیست و ابعاد آن جهانی است. در خصوص ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان از صندوق ملی محیط زیست ۱۵۰ میلیارد تومان درخواست کردیم که در فاز نخست بخشی از این اعتبار برای امسال تخصیص یافت اما با مخالفت برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس در خصوص تخصیص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست، این موضوع راکد ماند که این مساله می‌تواند موجب وارد شدن آسیب جدی شود.

وی بیان کرد: درمورد موضوع ادغام محل دفن پسماند خرمشهر و آبادان باید ظرف دو هفته آینده با حضور مسئولان و نمایندگان مجلس جلسه‌ای تشکیل و این موضوع حل شود.




Copy Right 2013 Artmis.ORG