1403/01/10 17:25


302388
تاریخ انتشار: 1399/12/17 15:02
یادداشت/نوذر اولیا
مطالبه ی به حق مردم شهرستان بهمئی و الحاق این شهرستان به استان خوزستان باید محقق شود
پایگاه خبری عصرجهان؛نوذر اولیا فعال فرهنگی و رسانه ای زاگرس✍️
خداوند در قرآن میفرماید"انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم" خداوند سرنوشت هیچ قومی و 《ملتی》را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند.
🔸عشایر که جغرافیای وسیعی از کشور را در اختیار داشته اند در طول تاریخ همواره برای شاهان و استبداد یک خطر محسوب می شدند این خطر کارشناسان را به فکر انداخت که باید آنها را تقسیم کنند. پایه و اساس آن تقسیمات و جدایی های عشایر، تنها مسائل سیاسی بوده است که عواقب برخی از این تقسیمات که بدون توجه به مسائل اقتصادی،فرهنگی و نظیر اینها صورت گرفته بود، تحمیل بارهای اقتصادی،تبعیضات فرهنگی،نزاع های محلی و تنش های قومی و انفکاک بین دو نسل بوده است.
🔹شهرستان بهمئی بعنوان منفک ترین دور افتاده ترین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه سهم ناچیزی از توجهات را داشته است. لذا امروزه مطالبه ی به حق90 درصد مردم شهرستان بهمئی،جدایی این شهرستان از کهگیلویه و بویراحمد و الحاق آن به استان خوزستان برای بهره مندی از امکانات رفاهی و... است. که بارها و بارها مطالبه گر این موضوع بودند تا جایی که به رهبری هم نامه نوشتند و پیگیر این موضوع بودند. اما، تا بحال این آرزو برای آنها محقق نشد.
 
🔸مهمترین دلایل علمی که باعث استقبال گسترده ی مردم شهرستان بهمئی برای الحاق این شهرستان به استان خوزستان گردیده است موارد زیر هستند:
 
1- شهرستان بهمئی درون وسعت جغرافیایی استان خوزستان قرار گرفته است و تماما تحت شرایط بد آب وهوایی این استان(خشکسالی،بحران آب،گرمای شدید، متاثر از پدیده گرد و غبارهای اخیر) می باشد اما قوانین اعمالی اداری در بهمئی همانند میزان فوق العاده بدی آب و هوای کارکنان و آیتم های مصرف آب و برق و...  به مانند مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد اعمال می گردد.
 
2- در حالیکه قریب به 80 حلقه چاه نفت و گاز و برخی تاسیسات نفتی در شهرستان بهمئی وجود دارد، فرزندان بهمئی همچنان در استخدام های حوزه نفت،گاز و پتروشیمی غیر بومی محسوب می شوند.
 
3- فاصله شهرستان بهمئی تا یاسوج - مرکز استان کهگلیویه و بویراحمد-  حدود 5/4 ساعت بعد از گذر از استان های خوزستان ، فارس و مسیر کوهستانی است در حالیکه فاصله شهرستان بهمئی تا اهواز 2 ساعت و اندی آنهم در مسیر دشت و جاده هموار است.
 
4- با توجه به اینکه بیش از 80% امور اداری در خود شهرستان انجام می شود اما باید به خاطر مسائل جزئی و یا یک جلسه اداری چند ساعته، علاوه بر صرف هزینه های هنگفت از بیت المال مسلمین، 2 روز از زندگی و وقت مفید مردم و مسئولان شهرستان در مسیر بهمئی و یاسوج هدر رود .
 
5- مهمترین مورد: در طی 30سال گذشته سهم بهمئی در بودجه به صورت عادلانه تخصیص نیافت و تخصیص های نامناسب و ناکافی بودجه و منابع، مهمترین عامل شکل گیری تفکر جدایی بهمئی از کهگیلویه و بویراحمد و الحاق به خوزستان است.
 
6- شهرستان بهمئی تنها از طریق بخش سرآسیاب یوسفی به شهرستان لنده استان کهگیلویه و بویراحمد راه ارتباطی مستقیم دارد در حالیکه از پنج مسیر با استان خوزستان مرتبط است و داد و ستد های اقتصادی، بهداشتی و درمانی و فرهنگی مردم بهمئی تماما با استان خوزستان است.
 
7- عموم ارتباطاات فرهنگی مردم شهرستان بهمئی با شهرستان ها و بخش های بهبهان، جایزان، ماهشهر، رامهرمز، باغملک، امیدیه و اهواز می باشد. چرا که اکثریت و یا بخش قابل توجهی از بهمئی ها در این شهرستان ها ساکن هستند و تقریبا تمام مبادلات اقتصادی مردم بهمئی با خوزستان بالاخص شهرستان بهبهان است و تمام ارجاعات پزشکی مردم شهرستان بهمئی به بیمارستان ها و پزشکان متخصص، به شهرستان بهبهان است.
 
8- تفاوت های اساسی در نگاه های سیاسی و اداری میان شهرستان بهمئی با سایر استان کاملا مشهود می باشد به نحوی که تاثیر گذاری مردم بهمئی در تحولات سیاسی خوزستان بالاخص انتخابات بسی بیشتر از استان کهگلیویه و بویراحمد است.
 
9-فاصله 5دقیقه ای مسیر هوایی شهرستان بهمئی با ناوگان هوایی درمانی بهبهان و فاصله ی زمینی30دقیقه ای این شهرستان با مراکز درمانی بهبهان
 
10-وجود دشت های پهناور و قابل کشت در شهرستان بهمئی،و نداشتن سهمیه ی آب کشاورزی از سدهای مارون،کوثر و دیگر سدهای استان خوزستان که از جوار شهرستان بهمئی عبور میکنند.
 
11- نکته پایانی اینکه مردم بهمئی با برادران خونی خود در همه ی نقاط استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد ارتباط بسیار قوی دارند و سفره ی مهمان نوازی همه ی آنها در این استان برای همیشه بر روی همدیگر گسترده است اما شرایط کنونی ایجاب می کند که مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد همه با هم این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی و به صلاح مردم بهمئی در کشور پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG