1403/01/31 04:49


303160
تاریخ انتشار: 1400/04/07 23:02
یادداشت|سیدمعبود الهی
سیدمعبود الهی: از شورای جدید و شهردار آینده انتظار می رود دوسال پیش رو بیش از 80 درصد اعتبارات عمرانی شهرداری را صرف احداث میدان ورودی و مبلمان خیابان و بلوار اصلی شهر نمایند تا دانش آموز، دانشجو، کارمند، خانه دار، سالمند و همه شهروندان از داشتن شهری لایق و زیبا احساس شادی داشته باشند.

پایگاه خبری عصرجهان؛سیدمعبود الهی معاونت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بهمئی-با توجه به گذشت حدود دو دهه از وضعیت شهری لیکک و اجرای پروژه های زیرساختی در این شهر، حال و روز مبلمان این شهر را می توان در اظهارنظرهای گردشگران غیربومی که چند دقیقه در خیابان های این شهر گذر کنند را به خوبی فهمید.
مبلمان شهری هویت شهر و حس تعلق را در افراد زنده کرده و نمادی از زیرساخت‌ها و نوآوری‌های شهری، تاریخ فرهنگی، معنوی، علمی، مذهبی، فنی و هویت حقیقی را در خود پنهان کرده است.


شهر موجودی است زنده و فعال که با نبض زندگی و نیازهای روزمره مردم در تپش است. این موجود زنده و فعال، باید متناسب با شرایط عصر خود ، برای پاسخ گویی به نیازهای جدید به اسباب و تجهیزاتی خاص مجهز شود . هم زمان با این تپش است که شهر و فضاهای مختلف آن بستر و ظرف مناسبی برای انواع فعالیت های فردی یا گروهی شهروندان می شود. در صنعت شهر سازی و زیبا سازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری بکار برده می شود که ممکن است کمی ابهام برانگیز باشد سوال این است مبلمان شهری چیست و منظور از بکار بردن این اصطلاح چه می باشد؟


مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل ، اشیا، دستگاه ها ، نمادها ، خرده بناها ، فضاها و عناصری گفته می شود که چون در خیابان و در کل فضای باز شهر نصب شده اند و استفاده عمومی دارند ، به این اصطلاح معروف شده اند . در واقع ، مبلمان شهری متداول ترین عبارت در حوزه مفاهیم کاربردی تجهیزات شهری ، در زبان فارسی است. و در تعریفی دیگر، به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد، مبلمان شهری یا اسباب و اثاثیه شهری می گویند. در مجموع ، مبلمان شهری اجزا و امکاناتی هستند که با ویژگی های مختلف خود همچون رنگ، شکل ، فراوانی ، نوع مکان گیری مناسب و غیره ، در ارتقای کیفیت و کمیت محیط ، ویژگی های بصری ، خدمت رسانی به مردم و رفع نیازهای مختلف آن ها نقشی قابل توجه بر عهده دارند . زمانی این اجزا و امکانات مبلمان شهری تلقی می شوند که اولاً، در فضاهای باز شهری مکان یابی شده و کارکرد عمومی داشته باشند و دوم اینکه ، وجود آن ها در فضای شهری نیازی از نیازهای عمومی شهروندان را تأمین کنند. در واقع حذف مبلمان شهری از فضاهای شهری یا نامناسب بودن آن ها ، موجب ناکارایی و اختلال در عملکرد نظام شهری می شود و نیازهای متعدد شهروندان بی پاسخ می مانند.


شهر نشینی منبعث از هویت و فرهنگ شهروندان است به عبارتی مسئولان و برنامه ریزان شهری سعی می کنند تا با تأسی به آداب ، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحی و زیبا سازی نمایند و این کار همان بحث مبلمان شهری است.
انسان موجودی زیباپسند است. بنابراین همیشه در پی طرح های زیبا و فضاهای مسحور کننده است . شهرها را به زیبائی طراحی می کند و از فناوریهای پیشرفته در زمینه های نور ، صدا ، و سایر جلوه های بصری برای زیبا تر شدن آنها استفاده می کند تا احساس آرامش بیشتری در شهروندان ایجاد نماید .
در شهر لیکک زیرساخت های خوبی انجام شده ولی در مبلمان شهری می توان گفت کار زیادی نشده و به همین خاطر ظاهر شهر لیکک افسرده است. به همین خاطر است که با وجودی که اعتبارات میلیاردی زیادی در شهر لیکک هزینه شده است ولی شهر تشان که به اندازه یک درصد لیکک در آن هزینه نشده است و تنها شامل یک خیابان و بلوار بزرگ است، با احداث و نصب چند المان از نگاه گردشگران زیباتر از شهر لیکک می باشد.

حال از شورای جدید و شهردار آینده انتظار می رود دوسال پیش رو بیش از 80 درصد اعتبارات عمرانی شهرداری را صرف احداث میدان ورودی و مبلمان خیابان و بلوار اصلی شهر نمایند تا دانش آموز، دانشجو، کارمند، خانه دار، سالمند و همه شهروندان از داشتن شهری لایق و زیبا احساس شادی داشته باشند.


بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG