1403/01/10 13:26


303600
تاریخ انتشار: 1400/06/27 00:17
مقام آمريکايي: بلينکن برنامه‌اي براي ديدار با اميرعبداللهيان در نيويورک ندارد / حکيمي‌پور: بعيد است اصلاح‌طلبان در اين دولت مورد مشورت قرار گيرندرئيسي: عنوان طلبگي را ترجيح مي‌دهم / هشدار فريد زکريا درباره سياست خارجي بايدن در قبال ايران

*عصرجهان*- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 

*جریان اصلاحات دچار سکته راهبردی شده است*

 

محمدعلی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم و مدیر مسئول روزنامه ابتکار:اگر عارف و خاتمی هم در انتخابات ۱۴۰۰ می‌آمدند، ما شانس پیروزی نداشتیم.جریان اصلاحات دچار یک سکته راهبردی شده و بال راست و چپ آن آسیب دیده است.رئیسی با همان صداقت و مردمی بودن در جایگاه ریاست جمهوری ظاهر شده، اما در تشکیل کابینه بهتر می‌توانست عمل کند.امتیاز دولت کنونی این است که کابینه را از احزاب سیاسی نچیده است.اخلاقی نیست که بنشینیم و منتظر زمین خوردن رقیب باشیم.در «پساجمهوری اسلامی» هیچ بهشتی وجود ندارد که قرار باشد آلترناتیو آن، حجاریان یا احمدی‌نژاد باشند.در «پساجمهوری اسلامی» جهنمی هست که افغانستانِ امروز در مقایسه با آن بهشت است.سال ۹۶ به جهانگیری گفتیم به دولت نرو؛ گوش نکرد و بعدا ابراز ندامت کرد.مرحوم هاشمی در روزهای آخر عمرشان نسبت به آقای روحانی پشیمان بودند./برنامه تلویزیونی دستخط

 

*امام جمعه یاسوج: از هر خانواده‌ای دو فرزند متولد شود*

 

سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج:رشد جمعیت کشور به سمت صفر شدن حرکت می کند و تنها راه حفظ جمعیت این است که از هر خانواده ای دو فرزند متولد شود.در روایات وقتی زن باردار می شود مانند مجاهدی است که با شمشیر خود در حال مجاهدت است. اگر خواهان حفظ اسلام و مکتب تشیع هستیم باید فرزند آوری بیشتر شود و جمعیت افزایش یابد. مسئولان باید شرایط افزایش جمعیت را مهیا کنند./ایرنا

 

*واکنش برادر رئيس دولت اصلاحات به درخواست محاکمه روحاني*

 

محمدرضا خاتمي گفت: از محاکمه نترسيم، به شرطي که عادلانه و علني باشد.وي در کلاب هاوس گفت: چه اشکالي دارد، در يک محاکمه علني دادگاه برگزار شود و آقاي روحاني بتواند حرفهايش را بزند؟!اين، اتفاق خوبي است؛ اگر همه کساني که مانند آقاي روحاني در مسئوليت بوده اند در دادگاه حضور يابند.

آقايان رئيسي و اژه اي روز اول تلفن ها را برداشتند و با اصلاح طلبان تماس گرفتند.تمام اشخاصي که مي دانم نظراتشان را گفتند، اما به اين نظرات بي توجهي مي شود.جلسات آقاي خاتمي با حزب موتلفه در دوران راست جمهوري، بيشتر از جبهه مشارکت بود.براي آقاي رئيسي آرزوي موفقيت مي کنيم.

ظاهرا قانوني که آقاي جعفري دولت آبادي «شخصا» درباره محدوديت هاي آقاي خاتمي ابلاغ کردند هنوز باقي است.بايد دوران کرونا تمام شود تا بدانيم محدوديت رفت و آمدها در مورد ايشان هنوز باقي است يا خير؟!

 

*پزشکيان: با لجبازي با دنيا نمي توان مملکت اداره کرد*

 

نماينده مردم تبريز در مجلس در رابطه با سرنوشت قانون اقدام راهبردي مجلس پس از توافق ميان تهران و آژانس بيان کرد: شوراي امنيت بايد تصميم نهايي و کلان را براساس مصلحت مملکت اخذ کند، با لجبازي با دنيا نمي توان مملکت اداره کرد وقتي در سطح کلان نظام به تفاهم برسند، نمايندگان هم از قانون خود کوتاه خواهند آمد.«مسعود پزشکيان»، نماينده مردم تبريز در مجلس، در گفت و گو با برنا در رابطه با "بيانيه ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي" گفت: حاکميت براي کسب موفقيت بايد مشکلات خود را با دنيا و کشورهاي منطقه حل کند در غير اين صورت امکان رفع مشکلات وجود ندارد. متاسفانه مخالفت هايي که با دولت روحاني در مسئله مذاکرات و همکاري ايران و آژانس صورت گرفت يک رقابت سياسي بود و مصلحت مملکت در آن ناديده گرفته شد. بايد خيلي زودتر از اين مشکلات کشور را حل ميکرديم. او در ادامه گفت: در دولت روحاني عده اي نمي خواستند رقيب شان به مصالحه برسد، اکنون موافقند و در صدد مصالحه برآمدند خيلي خوب است اين کار را انجام دهند ولي حتما انجام دهند. بايد کاري کرد تا مشکلات ارتباطي، اقتصادي و گفت و گو با دنيا را حل کنيم و گرنه اوضاع مملکت روز به روز بدتر خواهد شد. بايد با دنيا و منطقه و خودمان مسائل را حل کنيم ما با خودمان هم مشکل داريم. نمي شود با همه دعوا کنيم و بعد بگوييم مشکل اشتغال را چگونه مي توان حل کرد، نمي شود سرمايه گذار داخلي را فراري داد و بعد بگوييم چگونه مي توان سرمايه گذار جذب کرد تناقض دارد، شدني نيست.

 

*هشدار فريد زکريا درباره سياست خارجي بايدن در قبال ايران*

 

فريد زکريا، تحليلگر برجسته آمريکايي و مجري شبکه «سي‌ان‌ان» هشدار داد، سياست خارجي جو بايدن و دولت او از ايران تا کوبا، تکرار سياست خارجي دونالد ترامپ بوده است.يک تحليلگر آمريکايي و چهره شناخته شده رسانه‌اي در اين کشور با هشدار درباره شباهت مواضع جو بايدن دموکرات با دونالد ترامپ جمهوري‌خواه خواستار تغيير سياست خارجي رئيس‌جمهور کنوني آمريکا در قبال ايران و ديگر کشورهاي جهان شد.فريد زکريا در يادداشتي براي روزنامه واشنگتن پست هشدار داد: «آيا بايدن دارد سياست خارجي ترامپ را عادي سازي مي‌کند؟»او نوشت: «هفته آينده در تاريخ ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهريور)، رئيس جمهور بايدن اولين سخنراني خود را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد انجام مي‌دهد. اين سخنراني در برهه مهمي از دوران رياست جمهوري بايدن ايراد مي‌شود و تأثير ويژه‌اي بر نگاه به رياست جمهوري او در خارج از کشور خواهد داشت. بسياري از ناظران خارجي پس از تقريباً هشت ماه مشاهده سياست‌ها، لفاظي‌ها و بحران‌ها شگفت‌زده شده‌اند حتي شوکه شده‌اند چرا که دريافتند سياست خارجي بايدن در يک منطقه تا منطقه‌‎اي ديگر، تداوم وفاداري به سياست خارجي دونالد ترامپ و نفي باراک اوباما است».

اين مجري شبکه سي‌ان‌ان ادامه داد: « برخي از اين نااميدي نتيجه روش ناگهاني و يکجانبه‌اي است که بايدن نيروهاي آمريکايي را از افغانستان خارج کرد. يک ديپلمات آلماني به من گفت که به نظر وي، "دولت ترامپ با برلين بيشتر از (دولت بايدن) مشورت کرده بود". برخي اقدامات خاص هم وجود دارد مانند قرارداد زيردريايي، که خشم فرانسوي‌ها را برانگيخته است» .به نوشته او، ««اما نگراني‌هاي فزاينده از اين وقايع تک سريالي فراتر مي‌رود. يک ديپلمات ارشد اروپايي اعلام کرد که در برخورد با واشنگتن در مورد همه چيز، از واکسن گرفته تا محدوديت‌هاي سفر، منطق سياست‌هاي بايدن صرفنظر از لفاظي‌هايش، همان "اولويت اول آمريکا"(سياست و شعار دونالد ترامپ) بوده است. يک سياستمدار کانادايي مي‌گويد که در صورت پيروي از آن، طرح‌هاي "آمريکايي بخريد" بايدن بيشتر از طرح (اولويت اول آمريکا) ترامپ حمايتگرايانه است. با وجود انتقاد مکرر از تعرفه‌هاي ترامپ، بايدن تقريباً همه آن را حفظ کرده است».

 

*حکيمي‌پور: بعيد است اصلاح‌طلبان در اين دولت مورد مشورت قرار گيرند*

 

دبيرکل حزب اراده ملت تاکيد کرد: جريان اصلاحات تا به شيوه درست خودش را در ترارزوي نقد قرار ندهد مشکل خواهد داشت و بايد خودش را سروسامان دهد.احمدحکيمي‌پور در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سوال که با توجه اين‌که دولت سيزدهم رسماً آغاز به کار کرده است، حال اين مسئله مطرح مي‌شود جريان اصلاحات که هميشه منافع ملي برايش ارجحيت داشته چه کمکي مي‌تواند به دولت کند و آيا مي‌تواند طرف مشورت قرار گيرد، گفت: اصلاح‌طلبان کشورشان را دوست دارند و هر کمکي هم بتوانند براي حل مشکلات و معضلات موجود انجام خواهند داد.دبيرکل حزب اراده ملت خاطر نشان کرد: اين دولت از يک جريان سياسي خاصي مي‌آيد و برنامه‌ها و اهدافي را براي اداره کشور اعلام کرده است. همچنين وعده‌هايي را در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي مطرح کرد که امروز همگان به هر حال دوست دارند اين وعده‌هاي اعلام شده عملي شود و ما هم در جريان اصلاحات به جد دوست داريم که چنين اتفاقي رخ دهد اما اين که از اصلاح‌طلبان کمک بخواهند که نمي‌دانم تا اين لحظه اتفاق افتاده است يا خير، طبيعتاً اگر دولت و دولتمردان انتظاري داشته باشند و کمک و مشورتي بخواهند مسلماً اصلاح‌طلبان دريغ نمي‌کنند چرا که مملکت براي همه مردم ايران است.

 

*هشدار مسجدي به زوار ايراني درباره کردستان عراق*

 

سفير ايران در بغداد به زوار ايراني توصيه کرد که از منطقه کردستان عراق وارد بغداد، نجف و کربلا نشوند و افزود: همه زوار ايراني بايد از طريق هوايي وارد عراق شوند، ولي براي بازگشت مي‌توانند از مرز مهران به کشور بازگردند.«ايرج مسجدي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در گفت‌وگويي عنوان کرد که همه زوار ايراني بايد از طريق هوايي و با هواپيما وارد عراق شوند و افزود: اين براساس توافقي است که انجام شده و اين نظر قطعي دولت عراق است و ما هم مجبور شديم اين را بپذيريم.وي در عين حال يادآور شد: البته زائران براي برگشت از عراق، اگر بخواهند از راه زميني برگردند مي‌توانند صرفا از مرز مهران به جمهوري اسلامي ايران بازگردند.مسجدي که با خبرگزاري صدا و سيما گفت‌وگو مي‌کرد، همچنين همچنين به زوار ايراني توصيه کرد که براي ورود به عراق از طريق مرزهاي منطقه کردستان عراق اقدام نکنند و اضافه کرد: زائران به هيچ وجه از مرزهاي اقليم کردستان براي زيارت وارد عراق نشوند چون ورود از اقليم طبق قانون عراق فقط مختص منطقه اقليم کردستان است و زوار اجازه ندارند از اقليم وارد مناطق جنوبي و شهرهاي نجف و کربلا شوند و اين از نظر قانون عراق يک تخلف محسوب مي‌شود و اگر زائري اين اقدام را انجام دهد ممکن است با برخورد سيستم‌هاي امنيتي و انتظامي اين کشور مواجه شود.سفير ايران در بغداد بيان کرد: هموطنان ايراني مي‌توانند به اقليم کردستان عراق و سياحت و سفر به اين منطقه بروند و مشکلي ندارند، ولي ورود به اقليم کردستان مجوزي براي ورود به بغداد و نجف و کربلا و زيارت نيست.

 

*رئيسي: عنوان طلبگي را ترجيح مي‌دهم*

 

رئيس‌جمهور بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌هاي سفر به تاجيکستان در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه ملي اين کشور حضور يافت.سيدابراهيم رئيسي در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه ملي تاجيکستان اظهار کرد: منطقه ما مهد علم، فرهنگ و تمدن است. هر تحولي که متکي بر دانش نباشد اعمال سليقه محسوب شده و ماندگار نيست.او همچنين گفت: شاهد هجوم گسترده غرب به حقوق انسان‌ها و هويت فرهنگي جوامع ديگر هستيم. دانشگاه مرکز رصد فرهنگ و هويت جامعه و مقابله با هجوم به اين فرهنگ و هويت است.وي ادامه داد: بايد روابط دانشگاه‌هاي ايران و تاجيکستان بيش از پيش تقويت شود.رئيسي گفت: از اعطاي دکتراي افتخار تشکر مي‌کنم اما عنوان طلبگي را ترجيح مي‌دهم.

 

*مقام آمريکايي: بلينکن برنامه‌اي براي ديدار با اميرعبداللهيان در نيويورک ندارد*

 

نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد روز جمعه تصريح کرد وزير امور خارجه آمريکا برنامه‌اي براي ديدار با همتاي ايراني خود در نيويورک ندارد.«ليندا توماس-گرينفيلد» امروز جمعه گفت «آنتوني بلينکن»، وزير امور خارجه آمريکا برنامه‌اي براي ديدار با همتاي ايراني خود در نشست هفته آينده سران دنيا در سازمان ملل متحد در نيويورک ندارد.ليندا توماس گرينفيلد در جمع خبرنگاران گفت: «ما در وين با ايراني‌ها در تعامل بوده‌ايم و اين رايزني‌ها ادامه خواهند يافت. هيچ برنامه مستقيمي براي برگزاري ديدارهاي دوجانبه حين حضور آنها در اينجا طراحي نکرده‌ايم ولي اين بع معناي آن نيست که ارزشي براي رايزني با ايراني‌ها قائل نيستيم چون مي‌خواهيم در موضوعات مرتبط با برجام رو به جلو حرکت کنيم.»

 

*آشنا: واکسن پيتزا نيست که بتوان آن را تلفني سفارش داد*

 

حسام‌الدين آشنا مشاور سابق روحاني در توئيتر نوشت: ‌واکسن پيتزا نيست که بتوان آن را تلفني سفارش داد. شانگهاي يک شهر نيست که بتوان يک شبه به آن سفر کرد يک پيمان دسته‌جمعي است که پذيرش در آن نياز به دو شرط عدم تحريم بين‌المللي و اجماع اعضاء دارد. تلاش ۸ ساله موفق براي رفع موانع عضويت در اين پيمان نشان هر چه باشد نشان غرب گرايي نيست.

 

*توافق ايران با روسيه درباره وضعيت افغانستان*

 

وزير امور خارجه کشورمان از توافق با روسيه براي صدور بيانيه مشترک در مورد وضعيت افغانستان خبر داد.حسين اميرعبداللهيان در صفحه شخصي خود در توئيتر از حمايت‌هاي «ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه تشکر کرد و نوشت: در حاشيه نشست سران سازمان همکاري شانگهاي، با لاوروف وزير خارجه روسيه گفتگو و از حمايت پوتين و او براي عضويت دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان همکاري شانگهاي تشکر و در مورد بيانيه صادره پيرامون وضعيت افغانستان توافق کرديم.بيست و يکمين اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور کشورمان در شهر دوشنبه برگزار شد
منبع:تابناک




Copy Right 2013 Artmis.ORG