1403/01/09 19:57


305359
تاریخ انتشار: 1401/03/01 21:07
در نخستین نشست باستان‌شناسی و حفاظت از آثار تاریخی شهرستان بهمئی عنوان شد؛
علی محمدی فرماندار شهرستان بهمئی با اشاره به وجود ظرفیت‌های تاریخی این شهرستان گفت: تنگ سولک در این شهرستان اولین آثار تاریخی در استان بوده که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ همایش علمی تخصصی باستان شناسی، آسیب شناسی، حفاظت آثار تاریخی و پتانسیل های گردشگری شهرستان بهمئی با حضور مدیر کل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه بریواحمد، امام جمعه ، فرماندار ، دادستان ، فرماندهی نیروی انتظامی و سپاه ناحیه بهمئی و دیگر مسئولان شورای اداری صبح امروز در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجتبی صلاحی رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بهمئی هم در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد در زمینه حفظ و مراقبت از آثار تاریخی و باستانی و حضور گردشگران بین المللی، ابراز امیدواری کرد که کارهای مثبتی در این حوزه صورت گیرد.


فرماندار شهرستان بهمئی هم در این نشست اظهار کرد: در تعطیلات عید نوروز و عید فطر سال جاری مناطق گردشگری این شهرستان پذیرای هزاران مسافر و گردشگر داخلی از نقل مختلف کشور بوده است.
علی محمدی با اشاره به وجود ظرفیت‌های تاریخی این شهرستان گفت: تنگ سولک در این شهرستان اولین آثار تاریخی در استان بوده که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
او افزود: با توجه به موقعیت خوب آثار تاریخی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند سبب رونق اقتصادی در این شهرستان شود.
محمدی عنوان‌کرد: اقدامات انجام شده در مرمت آثار تاریخی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان قابل تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین افروغی  اظهار کرد:  گویش‌ها، آداب و رسوم، پوشش محلی مردم بهمئی از جذابیت‌های مهم گردشگری در این شهرستان است.

امام جمعه شهرستان‌ بهمئی بیان‌ کرد: حفظ فرهنگ سنتی مردم و انتقال آن به نسل جدید از وظایف مهم اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.
او با بیان اینکه ظرفیت‌های مهمی در بحث صنایع‌دستی، آثار تاریخی در شهرستان بهمئی وجود دارد، تصریح کرد: ایجاد رشته‌های دانشگاهی در این زمینه‌ها نقش بسزایی در رونق اقتصادی و اشتغال زایی شهرستان بهمئی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین افروغی ادامه داد: برای رونق صنایع‌دستی نیازمند آموزش و ایجاد بازارچه‌های فروش در نقاط مختلف شهرستان خواهیم بود.

 

سعید طالبی‌پور اظهار کرد: « لباس محلی ایل بهمئی از جمله جذابیت‌ های بومی این منطقه است و زنان و مردان این شهرستان از جمله کسانی هستند که هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند بوده و از آنها در بیشتر اوقات و به‌ویژه در جشن‌ها و مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این لباس محلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده و امروز به صورت نمادین به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی با حضور مردم و مسئولان رونمایی می‌شود.

طالبی پور همچنین به توسعه زیرساخت های گردشگری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۷ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه تنگ ماغر بهمئی اختصاص یافته است.

او افزود: با این اعتبار دو سوئیت اقامتی در این منطقه گردشگری در حال احداث است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:  حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری از مهمترین برنامه‌های کاری این اداره‌کل در شهرستان بهمئی است.

دکتر نوروز رجبی باستان شناس، پژوهشگر آثار تاریخی شهرستان بهمئی و استاد باستانشناسی دانشگاه مرودشت در این همایش یک روزه با اشاره به آسیب های مختلف در حوزه باستان شناسی، آسیب شناسی و حفاظت آثار تاریخی گفت: باید تلاش کرد تا اقدامات خوبی در حوزه های مختلف این نهاد صورت گیرد.

 




Copy Right 2013 Artmis.ORG