1403/01/09 23:58


306267
تاریخ انتشار: 1401/05/22 21:28
مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش فلج اطفال یکی از اهالی نیویورک در اواخر ماه ژوئیه مقامات بهداشتی فرانسه را نیز بر آن داشته تا نسبت به احیای مجدد موارد ابتلا به این بیماری به شهروندان هشدار دهند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ محققان فرانسوی قرار است روز پانزدهم اوت، سه روز دیگر در پاریس گردهم آیند تا در باره نوع اقداماتی که باید برای پیشگیری از خطر گسترش احتمالی بیماری انجام گیرد، رایزنی و تبادل نظر کنند.

با انتشار خبر بازگشت احتمالی بیماری فلج اطفال اینک نگرانی‌ها نسبت به سلامت شهروندان در برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه پس از بحران همه‌گیری کووید۱۹ و تایید خبر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری آبله میمون خارج از قاره آفریقا افزایش یافته است.

پروفسور یزدان یزدان‌پناه، متخصص ایرانی علوم پزشکی و رئیس آژانس ملی تحقیقات ایدز و هپاتیت در این خصوص می‌گوید: «ما باید پژوهشگران را دور هم جمع کنیم، وضعیت دانش امروز را نسبت به این بیماری بررسی کنیم، در باره برخی پروتکل‌های تحقیقاتی فکری بیاندیشیم. این کار ممکن است چندان مفید نباشد، اما نمی‌توانیم ریسک پیش‌بینی و بررسی اقدامات پیشگیرانه را بپذیریم. یک هشدار، یک هشدار است!»

آزمایش مثبت فلج اطفال پایان ماه ژوئیه گذشته در یک مرد بیست ساله ساکن ایالت نیویورک شناسایی شد که از ناحیه پا فلج بود.

این در حالیست که پیش‌تر گمان بر این می‌رفت که بیماری فلج اطفال به طور کلی و یا تقریبا کامل ریشه‌کن شده است.

برونو لینا، ویروس شناس و مسئول مرکز ملی انتروویروس نیز در سخنانی هشدارگونه می‌گوید: «از هر ۲۰۰ فرد فقط یک نفر دارای علائم بیماری است. وقتی یک مورد علامت دار شناسایی شد، این بدان معنا است که موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد و در حال گسترش است.»

بی اعتمادی به واکسیناسیون
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ویروس فلج اطفال مارس گذشته در فاضلاب‌های پایتخت بریتانیا نیز شناسایی شده بود.

در حالی که تاکنون حتی یک مورد «وارداتی» از بیماری فلج اطفال در فرانسه از سال ۱۹۹۵ به این سو و نیز موارد داخلی از سال ۱۹۸۹ به این سو در این کشور گزارش نشده، آیا می‌توان انتظار داشت که این بیماری بار دیگر در فرانسه احیا شود؟

مائل بسو، متخصص انستیتو پاستور معتقد است که فرانسه از احتمال بازگشت موارد ابتلا به بیماری فلج اطفال مصون نیست.

تنها نکته اطمینان‌بخش برای دانشمندان و متخصصان، واکسیناسیون اجباری نوزادان علیه فلج اطفال و گسترش روند واکسیناسیون در این زمینه است .

مقامات بهداشت عمومی در فرانسه از پوشش بسیار بالای واکسیناسیون فلج اطفال خبر می‌دهند؛ بر این اساس گفته شده که پوشش واکسیناسیون اولیه فلج اطفال برای سال ۲۰۱۹ در فرانسه ۹۹ درصد بوده و ۹۶ درصد نوزادان نیز واکسن یادآوری دریافت کرده‌اند.

این در حالیست که از زمان بحران کووید و بی اعتمادی نسبت به واکسیناسیون، برخی از والدین از واکسینه کردن فرزندان خودداری می کنند.

رابرت کوردیه، یک متخصص انجمن فلج اطفال فرانسه چنین هشدار می‌دهد: «خطر فلج اطفال همچنان وجود دارد. با این حال نباید از بی اعتمادی نسبت به واکسیناسیون غافل شد.»

منبع:یورونیوز




Copy Right 2013 Artmis.ORG