1403/01/10 09:38


53265
تاریخ انتشار: 1395/06/21 13:22
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
کم‌آبی در تالاب هورالعظیم موجب مرگ ده‌ها هزار قطعه ماهی در این تالاب شده است

به گزارش عصر جهان، حسن آقا شیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هر چند به دلیل وسعت حوزه تالاب و کمبود نیرو، آمار دقیق تعداد ماهیان تلف شده در مدت اخیر در تالاب هورالعظیم در دست نیست ولی در گشت و کنترل روزانه تالاب مرتبا تلفات بالای ماهیان دیده می‌شود و هر روز از این تلفات عکس و فیلم تهیه می‌شود.

وی با بیان این که تالاب هورالعظیم در حال حاضر با کم‌آبی روبه‌رو است، گفت: کم‌آبی در حوزه هورالعظیم دلایل مختلفی دارد؛ هر چند با تلاش فراوان توانستیم حق‌آبه این تالاب را تثبیت کنیم ولی ورودی آب به دلایل مختلف همچنان کم است. حق‌آبه تالاب‌ها باید مقدار مشخصی باشد ولی کشت برنج در بالادست تالاب و همچنین ادامه فعالیت‌های وزارت نفت در تالاب هورالعظیم، این حوزه را با کم‌آبی مواجه کرده است.

آقا شیرمحمدی ادامه داد: کشت و کار برنج در بالادست هورالعظیم در آخر فصل تابستان و برداشت بی‌رویه آب از یک سو موجب می شود که آن میزان آب که به عنوان حق‌آبه تالاب آزاد می‌شود، برای کشت برنج برداشت شود. باقی‌مانده آبی هم که به سمت هورالعظیم می‌آید به علت ساخت و سازهای بی حساب و کتاب شرکت نفت از مسر خارج می‌شود و در چاله‌هایی که بین جاده‌های احداثی شرکت نفت به وجود می‌آید، می‌ماند.

وی افزود: وزارت نفت همچنان در تالاب هورالعظیم در حال ساخت و ساز و خاکبرداری و جاده کشیدن است؛ چندین مورد با آنان برخورد شده و حتی تشکیل پرونده داده‌ایم تا این مسایل به سرانجام برسد ولی در زمانی که در حال انجام کارهای دادگستری برای توقف کار نفت در تالاب هستیم، شرکت نفت کار خود را در هورالعظیم ادامه می‌دهد. تا بیایم روند ساخت جاده‌ها را متوقف کنیم، ‌زمان می‌برد و نفت در همین مدت زمان همچنان ساخت و ساز می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بحث فعالیت‌های نفتی در هوالعظیم، آن شکل که ما بخواهیم کار کنند و فعالیت نفت در تالاب متوقف شود، عملی نخواهد شد زیرا بحث‌های درآمدی مملکت در میان است. با این وجود با حضور خانم ابتکار و فشارهای مجموعه حفاظت محیط زیست، روند تخریب‌ها در تالاب هوالعظیم کند شده است ولی نتوانستیم فعالیت‌های نفتی در هوالعظیم را به صورت کامل متوقف کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی بحث نفت پیش می‌آید همه چیز کنار می‌رود و آنها کار خودشان را انجام می‌دهند.

آقا شیرمحمدی افزود: هر چند در حال حاضر آن حرکت‌های عظیم نفتی که در گذشته در هورالعظیم انجام می‌شد، کنترل شده است ولی همین بخش که انجام می‌شود نیز موجب تخریب تالاب می‌شود. شرکت نفت با اقدام به ساخت جاده بین شرکت‌های نفتی فعال در هورالعظیم موجب شده که در برخی مناطق تالاب ارتباط آبی قطع شود و آب به گیاهان و جانداران نرسد.

وی با بیان این‌که هورالعظیم علی‌رغم این‌که حق‌آبه دارد، کم‌آب است، گفت: در مجموع، برداشت آب برای کشت در بالادست از حجم حق‌آبه کم می‌کند و جاده‌سازی‌های شرکت نفت هم موجب جدا شدن قسمت‌های مختلف تالاب می‌شود و قطع ارتباط آبی در تالاب و بالا بودن دمای هوا موجب می‌شود اکسیژن محلول در آب کم شود که این مساله در نهایت موجب مرگ و میر ماهیان تالاب هورالعظیم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که کم‌آبی در تالاب هورالعظیم موجب مرگ ده‌ها هزار قطعه ماهی در این تالاب شده است، اظهار کرد: این‌که چه کسی به وجود آورنده این مشکل در تالاب هورالعظیم است، هر کسی به تالاب بیاید در محل متوجه خواهد شد ولی در نهایت همه ما واکنش وزیر نفت و پاسخ ایشان به مجموعه محیط زیست و نظرشان درباره تالاب هورالعظیم را در سفر به خوزستان دیدیم.

برچسب ها:
هورالعظیم ؛ نفت ؛ کم آبی ؛

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG