1403/01/09 17:05


7299
تاریخ انتشار: 1394/08/10 10:04
درآمد ارزی ناشی از صادرات هر کیلو شکلات برای کشور 7دلار و معادل یک ششم صادرات هر بشکه نفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، اقتصاد ایران در چند دهه گذشته به دلیل وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش نفت همیشه اقتصادی بیماربوده است این اقتصاد هیچگاه مورد اعتماد و اطمینان برنامه‎ریزان و مسئولین اقتصادی کشور نبوده چرا که قیمت هر بشکه نفت متناسب با آخرین وضعیت سیاسی دنیا تعیین و همین امر موجب شده تا اقتصاد نفتی اقتصادی کاملا متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی باشد.

در چند سال گذشته و به ویژه با تنگ شدن حلقه تحریم‎ کشورهای غربی جدیت سیاستمداران و برنامه‎ریزان کشور بر پایه‎گذاری اقتصاد بر مبنای تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی بیش از پیش نمایان شد در طول این سال‎ها همواره تأکید کارشناسان اقتصادی، برنامه‎ریزان کشور و مسئولین بلندپایه بر حرکت به سمت اقتصاد مقامتی بوده و هست.

در این راستا و با توجه به اینکه هم‎اکنون مقدمات برچیده شدن تحریم‎های ظالمانه از اقتصاد ایران در دستور کار مسئولین دولتی و سیاست‎های جهانی قرار گرفته است نباید روزهای سخت تحریم که تنها به دلیل وابستگی غیرقابل توجیه اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی بود را فراموش کنیم.

تجربه این سال‎ها به ملت و دولت نشان داد که باید هر چه سریع‎‌تر نقاط ضعف اقتصاد ملی از آسیب‎های درآمدهای نفتی را از بین ببریم و در حال حاضر که شرایط اقتصادی کشور با توجه به شروع شدن دوران پساتحریم شکل و ظاهری تازه پیدا می‎کند باید با تمام توان زمینه و بستر فعالیت‎های مولد اقتصادی و تولیدات غیرنفتی را فراهم کنیم به همین منظور استخراج آمار صادراتی کشور در شش ماهه نخست سال‌جاری از گمرک بر آن شدیم تا به مقایسه میزان درآمدزایی هر یک از کالاهای غیرنفتی با نفت را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

از آنجایی که تحقق یافتن اقتصاد غیرنفتی شیرین‌ترین تجربه هر ایرانی در طول سال‌های گذشته می‎تواند باشد از این رو نخستین مقایسه کالای صادراتی خود را به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص دادیم.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور ایران سال گذشته از محل صادرات 240 هزار تن کالاهای یاد شده 600 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کرد و از این رهگذر برای 60 هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرد.

جمشید مغازه‎ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه میزان ارزش افزوده تولیدات شکلات، شیرینی و بیسکویت در ایران به صورت میانگین 30 الی 40 درصد است، گفت: ارزش افزوده در صنعت شیرینی و شکلات رقم نسبتا خوب و بالایی دارد که این موضوع موجب شده تولید و صادرات انواع شیرینی، شکلات و بیسکویت در کشور بسیار اقتصادی و صادرات محور باشد.

وی افزود: در حال حاضر ایران به 60 کشور جهان انواع شکلات و شیرینی صادر می‎کند که برخی از کشورها شامل اروپا و آمریکای شمالی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات با بیان اینکه سال گذشته میزان تولید انواع شکلات و شیرینی در کشور بالغ بر یک میلیون و500 هزار تن بوده است، اظهار کرد: هم اکنون تمامی واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات در کشور ظرفیت‏‌های خالی زیادی دارند که در صورت فعال شدن امکان تولید 2 میلیون تن شکلات در سال در کشور وجود خواهد داشت که در صورت تحقق این رقم میزان صادرات کشور به آسانی به نرخ یک الی 1.5 میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گفته مغازه‌ای قیمت هر کیلو شکلات صادراتی از کشور به صورت میانگین هفت دلار است و در صورت فعال شدن تمام ظرفیت خالی در صنعت شیرینی و شکلات میزان اشتغال در این صنعت بزرگ به 150 هزار نفر خواهد رسید.

از آنجایی که بر اساس آخرین آمار قیمت هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی 47 دلار است می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که میزان درآمد ناشی از فروش و صادرات هر کیلو شکلات ایرانی در حال حاضر یک ششم هر بشکه نفت است.

برچسب ها:
صادرات ؛ شکلات ؛ تولید ؛ نفت ؛ بشکه ؛ اقتصاد ؛

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG