اخبار عمومی
اعلام وصول 2
18891
تاریخ انتشار: 1394/11/10 10:21
نمونه بارز در اجرای قانون حق رشد؛ محرومیت 2ساله باشگاه بارسلونا در جذب هر گونه بازیکن در تمام رده های آن و جریمه مالی و سنگین آن باشگاه بوده است.

حق رشد بازیکنان پایه؛ بایدها و نبایدهای آن/کریم دلفی

کریم دلفی کارشناس ورزشی در یاداشت ارسالی به پایگاه اطلاع رسانی "عصرجهان"با عنوان "حق رشد بازیکنان پایه؛ بایدها و نبایدهای آن" اینگونه نوشت:

یکی ازمؤلفه های فوتبال حرفه ای رعایت و توجه به حق رشد بازیکنان رده های پایه است.

چندسال پیش فدراسیون جهانی فیفا وهمچنین فدراسیون کشورهای اروپایی یوفا در یک اقدام هماهنگ و جهت حمایت از باشگاههای سازنده اقدام به وضع قوانین سختگیرانه پرداخت حق رشد بازیکنان پایه نموده است.

چنانچه باشگاه(اروپایی) هر چند بزرگ در صورت جذب بازیکن رده های پایه موظف است ضمن رعایت همه قوانین  نسبت به پرداخت حق رشد به باشگاه سازنده اقدام نماید و گرنه با برخورد سختگیرانه و غیر قابل اغماض یوفا مواجه خواهدشد.

نمونه بارز آن محرومیت 2ساله باشگاه بارسلونا در جذب هر گونه بازیکن در تمام رده های آن و جریمه مالی و سنگین  آن باشگاه بوده است.

همچنین باشگاههای بزرگ دیگری نیز چون رئال مادرید آتلتیکو مادرید و...نیز با چنین محرومیت هایی مواجه هستند.

فیفا در پایان جام جهانی 2014 برزیل اقدام به پرداخت مبالغی به باشگاههای بازیکنان تیم های ملی نموده است. یعنی براساس یک اشلی و بر اساس مدت زمان  حضور بازیکن درباشگاه حال حاضر و سابق مبالغی در اختیار فدراسیون های عضو و شرکت کننده قرارداد تا به این باشگاهها پرداخت نماید.

اولین بار در ایران موضوع پرداخت حق رشد بازیکنان با اعتراض و شکایت باشگاه ذوب آهن اصفهان از باشگاه پرسپولیس تهران در عدم پرداخت حق رشد پیام صادقیان و خطرمحرومیت این بازیکن از سوی سازمان لیگ بر سر زبانها افتاد. هر چند تا کنون خبری مبنی بر دریافت مبلغ مذکور از سوی باشگاه ذوب آهن به عنوان باشگاه سازنده این بازیکن در رسانه ها منعکس نشده است.

در فوتبال ایران باشگاههای سازنده بزرگی چون فولاد خوزستان,راه آهن,نفت و... که درسنوات گذشته اقدام به تأسیس آکادمی ها و تربیت بازیکنان نموده اند با توجه به عدم رعایت این قانون از سوی باشگاههای مطرح و نظامی نسبت به ادامه روند سرمایه گذاری در رده های پایه دچار تردید اساسی شده اند.

مدیران عامل اکثر باشگاههای سازنده نارضایتی خود را به طرق و شیوه های مختلف به گوش مدیران ورزش و فدراسیون فوتبال رسانده اند اما متاسفانه اراده ای قوی در جهت اجرای قانون ذکر شده وجود ندارد و در صورت عدم تغییر این رویکرد از سوی فدراسیون فوتبال شاهد تعطیلی آکادمی ها و عدم سرمایه‌گذاری باشگاههای سازنده در رده های پایه خواهیم بود.

در لیگ های استانی و شهرستانی نیز وضعیت باشگاههای کوچک و مدارس فوتبال که بدون کمترین حمایت و یا جذب اسپانسر و تنها با عشق و علاقه عده ای از مربیان و دوستداران فوتبال به حیات خود ادامه می دهند بسیار سخت و شکننده می باشد.

مربیانی که از جیب خود خرج می نمایند و در سرما و گرما و با صرف هزینه های گزاف به آموزش بازیکنان می پردازند  اندوخته های خود توسط تیم ها و باشگاههای دیگر به راحتی به تاراج می رود. و صدای اعتراض آنها هرگز توسط  هیاتهای فوتبال شنیده نمی شود. و در صورت عدم توجه متولیان امر ورزش و فوتبال آینده‌ای روشن برایشان متصور نخواهیم بود.

امیدواریم با اجرای صحیح قانون حق رشد, ضمن حمایت ازباشگاههای سازنده ومدارس فوتبال شاهد پیشرفت و بالندگی فوتبال کشورمان باشیم .

باتشکر_کریم دلفی اهوازبهمن94


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*