اخبار عمومی
اعلام وصول 2
191485
تاریخ انتشار: 1396/10/22 21:56
رئیس قوه قضاییه، شورای عالی فضای مجازی و رئیس زندان رجایی شهر در لیست تحریم‌های حق
ترامپ تعلیق تحریم‌ها را را به دو شرط تمدید کرد؛ آغاز مذاکرات موشکی و محدودیت مادام‌العمر هسته‌ای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را به صورت مشروط تمدید کرد و در عین حال تاکید کرد این برای آخرین مرتبه است که تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند و تنها در صورت تحقق شروطش بار دیگر این تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد.

عصرجهان- دونالد ترامپ بار دیگر تعلیق تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران که بخشی از تعهدات 5+1 آمریکا در چارچوب برجام است، را تمدید کرد. بدین ترتیب بار برجام تا چهار ماه آینده برجا خواهد ماند، مگر آنکه کنگره آمریکا در این فاصله مصوباتی در زمینه خروج برجام یا نقض فاحش برجام داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد شمارش معکوس خروج آمریکا از برجام آغاز شده و رئیس جمهور آمریکا شروطی را برای تمدید مجدد تحریم‌ها مطرح کرد که بعید به نظر می‌رسد به حفظ برجام منتهی شود.


دونالد ترامپ تاکید کرده است که تحریم‌ها را چهار ماه آینده تنها در صورتی بار دیگر تعلیق خواهد کرد که ایران بپذیرد، محدودیت‌های هسته‌ای ده ساله به شکل مادام العمر باشد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه زیاده‌خواهی‌هایش شرط دیگری را نیز مطرح کرده و تاکید کرده ایران باید تا چهار ماه آینده درباره برنامه موشکی‌اش پای میز مذاکره بیاید. شروط رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جزو خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود و بدین ترتیب سرنوشت برجام را مشخص ساخته است.
ترامپ تعلیق تحریم‌ها را را به دو شرط تمدید کرد؛ آغاز مذاکرات موشکی و محدودیت مادام‌العمر هسته‌ای
همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، دولت آمریکا همچون دفعات پیشین تحریم‌های غیرهسته‌ای را اعمال کرد و آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه ایران، شورای عالی فضای مجازی و رئیس زندان رجایی شهر را به لیست موسوم به تحریم‌های حقوقی بشری ایران افزود. برخلاف گزارش‌های ابتدایی رسانه‌های آمریکایی در لیست تازه تحریم‌ها صداوسیما و وزیر ارتباطات ایران جا نگرفته‌اند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست با همتایان اروپایی‌اش درباره برجام، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «اجماع قوی امروز در بروکسل: ۱) ایران به برجام پایبند است؛ ۲) مردم ایران کاملا حق دارند از تمامی مزایای برجام بهره مند شوند؛ ۳) هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیر قابل قبول است.‌ سه کشور اروپایی(فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپایی بخوبی آگاه اند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است.»
همچنین موگرینی در توئیتی نوشت: «توافق ایران در حال جواب دادن است و یک مسئله کلیدی برای امنیت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. اروپا از این توافق حمایت می‌کند و انتظار دارد تمام کشورها آن را کاملا اجرا کنند.»
مقامات ایران اعلام کرده‌اند تا زمانی که برجام منافعی برای ایران داشته باشد، از آن خارج نخواهند شد اما در عین حال برخی مقامات هشدار داده‌اند که در صورت عدم اجرای تعهدات مندرج در برجام توسط طرف آمریکایی، ایران غنی‌سازیِ سطح بالا را از سر می‌گیرد و روند فعالیت هسته‌ای ایران به مسیر گذشته بازمی‌گردد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*