اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202230
تاریخ انتشار: 1397/01/25 23:26
بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در ادامه بهار و تا اواسط خردادماه خوزستان در وضعیت بسیار خشک قرار خواهد داشت و در شرایط فعلی انتقال آب به قوز بالا قوز مشکلات آبی خوزستان تبدیل شده و باید با نگاه ملی این مسائل را حل کرد.

عصرجهان-تأمین آب شرب سالم یکی از وظایف دولت‌ها در قبال مردم است اما با قرار گرفتن ایران در وضعیت خشکسالی مردم برای استفاده از آب سالم هم دچار مشکل شدند.

بنا بر آمارهای داخلی بیش از یک سوم آب‌های جاری کشور در استان خوزستان در جریان است اما متأسفانه آب آشامیدنی در این استان و به ویژه کلانشهر اهواز از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

45 هزار نفر از ساکنان روستاهای بخش مرکزی اهواز آب شرب سالم ندارند

رئیس شورای شهرستان اهواز با بیان اینکه  جمعیت روستاهای شهرستان اهواز (در سه بخش غیزانیه، اسماعیلیه و مرکزی) بالغ بر 136 هزار نفر است، می‌گوید: از این تعداد حدود 45 هزار نفر فاقد آب شرب سالم و بهداشتی هستند.

سعید مراونه می‌افزاید: پروژه آبرسانی سیدسلمان واقع در بخش مرکزی اهواز پس از بازدید استاندار مقرر بود در بهمن ماه ۹۶ به بهر برداری برسد و آب 11 روستا که در حاشیه دز قرار دارند را تامین کند  اما تاکنون این کار به سرانجام مشخصی نرسیده است و حتی پروژه آبرسانی قلعه سحر با گذشت ۱۰ سال از کلنگ زنی فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بیان می‌کند: با وضعیت موجود تا چند سال آینده این روستاها مجبور هستند آب مورد نیاز خود را از چاه‌ها و انهار کشاورزی تامین کنند.

رئیس شورای شهرستان اهواز عنوان می‌کند: اکثر روستاهای بخش اسماعیلیه هم به دلیل افت فشار با مشکل آب مواجه هستند و بخش زیادی از مردم برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند.

وی می‌گوید: با توجه به کم شدن حجم آب رودخانه کارون و سرازیر شدن فاضلاب‌های کلانشهر اهواز و پس آبهای کشاورزی به درون این رودخانه علاوه بر کمیت، کیفیت آب اکثر روستاها  نیز مطلوب نیست.

اگر آب ماند، در بخش کشاورزی استفاده می‌شود

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به کاهش 65 درصدی ورودی آب به سدهای خوزستان و خالی بودن 12 میلیارد متر مکعب از حجم این سدها می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در ادامه بهار و تا اواسط خردادماه خوزستان در وضعیت بسیار خشک قرار خواهد داشت.

هوشنگ حسونی‌زاده می‌افزاید: برنامه‌ریزی برای شش‌ماهه دوم سال آبی‌ یعنی از فروردین‌ماه تا شهریور سال جاری انجام‌شده است و طبق اولویت‌بندی انجام‌شده، اولویت اول ما تأمین آب شرب به‌صورت صد درصد از نظر کمیت و با کیفیت بالا است.

وی بیان می‌کند: تأمین آب کشت‌های دائم مانند نخیلات، باغات و خوراک دام مانند یونجه و همچنین تأمین آب صنایع در خدمت آب شرب و تولید مواد غذایی اولویت‌های دوم و سوم ما در خوزستان هستند و چنانچه پس از تأمین آب این اولویت‌ها آبی باقی بماند با توجه به شرایط، برای دیگر مصارف از جمله کشاورزی از ذخیره آبی استفاده خواهیم کرد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان عنوان می‌کند: متأسفانه در سال گذشته در بالادست رعایت مصارف و سهمیه نشد و حتی اسراف باعث بروز مشکلاتی از قبیل بالا رفتن شوری آب در آبادان و خرمشهر نیز شد که ما بسیاری از این موارد اسراف در ابعاد بزرگ در بالادست را از طریق قضائی پیگیری کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، وضعیت آب خوزستان در چند سال گذشته طوری شده که جمعیت روستایی خوزستان را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده است، جمعیتی که 33 درصد از خوزستان را تشکیل می‌دهد. بنا بر آمارهای منتشر شده از سوی جهاد کشاورزی خوزستان 200 هزار خانوار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند که با تولید سالانه 13 میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی بیشترین میزان تولید در کشور را در اختیار دارند.

500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان که به صورت دیم کشت می‌شوند تحت تأثیر مستقیم شرایط خشکسالی قرار می‌گیرند و امسال با توجه به قرار گرفتن کشاورزی در اولویت دوم تأمین آب 700 هزار هکتار دیگر هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما باز هم مسئولان دولتی اصرار به انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه‌های خوزستان هستند.

در شرایط فعلی انتقال آب به قوز بالا قوز مشکلات آبی خوزستان تبدیل شده و باید با نگاه ملی این مسائل را حل کرد که امنیت غذایی کشور و البته سلامت شهروندان تحت تأثیر مشکلات آب قرار نگیرند.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*