اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300569
تاریخ انتشار: 1399/03/01 03:41
یاداشت نوجوان لنده ای خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛
چرا برای ۲۰ بیمار تالاسمی و نیازمند خون در این شهرستان نباید بخش تالاسمی یکی دو تختی در یک اتاق ۲۰ متری و ماشین انتقال خون ایجاد و ساماندهی شود؟

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان، یاداشتی منتسب به یکی از نوجوانان شهرستان لنده در خصوص آلام بیماران دیالیزی و تالاسمی دریافت کردیم. همانگونه که می دانیم نیاز به خون در بیماران تالاسمی؛ نیاز دائمی و مستمر است و این بیماران جهت انجام مراحل تزریق خون و تهیه دارو علاوه بر هزینه های مستقیم متحمل هزینه های جانبی ایاب و ذهاب می شوند ضمن انتشار عین یاداشت از مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواهشمندیم تمام تلاش خود را بکار بسته و از ظرفیت های سایر نهادها از جمله بنیاد علوی بهره جسته تا شاید اندکی از آلام این عزیزان کاسته شود


جناب آقای دکتر یزدان پناه
سرپرست محترم دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
باسلام و احترام
آن گونه که استحضار دارید درجامعه ای زندگی می کنیم که در آوردن مایحتاج یک خانوار برای سرپرست خانواده ، کار بسیار دشواریست چه برسد به این که در این اوضاع گرانی  یک یا دو فرزند بیمار هم داشته باشد ، این در حالی است که با این وضعیت تحریمی کشور مردم  هم به دارو، دکتر و هزینه های جانبی  نیاز دارند و مهم تر از آن زیرساخت های بهداشتی و درمانی که حلقه گمشده توسعه زیرساخت های متوازن در استان ماست که فقدان آن وضعیت سلامتی مهم ترین نعمت خداوند به انسان را می تواند در مواجهه با امراض در خطر کیش و مات قرار دهد، کاش کسی جواب می داد که پدر کارگری که در ماه یک میلیون و پانصد هزار تومان فقط درآمد دارد چگونه هزینه کرایه از شهری به شهر دیگر را بپردازد در صورتی که با بچه مریضش  هر ۱۵ روز یک بار باید مراجعه کنند تا از نزدیک شاهد خشکیدن دستانی باشد که از یک بیماری خاموش رنج می برد بیماری که سوزن های وقت گیر حکم اسباب بازی برای کودک او را دارند،  کتاب قصه شهری با جمعیتی نزدیک به حدود ۳۰ هزار نفر است که بعد از چند سال از شهرستانی آن  هنوز یک بیمارستان مستقل ندارد، اما با این وجود مردم این شهر به یک بهداری و درمانگاه  ساده قناعت میکنند، سالها منتظر شدند تا دستگاه تصفیه ی خون (دیالیز) به این مردم بدهند و با پیگیری های زیاد و رایزنی های فراوان ۲ دستگاه دیالیز بالاخره اختصاص داده شد
اما نیک می دانید که این شهر بیماران تالاسمی(کولیز) زیادی دارد که حتی توان پرداخت ۱۰ هزار تومان کرایه به شهر دیگر را ندارند اما چرا برای ۲۰ بیمار تالاسمی و نیازمند خون در این شهرستان نباید بخش تالاسمی یکی دو تختی در یک اتاق ۲۰ متری و ماشین انتقال خون ایجاد و ساماندهی شود؟ کجای خدمات دهی در این شهرستان عدالت را ببینیم؟ چرا در راستای تحقق مطالبه مذکور از ظرفیت نهاد انقلابی بنیاد علوی بهره لازم را نمی برید؟
در کدامین زمان خوابیده اید که نمی شنوید فریاد کودکی را که  بجز درد خون گیری  فقر را هم به دوش می کشد؟
دست همه ی بیماران تالاسمی  نیازمند به خون منتظر یاری تمام مسولین استانی و تصمیمات و نگاه پرجهش حضرتعالی است باور کنید خون برای بیماران تالاسمی مانند آب است ، مانند زندگی است.
حسین صدری


پی نوشت:
تالاسمی از جمله بیماری های ژنتیكی است كه بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می دهد و هموگلوبین غیر موثر در بدن تولید می شود كه به علت معیوب بودن، قادر به اكسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. در واقع كمبود كلی هموگلوبین وجود ندارد، بلكه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.
افرادی كه در آنها هموگلوبین به میزان كافی پروتئین آلفا تولید نمی كند به «تالاسمی آلفا» مبتلا می شوند، چهار گونه تالاسمی آلفا وجود دارد كه با توجه به آثار آنها بر بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی شده اند.
«تالاسمی بتا» نیز در افرادی كه هموگلوبین پروتئین بتا كافی تولید نمی كند، ایجاد می شود. سه گونه تالاسمی بتا وجود دارد كه با توجه به آثار آنها در بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند. در ایران این نوع تالاسمی شایع تر است.


برچسب ها:
لنده ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*