اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303436
تاریخ انتشار: 1400/05/18 15:03
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهمئی خبر داد:
مجتبی صلاحی نژاد : طرح ساماندهی و خواناسازی سنگفرش تاریخی تنگ ساولک واقع در شهرستان بهمئی که بخشی از جاده تاریخی "اتصال بنادر جنوبی به فلات مرکزی است" آغاز شد

به‌گزارش پایگاه خبری عصرجهان، طرح ساماندهی و خوانا سازی بخشی از سنگفرش منطقه تاریخی تنگ سروک با اعتبار ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهمئی ضمن اعلام این خبر افزود: سنگفرش تاریخی تنگ ساولک ادامه مسیری تاریخی و بازرگانی است که بندرهای جنوبی ایران چون ری‌شهر و مهرویان را به شهرهایی چون ارَّگان (بهبهان) در شرق خوزستان و سپس مرکز فلات ایران و به‌ویژه سپاهان (اصفهان) متصل می‌کرده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهمئی با بیان اینکه بخشی از این سنگفرش مهم و ارزشمند تاریخی در تنگ ساولک درگذر زمان در اثر عوامل طبیعی چون سیلاب و باران به زیر رسوبات طبیعی و گل ­و ­لای رفته است، گفت: «در این طرح ساماندهی بخشی از سنگفرش خوانا سازی، ساماندهی، مرمت و بازسازی می‌شود.»


بیشتر بخوانید:

چه کسانی از نقش برجسته های تنگ ساولک بازدید نمودند و یا در کُتب خود مطلب نوشتند؟


مجتبی صلاحی نژاد در توصیف محوطه تاریخی-طبیعی تنگ ساولک بیان داشت: تنگ ساولک یکی از مهم‌ترین محوطه­‌های باستانی و تاریخی کشور است که در آن پنج قطعه‌سنگ بیش از چهارده صحنه و نقش از دوره اشکانی کنده‌کاری‌ شده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهمئی ادامه داد:این نگاره کندها موضوعاتی چون راهنمایی و تشریفات، تاج­گذاری و گرفتن حلقه قدرت، انجام مراسم آیینی و نیایشی، جنگ سواران و ... را در بردارد و بسیار مورد توجه باستان­‌شناسان، مورخان و پژوهشگران عرصه هنر و تاریخ قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:

ثبت نقش برجسته های تنگ ساولک در فهرست آثار جهانی Sulak canyon


او افزود: «علاوه بر این نگاره کندها، بقایای فرهنگی و تاریخی دیگری چون استودان، برج خاموشان، غارها و پناهگاه‌های پیش‌ از تاریخی و یک سنگفرش گسترده و مفصل نیز در دل این دره زیبا و شکوهمند دیده می­‌شود.
صلاحی نژاد در پایان گفت: منطقه تاریخی تنگ ساولک محوطه‌­ای کلیدی و مهم از دوره اشکانی (پادشاهی ایالتی الیمایی) شمرده می‌­شود که در ۱۰ کیلومتری شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


بیشتر بخوانید:

تنگ کُپ و قلعه "ویل" حکایت از آبادانی و رونق گذشته دارد


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*