اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304701
تاریخ انتشار: 1400/12/14 00:22
یادداشت|محمد شریفی
تمام‌ کشورهای دنیا در برابر رویدادهای منطقه ای و جهانی بر اساس ملاحظات مربوط به تامین منافع ملی کشورشان اتخاذ موضع می کنند. و این اتخاذ مواضع طوری هوشیارانه و هوشمندانه طراحی و عرضه می شود که در آینده قابل تعدیل، تغییر و توجیه و همراه با یک راه فرار باشد.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پایگاه خبری عصرجهان؛محمد شریفی✍️

🔹الف: مقدمه
ایرانیان در دو جنگ جهانی اول و دوم، هوشمندانه با "اعلام بی طرفی "کشور را از خطر تجزیه و نابودی نجات دادند. در جنگ جهانی اول با غلبه ی متفقین دو امپراطوری بزرگ عثمانی و اتریش مجارستان مثل گوشت قربانی و جگر زلیخا صد پاره شدند. در جنگ جهانی دوم بازهم بخت با متفقین یاری کرد و اتحاد  مثلث متحمل شکست سنگین شد، آلمان مثل سیب از وسط با شمشیر متفقین دو تکه شد.شلیک دو بمب اتمی بر ناکازاکی و هیروشیما هیمنه ی امپراطوری ژاپن را فرو ریخت، موسولینی از ایتالیا گریخت ،هیتلر خودکشی کرد. ترکش های هر دو جنگ جهانی به ایران اصابت کرد اما تجزیه و چند شقه کردن ایران را در پی نداشت.در واپسین روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ خورشیدی پوتین رئیس جمهور فدراتیو روسیه، اول در کنار مرزهای اوکراین دست به مانور نظامی زد،تحلیل گران دنیا و رهبران اروپا و آمریکا، اقدام روسیه را مشکوک و لشکرکشی قریب الوقوع به خاک اوکراین ارزیابی می کردند. پوتین و رهبران کرملین با لبخند شکاک این ارزیابی ها را دروغ و با شدت و حدت تمام تکذیب می کردند.بامداد پنجشنبه پنجم اسفند ۱۴۰۰ راست و دروغ ادعاهای کرملین برای مردم جهان آشکار شد و دم خروس از قبای پوتین ببرون در آمد. روسیه از زمین ، هوا و دریا کشور اوکراین را مورد حمله قرار داد. پروپاگاندای تبلیغاتی غرب خیلی سریع دست به ابتکار عمل زد و پوتین را به عنوان متجاوز در نزد افکار عمومی جهان جا انداخت، ابعاد محکومیت اقدامات نظامی پوتین به خاک روسیه هم کشیده شد. در مسکو و سن پترزبورگ بخشی از مردم به خیابان ها ریختند و علیه پوتین شعار دادند.  
در برابر این تجاوز، ایرانی ها هم بیکار ننشستند،جنگ را به فضای مجازی کشانیدند در فضای بی خطر مجازی،یک عده حیدری و یک عده نعمتی شدند.یک دسته سنگ ولادیمیر زلنسکی و نهضت آزادیبخش اوکراین و دسته دیگر در زیر بیرق ولادیمیر پوتین تزار مدرن روسیه سینه زدند. فعلا مطلب را تا همینجا داشته باشید تا برایتان حکایت عمو نجیب الله را از  آبادی خودمان نقل کنم . حکایتی  که خواندن و شنیدنش هم خالی از لطف نیست و هم تا حدودی به فهم موضوع، بیشتر کمک می کند.

ب :حکایت عمو نجیب الله
آبادی ما موسوم است به ابوالعباس که در دیار جانکی( باغملک - خوزستان) واقع است. آبادی سرسبز و آباد بود، رودخانه ای خروشان از کنار آن‌ می گذشت، به برکت همین رودخانه و پنج جدول بزرگ آب و قنواتی که از رودخانه منشعب و به سمت مزارع هدایت می شد.کشاورزی، باغداری، آسیاب داری، پیله وری و مشاغلی از این دست در آبادی مذکور رونق فروان داشت.علاوه بر همه ی اینها، آبادی ما یک امتیاز دیگر هم داشت. رانت" دَم در آب" (یعنی :نزدیکی به سرچشمه رودخانه) تا مدت زمانی که آب زیاد بود، رانت" دَم در آب" برای ما معنا و مفهومی نداشت. اما آب رودخانه که  به دلیل خشکسالی کم می شد، مردم آبادی با توسل به رانت" دَم در آب" احساس حق بجانب می کردند که الویت اول- کما هو حقه - با آنهاست و باید تمام زمین هایشان را زیر کشت ببرند و اگر تتمه ای باقی می ماند . آبادی های زیر رودخانه می توانستند از آن بهرمند بشوند. چند جنگ خونین در ادوار گذشته  در فصول خشکسالی بین آبادی ما و آبادی های زیر رودخانه از جمله جنگی که معروفترین آنها به  "جنگ سرکلید" موسوم بود در گرفت. یادم می آید در دهه ی پنجاه بازهم آب رودخانه کم‌ شد. عامو نجیب الله که آدم خیر و دوراندیشی بود، قبل از مراحل کشت برنج، تعدادی از اکابر و ریش سفیدان آبادی را فرخواند و طی نطقی گفت: امسال هم آب کم است، "دَم درآب" بودن را بهانه نکنیم، داوطلبانه سی درصد زمین های خودمان را زیر کشت نبریم، تا روستاهای زیر رودخانه هم بتوانند با کشت مختصری بخور نمیری داشته باشند. من اونموقع بچه بودم، خیلی حرف های عمو را درک نمی کردم . هرطوری بود عمو با درایت و دوراندیشی حرفش را به کرسی نشانید و غائله و جنگی بحمدالله اتفاق نیفتاد... اما یک اقلیتی مرتب به عمو طعنه و کنایه می زدند که عمو نجیب الله سازشکار است... تا اینکه انقلاب شد. تعدادی از جوان های پرشور آبادی درب منزل عمو جمع شدند و کوبنده و محکم شعار می دادند . مرگ بر لیبرال...از میان جمعیت خودم را به منزل عمو رساندم،به محض رسیدن، معنای لیبرال را ازم پرسید. من هم که اونموقع دانش آموز دوم راهنمایی و اهل مطالعه و کتاب هم بودم ، چکشی و مثل بلبل برایش توضیح دادم که لیبرال یعنی سازشکار.... با خنده بهش گفتم ،چند سال پیش یادت هست که رانت دَم درآب را که حق مسلم آبادی بود را وتو کردی!!!! مرگ بر لیبرال از تبعات و آثار آن تصمیم است که زخمش الان ناسور کرد و یه شعار مرگ بر لیبرال سرباز کرد.
عمو تبسمی زد و گفت: بازهم خدایا شکر که معنای لیبرال سازشکار است . من فکر کردم انگ و وصله ی خطرناکتری هست.. بعدش یک "آی دریغا!!" گفت و دیگر لب به هیچ سخنی نگفت تا اینکه برای همیشه رفت.
وقتی فضای مجازی ایران و تحلیل ها و اخبار طرفین حیدری و نعمتی را له و علیه پوتین و زلنسکی مرور می کنم، به قول احمد قوام ، نمی دانم خوش بخندم یا خون بگریم... دفاعیات آبکی و بدور از ادله و استدلال و لحاظ نکردن منافع ملی ایران .. دلم‌ را به درد می آورد. عمو نجیب الله یادت بخیر من تازه فهمیدم چه گفتی.... و دور اندیشی یعنی چه ؟ تجاوز روسیه به خاک یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل به هر بهانه و انگیزه ای که باشد، غیر قابل دفاع و توجیه است.التهاب فضای مجازی ایران هم قابل تامل و بعضا مایه ی تاسف است. اگر به مباحث نتیجه گیری همین نوشتار که در شرح زیر خواهد آمد.توجه شود. عرایض بنده فکر نکنم خالی از لطف باشند.

🔹ج: نتیجه گیری

⭕الف :تمام‌ کشورهای دنیا در برابر رویدادهای منطقه ای و جهانی  بر اساس ملاحظات مربوط به  تامین منافع ملی کشورشان اتخاذ موضع می کنند. و این اتخاذ مواضع طوری هوشیارانه و هوشمندانه طراحی و عرضه می شود که در آینده قابل تعدیل، تغییر و توجیه و همراه با یک راه فرار باشد.
🔸ب : متاسفانه سیاست های افراط و تفریط توسط عده ای تبدیل به یک رویه شده است.
جهان آبستن حوادث غیر قابل پیش بینی و انتظار است ، هیچکس باور می نمی کرد که با کشته شدن فلان ولیعهد توسط یک جوان افراطی جرقه ی جنگ جهانی دوم زده شود. بازی مرموز پوتین با اتاق فکر آمریکا و اتحادیه ی اروپا بسیار پیچیده و غیر قابل پیش بینی است.
🔹ج: دکترین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در این پیچ خطرناک تاریخی به دام انداختن رقبای سرسخت و مشغول کردن آنها به تجاوز به کشورهای همسایه .. تا‌ فرصت و بهانه برای اعمال تحریم های ویرانگر اقتصادی فراهم گردد. هم روسیه و هم اوکراین دچار خطای محاسباتی و استراتژیک شدند. ارتش روسیه در باتلاق اوکراین زمین گیر شد و دومین ارتش قدرتمند دنیا هیمنه اش در هم شکست، غرور پوتین جریحه دار شد.ارزش روبل پول ملی روسیه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سقوط کرد. افکار عمومی جهان علیه روسیه برانگیخته شد. بیش از ۹۰ در صد کشورهای جهان علیه روسیه قطع نامه صادر کردند. رای ممتنع ایران بسیار هوشمندانه بود.
اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا پشت مردم اوکراین را خالی کردند. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد زیرساخت های نظامی و اقتصادی اوکراین ویران شد. هم روسیه و هم اوکراین هر دو بازنده میدان هستند. تحریم بانک های روسی و فروش نفت قاچاق روسیه در آینده  فرصت مغتنمی است برای مافیای نفت و  بازیگران پشت پرده که ۶۰ درصد نفت روسیه را زیر قیمت آنهم با کالاهای بنجل تهاتر کنند.
🔸د: طرفداران اوکراین و روسیه در ایران که در فضای مجازی جولان می دهند ، مواظب باشند بحث ها را ناموسی نکنند و همه چیز را سفید و سیاه مطلق نشان ندهند. هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.این رویداد اگر که تلخ و ویرانگر است. اما می تواند برای ایرانیان یک فرصت استثنایی برای رونق اقتصادی و تعالی و ترقی ایران بشود.
تنها راه نجات کشور ایران وفاق ، همدلی ،وحدت ملی و پرهیز از افراط و تفریط است.
وسلام

برچسب ها:
محمد شریفی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*