اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306550
تاریخ انتشار: 1401/06/18 00:28
مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس:
نماینده ادوار مجلس گفت: حق مجلس است که به ماجرای طرح صیانت ورود کند اگر این کار را انجام ندهد به نوعی به خود هتک حرمت کرده است زیرا این کاری بود که مجلس استارت آن را زد و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید از مجلس آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از کاشف خبر ، مهرداد لاهوتی نماینده ادوار مجلس، در پاسخ به این سوال که بخش‌هایی از طرح صیانت از فضای مجازی توسط شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید با توجه به اینکه این طرح در مجلس به سرانجام نرسید تحلیل شما درباره این اتفاق چیست، گفت: موضوع طرح صیانت بارها در مجلس مطرح بود و ما هم امروز از این داستان متحیر هستیم زیرا متولی این موضوع کمیسیون فرهنگی مجلس بود که در نهایت مجلس بهترین تصمیم‌گیرنده درباره طرح صیانت بود و مجلس یعنی نمایندگان مردم و خود مردم باید درباره آن تصمیم بگیرند اما اینکه بخشی از آن را تصویب و اجرایی کردند به نظر من درست نبود زیرا فرایند قانونی آن در مجلس است و اگر قرار است اتفاقی بیافتد باید در خانه ملت رخ دهد.

لاهوتی تصریح کرد: اعتقاد شخصی من این است که محدود کردن تکنولوژی امروز اصلا امکان پذیر نیست چرا که امروز علم و تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و ما باید به تجربه‌های گذشته خود به عنوان درس عبرت نگاه کرده و استفاده کنیم. به طور مثال در گذشته، آن زمان که ویدیو آمده بود، اگر کسی آن را در خانه خود داشت آن را از دست فرد گرفته و آن فرد را به عنوان مجرم معرفی می‌کردند. در موضوع ماهواره هم چقدر خسارت به مردم وارد کردند از این مثال‌ها زیاد است که تاکنون موفقیتی در این برخوردها به دست نیامده است.

وی افزود: امام خمینی (ره) گفتند اگر دیدید مردم درباره موضوعی نظری دارند حتی اگر به ضرر خودشان است بگذارید خودشان تصمیم بگیرند و شما حق ندارید تصمیم دیگری بگیرید که ما باید به این موضوع توجه کنیم.

لاهوتی گفت: امروز تکنولوژی بخشی از ابزار اقتصادی مردم است و به طور مثال خیلی از مردم در اینستاگرام شغلی برای خود ایجاد کرده‌اند. اگر فضای مجازی وجود نداشته باشد امکان عرضه کالاها وجود ندارد. ما نباید همه را از زاویه بد نگاه کنیم. امروز درصد بالایی از مردم اگر از فضای مجازی استفاده می‌کنند متناسب با تخصص و علم خودشان از آن بهره می‌گیرند. بنابراین راه برخورد این نیست و باید شکل دیگری به وجود آورد. بنابراین محدود کردن تکنولوژی امکان‌پذیر نیست و ممکن است اگر محدودیتی ایجاد شود، راه دیگری برای فرار از آن به وجود بیاید. به طور مثال تلگرام را فیلتر کردیم آیا موفقیت حاصل شد، خیر مردم رو به فیلترشکن آورده و از تلگرام استفاده کردند. بنابراین هر روز ابزارها و تکنولوژی جدیدی به بازار می‌آید و به همین دلیل نباید فضای خاصی را به سمتی ببریم که جبهه‌گیری‌های خاصی به وجود بیاید.

لاهوتی افزود: بهترین راه اعتماد به مردم است. این مردم نظام را به جود آوردند، انقلاب کرده و برای حفظ ارزش‌های انقلاب فرزندان خود را تقدیم کردند. مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند بعد حالا به جایی می‌رسیم که می‌گوییم مردم به رشدی از بلوغ نرسیند و از ابزار تکنولوژی درست استفاده نمی‌کنند که این تفکر واقعا درست نیست.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که مجلس به لحاظ جایگاه حقوقی و قانون‌گذاری که دارد می‌تواند به این موضوع ورود کند یا خیر، گفت: حق مجلس است که ورود کند اگر این کار را انجام ندهد به نوعی به خود هتک حرمت کرده است زیرا این کاری بود که مجلس استارت آن را زد و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید از مجلس آغاز شود.

وی افزود: امروز آنقدر رشد علمی در کشور و جهان سریع است که نمی‌توان تکنولوژی را محدود کرد. باید به مردم اعتماد کرد. به نظرم برای چنین اتفاقات بزرگی مانند برجام، اف‌ای‌تی‌اف و طرح صیانت که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم با استفاده از همه پرسی و پرسش از مردم این طرح را به سرانجام برسانیم. به همین دلیل ابزار تکنولوژی وجود دارد و با اعتماد به مردم می‌توان راه درست را انتخاب کرد. هرجا به مردم اعتماد کردیم نظام در صیانت بود و اعتماد به مردم باعث شد تا مردم صحنه گردان باشند اما هرزمانی که خلاف نظر مردم عمل کردیم و به آن‌ها تحمیل کردیم جز فضای بی اعتمادی نتیجه دیگری حاصل نشد.

منبع ؛ ایلنا

برچسب ها:
کاشف خبر ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*