اخبار عمومی
اعلام وصول 2
306857
تاریخ انتشار: 1401/07/23 10:57
مدیرعامل شرکت سرمایه گداری پرشیا فلز اسپادانا بیان کرد: دولت کارخانه‌های فولاد را با ارز ارزان در اختیار افراد گذاشته است و اکنون که با افزایش قیمت ارز سرمایه آنان افزایش یافته از صاحبان صنایع انتظار همراهی دارد

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ محمد ابکا مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پرشیا فلز اسپادانا در خصوص اقتصاد مقاومتی در گفتگو با سرویس اقتصادی افق تهران؛ گفت: ارتباط ما با اقتصاد مقاومتی مستقیم نیست چرا که مشاور و پیمانکاریم نه تولیدکننده یا سرمایه‌گذار. جایی که ما با اقتصاد مقاومتی روبه‌رو می‌شویم برنامه توسعه فولاد است.

ابکا اضافه کرد: برنامه‌ای برای توسعه فولاد طراحی شده است که مشخص می‌کند در هر حلقه زنجیره فولاد چقدر ظرفیت ایجاد شود و اشخاص بتوانند مجوز بگیرند. اما در اقتصاد مقاومتی قانونی هست که می‌گوید اگر فرد خودش بخواهد سرمایه‌گذاری کند و تقاضای حمایت مالی تداشته باشد منعی برای صدور مجوز فعالیتش وجود ندارد و کسی نمی‌تواند مانع از فعالیتش شود.

وی افزود: اتفاقی که در گذشته افتاده این است که عده‌ای با اعلام عدم نیاز به حمایت مجوز گرفته‌اند اما بعد از مجوز شاهد حمایت افراد مختلف از آنان بودیم. در بخش‌های مختلف کارشان فردی صاحب نفوذ مثل نماینده مجلس یا صاحب مقام در کشور، حامی و پیگیر دریافت حمایت‌هایی بوده که مجوز فعالیت با اعلام بی‌نیازی درخواست‌کننده‌ از آن حمایت‌ها صادر شده است.

مدیرعامل شرکت پرشیا فلز اسپادانا درباره ارز بیان کرد: مساله ارز مساله خاصی است. فولادسازان صادرات دارند و طبق دستور دولت باید ارز صادرات را به دولت بدهند و اگر ارز نیاز داشتند از دولت بگیرند. ارز را راحت تحویل می‌دهند اما با توجه به نیازشان به ارز برای توسعه و خرید بعضی تجهیزات باید مراحل طولانی ثبت سفارش و ماندن در نوبت ارز را بگذرانند در نهایت هم مشخص نیست که ارزی موجود باشد که تحویل بگیرند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد تکنیک ادامه داد: وقتی می‌گویند ارزت را تحویل دولت بده بعد برای دریافتش در نوبت بمان و ثبت سفارش کن دیگر ارز در اختیار دولت است نه صاحب صنعت. دولت ارز را از صادرکننده ها گرفته است و باید به آنان اختصاص دهد. دولت نمی‌تواند این ارز را به هر کسی بدهد تا به عنوان مثال در واردات استفاده کند.

ابکا در ادامه افزود: ارزها جمع می‌شود و صاحبان صنعت می‌بینند از یک طرف باید ارز را به دولت بدهند و از طرف دیگر برای توسعه به آن نیاز دارند. معمولا صاحبان صنایعی که صادرات دارند از انگیزه بالایی برای توسعه برخوردارند. حتی اگر نیاز زیادی به ماشین‌آلات و مواد نداشته باشند، بلافاصله به فکر توسعه می‌افتند و می‌خواهند ارزشان را در توسعه مصرف کنند. دولت هم با اتکا به حمایت‌هایی که از آنان کرده است، ارز را تحویل می‌گیرد تا در موقع نیاز به صاحبان صنایع ارز اختصاص دهد اینجاست که طرح‌های توسعه باید مجوز بگیرند تا بتوانند ارز دریافت کنند.

رئیس هیئت مدیره شرکت فولاد تکنیک در پایان افزود: کارخانه‌ها برحسب مدتی که از ساختشان می‌گذرد با ارزهای بسیار ارزان ساخته شده‌اند اکنون که قیمت ارز بالا رفته و سرمایه‌شن سنگین شده است، دولت که کارخانه‌ها را ارزان در اختیار گذاشته است از آنان انتظار همراهی دارد.

برچسب ها:
افق سرمایه ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*