اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307563
تاریخ انتشار: 1401/09/24 23:16
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تأکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی جزو الزامات و اقدامات واجب برای صنعت نفت محسوب می شود، گفت برای داشتن صنعت پیشرو، مترقی، و موتور محرکی برای اقتصاد ملی باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از رهرونیوز،علیرضا دانشی در حاشیه اولین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش ها و فرصت ها در محل پژوهشگاه صنعت نفت در «پنل تخصصی پیوند فیزیک هوش مصنوعی برای توسعه خردمندانه میدان» بیان کرد: برگزاری این همایش و گردهمایی سه روزه همزمان با برپایی نمایشگاه با حضور شرکت های دانش بنیان یک اقدام ارزشمند و مهم است.


وی با اشاره به اینکه موضوع این پنل جزو بدیهیات است که صحبت از آن را سخت‌تر کرده چون دنیای امروز به سمت هوش مصنوعی در حرکت است، افزود: استفاده از هوش مصنوعی جزو الزامات و اقدامات واجب برای صنعت نفت محسوب می شود؛ برای داشتن صنعت پیشرو، مترقی، و موتور محرکی برای اقتصاد ملی باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: هوش مصنوعی ابعاد بسیاری از مخزن گرفته تا چاه، تأسیست، صادرات و فروش نفت و حتی بعد از آن را شامل می شود، بنابراین در بهره مندی از هوش مصنوعی برای تمام بخش های صنعت نفت از برنامه عقب هستیم.
دانشی عنوان کرد: در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طی سال های گذشته برای استفاده از شبیه سازها و نرم افزاهای مرتبط با هوش مصنوعی بسیار پیشرو و پیش قراول بودیم ولی حقیقتاً مشکل فعلی فرهنگی است؛ باید مباحث بدیهی را نهادینه کنیم و این باعث شده تا همراه با زمان حرکت نکنیم، در حالی که باید پیشرو باشیم.
وی با اشاره به اینکه از هوش مصنوعی انتظار داریم تا جوابگوی بُعد اقتصادی صنعت باشد، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی صنعت نفت این است که بنگاه اقتصادی نیست، یعنی نفت خام ارزش دارد و از آن سود می بریم ولی هیچ توجهی به گستره این صنعت نداشتیم؛ بنابراین برای جبران این کم توجهی باید با بهره گیری از هوش مصنوعی اقتصاد نفت را پویا، مولد و تولید ثروت ارزش افزوده را بیشتر کند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تأکید بر اینکه باید به عرصه استفاده از هوش مصنوعی همزمان با پویایی اقتصاد نفت به وسیله هوش مصنوعی توجه جدی داشت، بیان کرد: در زمینه تولید نفت هم تولید اولیه و هم ثانویه داریم که باید برای نگهداشت آن تلاش کنیم؛ مثلا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حدود ۳۵۰ هزار بشکه کاهش تولید داریم که به منظور نگهداشت ذخایر مدنظر وزارت نفت باید خودمان را به برنامه های پیش بینی شده در راستای جبران این کاهش تولید برسانیم.
دانشی با اشاره به اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عموماً در عرصه عملیاتی از علم، فناوری و تکنولوژی های حوزه دانش بنیان به صورت توسعه یافته بهره مند شده گفت: وقتی از هوش مصنوعی برای افزایش تولید ارزش افزوده صحبت می کنیم، ابتدا باید بدانیم که زیر زمین هیچ چیزی هوشمندتر از خود طبیعت وجود ندارد، بنابراین در علم مربوط به عرصه مخزن در صنعت نفت باید هوشمندی خود طبیعت را با هوش مصنوعی عجین کنیم.
وی ادامه داد: ابعاد مختلف گستره جغرافیایی ۷۰ هزار کیلومتری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در هفت استان، باید آنقدر برای پرسنل فنی تخصصی و فارغ التحصیلان حوزه نفت شناخته شده باشد که در هر نقطه از مناطق تحت مدیریت این شرکت لازم بود، بیش از ۱۰ها صفحه مطلب علمی، فنی و تخصصی ارائه دهد؛ یعنی باید احتمال وجود یا عدم وجود نفت در هر منطقه، عمق مورد نیاز برای رسیدن به نفت، شناخت کامل از حوزه رسوبی، API نفتی، مشکلات حفاری و انتقال نفت را بداند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه رفتار طبیعت از شمال به جنوب و غرب به شرق هوشمند است، یادآور شد: قبل از ساماندهی، تحلیل و یا آینده پژوهی داده ها ابتدا باید نهادینه سازی بهره مندی از برخی بدیهیات اولیه از جمله هوش مصنوعی در صنعت نفت را انجام دهیم.
دانشی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از این بدیهیات به صورت توسعه یافته و گسترده استفاده شود، از کارهای انجام نشده بسیار در صنعت نفت انتقاد کرد و گفت: برای اولین بار شبیه ساز جامع مخزنی توسط بخش خصوصی (البته با مشارکت متخصصانی که در گذشته در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شاغل بودند) تولید شد و در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مفتخر به خریداری آن هستیم؛ همچنین به مجموعه وزارتی تأکید کردم که از این نرم افزار استفاده و بستر را برای تولید تعداد بیشتری از نرمج افزارهای شبیه سازی مخازن فراهم و تنها به استفاده از نرم افزار رتینا اکتفا نکنند.
وی با اشاره به وجود ظرفیت علمی در کشور و به ویژه منطقه جغر

هنر قلم, [۱۴.۱۲.۲۲ ۱۳:۳۸]
افیایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای تولید بیشتر نرم افزارهای شبیه سازی مخازن تصریح کرد: به عنوان مجریان دولتی برای انجام یک حرکت جهادی در این زمینه باید فعالیت کنیم تا هرچه سریعتر آمادگی استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در صنعت نفت انجام شود.

برچسب ها:
رهرونیوز ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*