اخبار عمومی
اعلام وصول 2
307649
تاریخ انتشار: 1401/09/29 13:20
سواد انرژی به معنی توانایی مدیریت مصرف انرژی است.می دانید که تولید انرژی در جهان از راههای متفاوت و متنوعی به وجود می آید.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل ازش تایما زنیوز/سازمان آموزشی،علمی وفرهنگی ملل متحد(یونسکو) در اواخر دهه دوم قرن حاضر تعریف سومی از سواد ارائه کرد .بر اساس این تعریف کال ماهیت سواد تغییر یافت مهارتهایی اعلام شد که داشتن این توانایی ها و مهارت ها مصداق باسواد بودن قرار گرفت و بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود حدود ۵ درصد باسواد است. این مهارتها عبارتند از سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی، سواد رایانهای، سواد سلامتی، سواد نژادی وقومی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی، سواد علمی.

سواد انرژی به معنی توانایی مدیریت مصرف انرژی است.می دانید که تولید انرژی در جهان از راههای متفاوت و متنوعی به وجود می آید. برای تولید انرژی بایستی هزینههای زیادی پرداخت شود که به عنوان یک منبع مورد نیاز در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد از آنجا که دولت ها برای تولید انرژی هزینههای زیادی پرداخت میکنند بعضا ناچارند به تناسب نسبت به ارزان در اختیار قرار دادن آن برای مصرف کنندگان براساس سیاست های کلان اقتصادی خود مبادرت نمایند.
چندسالی است که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور(که به عنوان ایام اوج مصرف یا پیک بار شناخته شده ) وهمینطور از اواخرآذر ماه تا پایان بهمن ماه صنعت برق کشور برنامه های متفاوت ومتنوعی جهت کاهش و مدیریت مصرف برق به مورد اجرا می گذارد.

امسال صنعت برق کشور با ۱۰۰ برنامه مدون ومشخص به استقبال پیک تابستانی رفت وموفق شد بدون خاموشی وبا کمترین محدودیتی این ایام را سپری سازد اما برای تامین برق زمستانی نیز نیازمند همراهی همه مردم بویژه در مصرف انرژی گاز هستیم تا امکان تخصیص منابع گازی مکفی جهت تولید برق در اختیار نیروگاهها فراهم گردد.

ضرورت استفاده بهینه از نعمت های خدادادی که برق وگاز نیز از جمله آنهاست، برکسی پوشیده نیست. درخواست هر ساله صنعت برق کشور با آمدن ایام گرم مبنی بر کاهش و مدیریت مصرف برق وهمینطور صرفه جویی در مصرف گاز در ایام سرد، لزوم توجه جدی ما را به نحوه استفاده صحیح از این انرژی ها متذکر میشود. لازم است بدانیم که ما در کشور ایران ارزانترین برق دنیا را مصرف میکنیم با توجه به محدودیت های تامین و تولید برق در سالهای اخیر، استفاده بهینه در مصرف برق ضرورتی انکار ناپذیر است.

آگاهی بخشی بیشتر به جامعه هدف جهت مدیریت بهینه مصرف برق وگاز،به واقع کمک به ارتقای سواد انرژی است که با استفاده از ابزارهای رسانهای میتواند به بهبود و افزایش آگاهی عمومی در این حوزه منجر گردد.

ابتدای این نوشتار را با تعریف سوم سواد از نظر یونسکو آغاز کردیم و انتهای آن را با جدیدترین تعریف به پایان می رسانیم. در این تعریف جدید توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرار گرفته است یعنی شخصی باسواد تلقی می شود که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود تغییری در زندگی ایجاد کند. در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفاً دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست در صورتی که مهارت ها و آموخته ها باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود آنگاه می توان گفت این فرد باسواد است.

امیدواریم با توجه به تبلیغات گسترده از سالیان گذشته در زمینه بهبود مدیریت مصرف به ویژه در بخش انرژی وعلی الخصوص برق با تغییرات محسوس و مثبت در زندگی،سواد خود را نیز افزایش وسبک زندگی خود را درجهت مصرف بهینه انرژی تغییردهیم.

  • منبع خبر : یادداشت / شورای روابط عمومی های صنعت برق شمالغرب کشور
برچسب ها:
تایماز نیوز ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*