اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6433
تاریخ انتشار: 1394/06/15 00:13
در استخدامی‌های کارخانه سیمان مسجدسلیمان همیشه بچه‌های بومی آخری بوده ولی در اخراجی اول هستند. چرا باید غیربومی‌ها در اخراج آخر بوده و فرزندان بومی را به‌راحتی اخراج کنند.

به گزارش عصرجهان به نقل از مهر: اخراج ۴۰ نفر از کارگران بومی کارخانه سیمان مسجد سلیمان، روزهای زندگی را به کام خانواده‌های این کارگران تلخ کرده است.

فاصله شهر گلگیر تا مسجدسلیمان ۴۵ کیلومتر بوده و کوه آسماری با ارتفاع یک هزار و ۳۹۰ متر یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهر است. شهر گلگیر رودخانه گوگرد داشته که در قالب آب‌درمانی از آن برای دردهای مفاصل و بیماری‌های پوستی مفید استفاده می‌کنند.

شهر گلگیر به‌واسطه استقرار شهرداری و شورای شهر، تغییرات ظاهری بسیاری را به خود دیده ولی مردم آن هنوز هم از نبود برخی امکانات رنج می‌برند. در ابتدای ورود به شهر هاله از خاک و غبار، شهر گلگیر را فراگرفته و معلوم می‌شود که این هاله از سمت کارخانه سیمان به شهر منتقل می‌شود. شدت این غبارها در نزدیکی کارخانه بیشتر بوده و در واقع تأسیسات کارخانه نیز در این غبارها گم‌شده بود.

رئیس شورای شهر گلگیر شامگاه جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بالاترین قانون در نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی بوده و این قانون شوراها را رکن اساسی تصمیم‌گیری در کشور ما دانسته و مسیر شورا قانونی بوده و حرکت سیاسی ندارد.

اخراج در هفته دولت

علیرضا جعفری افزود: همه اعضای شورای شهر باید از مسائلی که امنیت جامعه را تهدید کرده جلوگیری کنند. متأسفانه در دو سال اخیر و در هفته دولت، کارخانه سیمان مسجدسلیمان اقدام به اخراج ۴۰ نفر از نیروهای خود کرده است.

همه اعضای شورای شهر باید از مسائلی که امنیت جامعه را تهدید کرده جلوگیری کنند. متأسفانه در دو سال اخیر و در هفته دولت، کارخانه سیمان مسجدسلیمان اقدام به اخراج ۴۰ نفر از نیروهای خود کرده است رئیس شورای شهر گلگیر تصریح کرد: کارگرانی که با حداقل حقوق اداره کار مشغول به کار بوده توسط این کارخانه اخراج شدند. کارخانه دقیقا هفته دولت سال گذشته همین ۴۰ نفر را اخراج کرده که به‌واسطه مسئولان شهرستان، اعضای شورا و معاون امنیتی استاندار به کار برگشتند ولی متأسفانه امسال نیز دوباره در هفته دولت آنها را اخراج کردند.

وی عنوان کرد: مردم هر منطقه‌ای با ورود بخش صنعت به منطقه خود خوشحال و شادمان شده و انتظار بهبود شرایط زندگی را داشته ولی این کارخانه با ورود به شهر گلگیر معضلات و مشکلات جدی را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

رئیس شورای شهر گلگیر یادآور شد: اولین اقدام کارخانه سیمان این بود که ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را تصرف کرد ولی قول خود به اهالی برای به‌کارگیری فرزندانشان را عملی نکرده و حتی حاضر به فعالیت فرزندان این منطقه به‌صورت کارگری هم نیستند.

از بین رفتن درختان

جعفری تأکید کرد: با توجه به گذشت ۱۵ سال از خط تولید این کارخانه، بحث آلایندگی زیست‌محیطی که کارخانه سیمان برای منطقه به وجود آورده نیز مطرح است. شدت آلایندگی به حدی رسیده که تمام درختان منطقه و محیط‌زیست را از بین برده و از بین بردن زمین حاصلخیز گلگیر که همه‌جا زبان زد خاص و عام بوده نیز از دیگر مشکلات ایجاد شده توسط این کارخانه است.

وی ادامه داد: در طول این دو سال که از عمر شورای شهر فعلی گلگیر گذشته، مطالبات بسیاری را در ارتباط با این مسائل و مشکلات با مسئولان مختلف داشته ولی متأسفانه تاکنون نتیجه خاصی در پی نداشته است.

رئیس شورای شهر گلگیر تصریح کرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل مردم این منطقه با کارخانه، اخراج همین کارگران است. متأسفانه این کارگران به‌رغم داشتن مدارک تحصیلی عالیه همگی در پست‌های تنظیفات و فضای سبز کار می‌کردند.

جعفری اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات و معضلات این بوده که با توجه به بحران آبی که در منطقه گلگیر وجود داشته، کارخانه حدود شش حلقه چاه آب را برای خود فعال کرده و دو حلقه چاه آن نیز به‌صورت ۲۴ ساعته پمپاژ شده و آب نیز در زمین‌های اطراف کارخانه سرریز می‌شود.

وی در پایان گفت: از بین بردن یکی از زیست‌گاه‌های محیط زیست به نام آسماری (زیست‌گاه گیاهی و جانوری) نیز یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده از سوی این کارخانه است.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر گلگیر نیز در این نشست بیان کرد: کارخانه سیمان حدود ۱۵ سال پیش در این منطقه شروع به کار کرده و از همان روز اول با توجه به اینکه تولید و صنعت سیمان آن زمان جزو ضروری‌ترین نیازهای کشور به دلیل سدسازی بود، شاهد رونق فعالیت آن بوده‌ایم. همچنین با توجه به منابعی و معدنی که در این شهر وجود داشت، کارخانه را به شهر گلگیر آورده و مردم هم با آغوش باز پذیرفتند.

مهرداد آقابیگی افزود: مردم این منطقه حدودا ۵۰۰ هکتار زمین خود را خیلی راحت در اختیار کارخانه قرار دادند. این زمین‌ها جزو زمین‌های بکر کشاورزی بوده ولی از زمان شروع فعالیت کارخانه، دیگر زمین‌های فوق حاصلخیزی خود را از دست دادند.

وی عنوان کرد: شغل مردم این منطقه تماما کشاورزی بوده و محل امرار معاش اهالی نیز از طریق همین کشاورزی بود. ولی در حال حاضر این شهر به منطقه جنگ‌زده تبدیل شده و پای کوه آسماری تقریبا تماما ویران شده و زمین‌های کشاورزی نیز از مردم گرفته‌شده است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: مردمی که این‌همه با کارخانه سیمان همکاری داشته چرا باید شاهد جفای کارخانه باشند. چرا هیئت‌مدیره‌ای که پای خود را در منطقه نگذاشته، در تهران بوده و اصلا خوزستانی نیستند، تصمیمات خود را از طریق نفراتی که در کارخانه به دلیل منافع خودشان اطلاعات کذب می‌دهند، اخذ می‌کنند.

آقابیگی افزود: مردم این منطقه چه بی‌عدالتی و ظلمی در حق هیئت‌مدیره کرده‌اند. برای استخدام یک نیروی بومی در کارخانه باید تا استانداری رفته ولی نیروهای غیربومی به‌راحتی استخدام‌شده و در نهایت نیز زمان اخراج، اولین کسانی که اخراج می‌شوند، بچه‌های همین منطقه هستند.

وی یادآور شد: متأسفانه هیئت‌مدیره مغرضانه عمل کرده و با مدیران حاضر در کارخانه نیز جلسات مختلفی تشکیل داده ولی اعلام کردند، ما تصمیم‌گیرنده نیستیم.

استفاده از نیروهای بازنشسته

این عضو شورای شهر تأکید کرد: کارخانه در حال حاضر نیروهای بازنشسته را بازگشت به کار داده و برخی نیروها نیز اضافه حقوق پرداخت کرده ولی اقدام به اخراج نیروی کار بومی منطقه کرده و شاید می‌خواهد به اهداف خودش برسد.

آقابیگی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از دلایل اخراج کارگران را فروش پایین اعلام کرده‌اند ولی چرا امروزه سیمان شهرکرد این‌همه موفق عمل کرده و معلوم است که مشکل از مدیریت فروش و مدیریت کارخانه است.

وی بیان کرد: مکاتبات بسیاری را با استانداری انجام داده ولی گوش شنوایی وجود ندارد. در نهایت نیز اعلام می‌کنیم، هیئت‌مدیره این کارخانه سیمان اگر می‌تواند کارخانه خود را مدیریت کرده، به تولید رسیده و این خواسته‌های نامعقول و اخراج‌ها را نیز کنار بگذارد.

این عضو شورای شهر افزود: اگر هم واقعا تولیدی نداشته باید کارخانه را تعطیل کرده، زمین‌ها را به شکل حاصلخیز اولیه درآورده و به مردم بازگرداند تا آنها دوباره به کشاورزی و دامداری خود برسند.

آقابیگی یادآور شد: در استخدامی‌های این کارخانه همیشه بچه‌های بومی منطقه آخری بوده ولی در اخراجی اول هستند. چرا باید غیربومی‌ها در اخراج آخر بوده و فرزندان بومی را به‌راحتی اخراج کنند.

وی تأکید کرد: این کارخانه مدتی برای تعمیرات اساسی تعطیل شده ولی در حال حاضر به بهانه عدم تولید اقدام به اخراج بومیان منطقه کرده است. شعار همیشگی دولت‌ها رسیدگی به روستاها بوده تا مهاجرتی نداشته باشند ولی چرا طی سال‌هایی که گلگیر روستا بوده به آن ظلم کرده و اکنون که شهر شده نیز این ظلم‌ها ادامه دارد.

آقابیگی در ارتباط با مازاد نیرو در کارخانه گفت: چارت فنی کارخانه نسبت به تعداد نیروهای موردنیازی که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آنها اعلام کرده کمتر است. قطعا نیروی مازاد ندارند چون طبق چارت فنی، کمبود نیرو هم دارند. متأسفانه کمتر از ۱۰ درصد از اهالی این منطقه در کارخانه به‌کارگیری شده‌اند.

عضو دیگر شورای شهر گلگیر نیز در این نشست گفت: حرف تمام دوستان شورا این است که پدران ما زمین‌های کشاورزی را به کارخانه سیمان دادند تا برای دوستان و برادران ما اشتغال‌زایی ایجاد کنند. اگر فعالیت این کارخانه کاری غیر از اشتغال‌زایی برای اهالی باشد، با اعتراض شدیدی از سمت شورا و مردم مواجه خواهند بود. در واقع باید حق مردمی که ۱۴ ساله از سمت کارخانه به آنها ظلم می‌شود را احیا کنیم.

سجاد اسکندری افزود: تا به امروز فقط به خاطر کسانی که در کارخانه مشغول به کار بودند، سکوت کرده ولی امروز هیچ دلیل دیگری برای کوتاه آمدن و سکوت مقابل این ظلم نداریم.

اشتغال ۱۱۰ نیروی بازنشسته

وی عنوان کرد: همه اهالی شهر از این کارخانه سیمان رنجیده و من خودم آنجا مشغول به کار بوده و اعلام می‌کنم که متأسفانه ۱۱۰ نفر نیروی بازنشسته در کارخانه مشغول به کار بوده و حقوق آنها نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان در ماه می‌رسد. این در حالی است که حقوق دوستان اخراج شده ما به ۴۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

شهردار گلگیر نیز در این نشست گرامیداشت شهدای انقلاب به‌ویژه دولت گفت: علت تأخیر برگزاری این جلسه و اعتراض فعالیت کارخانه در واقع به‌واسطه تفکر شورای شهر و سعی بر آرامش شهر در هفته دولت بوده و این نگاه یک نگاه مدبرانه است.

علی شجاعی افزود: در هفته دولت فرماندار به همراه هیئت همراه در مسجد گلگیر حضور پیدا کرده و کارگران اخراجی نیز خیلی صمیمی مشکلات خود را به فرماندار منتقل کردند. این کوتاه آمدن‌ها همه مسائل دموکراسی بوده و این افراد زجر دیده خیلی رعایت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: کسانی که کارخانه یک سال در حق آنها اجحاف کرده و طی سال‌های اخیر خاک را روی سر آنها ریخته (وقتی لباس را ۱۰ دقیقه روی بند لباس گذاشته گرد و غبار و آهک بسیاری روی آن نشسته) بامتانت به بیان مشکلات خود پرداختند.

شهردار گلگیر یادآور شد: کسانی که ۲۰ سال همه نوع زجری را کشیده، هنوز با آرامش مشکلات را بازگو کرده و در هفته دولت نیز سکوت کرده ستودنی هستند. مسئولان شهرستانی عنایت و توجه ویژه‌ای را به شهر گلگیر داشته‌اند ولی در حال حاضر نگاه بالادستی‌ها را می‌خواهیم.

شجاعی تأکید کرد: اکنون نگاه وزیر صنعت را می‌خواهیم تا به‌جای اینکه نگران خرید و یا عدم خرید محصولات ایران‌خودرو و سایپا بوده یک نگاهی به صنایع پایین‌دستی خود داشته باشد.

وی افزود: از رئیس سازمان محیط‌زیست کشور می‌خواهیم تا همان‌طور که نگاهش به‌جاهای دیگر بوده نگاهی هم به کارخانه سیمان داشته باشد. متأسفانه کارخانه سیمان بالغ‌بر ۱۵ سال خاک را بر سر مردم ریخته و هیچ‌کسی هم پاسخگو نیست.

شهردار با اشاره به تنظیم شکایت از کارخانه و ارائه به دادگاه گفت: پروژه‌های مختلف اجرایی شده در سطح این شهر همه بدون همکاری و پرداخت یک ریال هزینه از این کارخانه انجام‌شده است.

وی در ارتباط با آلایندگی کارخانه سیمان گفت: این کارخانه از سوی اداره محیط‌زیست به‌عنوان صنایع آلایندگی شناخته‌شده و باید عوارض آلایندگی را به شهرداری برای انجام کارهای عمرانی پرداخت کند، ولی تاکنون دریغ از یک ریال پرداخت کردن؛ این کار ظلم در حق مردم این شهر است.

شجاعی یادآور شد: این کارخانه هیچ همکاری با مردم شهر نداشته و عوارضی را هم پرداخت نکرده بنابراین انتظار داریم تا حق‌وحقوق شهروندان را پرداخت کنند.

وی یادآور شد: ما در غیاب کارخانه هم قادر به آبادی گلگیر هستیم، هرچند که کارهای کمی در بخش عمرانی و فرهنگی در شهر شده ولی امروز مطالبه بر حق مردم از کارخانه بحث اشتغال است. مدیران کارخانه تهدید کرده‌اند که نفرات اخراجی را به مرز ۲۰۰ نفر هم می‌رسانند.

وی عنوان کرد: مطالباتی که این شهر از کارخانه در بحث آلایندگی داشته در واقع بالای ۳۰ میلیارد تومان است. حتی اگر همین حق آلایندگی را پرداخت کنند نیز قادر به اشتغال‌زایی برای مردم هستیم.

چشمه‌سارها از بین رفت

شهردار گلگیر تصریح کرد: گلگیر در گذشته چشمه‌سار، گلزار و زمین‌های کشاورزی بسیار مستعدی داشته و کارخانه همه اینها را نابود کرده ولی امید مردم برای فعالیت آن به‌کارگیری جوانان منطقه بود. متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که اولین هدف ضربه مدیران کارخانه کارگر مظلوم و بومی منطقه است.

سیاوش خدری نماینده کارگران نیز در این نشست گفت: در دولت تدبیر و امید این چه تدبیری است که برای ما اندیشیده‌اند. روزی ۲۰ هزار تومان پول کار ما بوده و با حقوق ۶۰۰ هزار تومان کار می‌کردیم ولی اخراجمان کردند.

وی در پایان یادآور شد: در محل کار دچار آسیب شده و طول درمان گرفتم ولی وقتی روی تخت بیمارستان بودم به من اعلام کردند که دیگر سرکار نیا.

شهرام جانکی یکی دیگر از کارگران اخراج شده نیز بیان کرد: ۱۷ سال مشغول به فعالیت در کارخانه و نیروی رسمی آن بودم. دارم کار می‌کنم. در این میان پنج سال برای برگشت به کار مراجعات بسیاری داشته و ولی وقتی دوباره به‌صورت روزمزد به کار برگشتم، مرا اخراج کردند.

یکی دیگر از کارگران اخراجی نیز در این نشست گفت: سه سال سابقه کار در کارخانه را داشته و متأسفانه کارگران اخراجی از سابقه ۲۰ سال تا دو سال سابقه دارند. این کارگران مهندس، تراشکار، برق‌کار، جوشکار، مکانیک، راننده پایه دو و غیره بوده ولی همه در پست جارو کاری و با حقوق روزی ۲۰ هزار تومان مشغول به کار بودند.

تلاش‌های برای انعکاس اظهارات مدیران کارخانه سیمان گلگیر بی‌نتیجه ماند.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*