اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7400
تاریخ انتشار: 1394/08/16 00:49
شاید همنسگ او در سایر فرهنگ‌های بومی ایران نتوان یافت. وقتی خبر درگذشتش منتشر شد، بختیاری‌های داخل و خارج از کشور، فارغ از این که در چه مرتبه‌ای از مناصب اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستند، سیلی از پیام و اظهار همدردی به راه انداختند.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان/پریسا طاهری- استاد سخن بهمن علاءالدین (متخلص به مسعود بختیاری) خواننده، ترانه سرا و آهنگساز مشهور بختیاری روز"بیستم مهرماه سال ۱۳۱۹ در منطقه(شهرستان) لالی از توابع مسجد سلیمان و در خانواده‌ای سنتی و با فرهنگ به دنیا آمد.

وی پس از تکمیل تحصیلات متوسطه آن زمان به خدمت آموزش و پرورش در آمد و تا سن بازنشستگی در کسوت معلمی انجام وظیفه می‌کرد. از سال ۱۳۵۰ در کنار شغل معلمی، همکاری خود را با رادیو اهواز آغاز کرد و با همراهی منصور قنادپور نوازنده سنتور که شیوه نوازندگی و تنظیم ارکستری اش بسیار متأثر از استاد پایور بود، آثاری را به دو گویش فارسی و بختیاری ارائه داد.

پس از انقلاب در سال ۱۳۶۵ نخستین نوار شرکتی وی با نام «مال کنون» به بازار موسیقی آمد. این کار با آنکه بیست سال از زمان تولید و انتشار اولیه اش می‌گذرد، همچنان رتبه اول فروش نوارهای بختیاری را از آن خود کرده است. شش سال بعد دومین کار او با نام «هی جار» و باز هم با آهنگسازی و تنظیم عطاء جنگوگ روانه بازار شد. «هی جار» نیز محبوبیت و مقبولیت فراوانی یافت ولی هرگز به پای «مال کنون» نرسید. مسعود بختیاری پس از این دو اثر شاخص خود، سه اثر دیگر به نام‌های «آستاره»، «برافتو» و «تاراز» را با کمترین تعداد نوازنده به علاقه مندان موسیقی بختیاری ارائه داد. همپای همیشگی وی در غالب نوارها و کنسرت‌ها، علی حافظی نوازنده توانای نی بختیاری بود.

استاد بهمن علاءالدین در سال ۱۳۷۹ به شهرستان کرج نقل مکان نمود و پس از طی یک دوره بیماری  "صبحگاه روز جمعه، دوازدهم آبانماه ۱۳۸۵ "، پس از ۶۶ سال زندگی در بیمارستان" کسری" جهانشهر این شهر دار فانی را وداع گفت.

شاید همنسگ او در سایر فرهنگ‌های بومی ایران نتوان یافت. در یگانه بودنش همین بس که اولاً همه ایل او را می‌شناختند و ثانیاً همواره در قیاس با سایر خوانندگان، انتخاب اول بختیاری‌ها بود.وقتی خبر درگذشتش منتشر شد، بختیاری‌های داخل و خارج از کشور، فارغ از این که در چه مرتبه‌ای از مناصب اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستند، سیلی از پیام و اظهار همدردی به راه انداختند.

پیکر استاد بهمن علا الدین درجوار تربت برخی از هنرمندان برجسته ایران نظیر غلامحسین بنان، حبیب‌الله بدیعی، مرتضی حنانه، هوشنگ گلشیری ئ... در «بقعه امامزاده طاهر کرج» به خاک سپرده شد.

نهمین آئین نکو داشت این شاعر فرزانه و خواننده لرزبان عصر روز‌ جمعه 15 آبان 1394 با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از اصحاب فرهنگ و دوستدارانش در بقعه متبركه امام‌زاده طاهر (ع) شهرستان کرج برگزار شد.

تصاویر زیر مربوط به نهمین آئین نکو داشت این شاعر فرزانه و خواننده لرزبان است. که یکی از فعالین و فرهنگ دوستان ایل بختیاری به نام "شهرام احمدی" ارسال نمودند.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


میثم
|
Iran
|
1394/08/16 01:38
  +0

  -0
پاسخ
با سلام
اول خیلی تشکر میکنم از کسانی که این مراسم رو برگزار کردند که بسیار کار خوب و پسندیده ای هست. بعدش هم از سایت خبری عصرجهان و خبرنگار فعال این خبرگزارى یعنی خانم مهندس طاهری که واقعاً زحمت میکشند و گزارش های جالب و مفید ارائه میدن کمال تشکر را دارم.
چو خواهی که نامت شود جاودان
مکن نام نیک بزرگان نهان
رهامیتrohamitهدم
|
Iran
|
1394/08/16 02:00
  +0

  -0
پاسخ
ز کلوفه های حرسام بکنم قرقره شاهی

بقرومنم وبچرنوم،بچرینوم سی پیاهی
افراسیاب
|
Iran
|
1394/08/16 08:04
  +0

  -0
پاسخ
درود بر شما
افراسیاب
|
Iran
|
1394/08/16 08:04
  +0

  -0
پاسخ
درود بر شما
دوستدار بختیاری
|
Iran
|
1394/08/16 10:37
  +0

  -0
پاسخ
یاد وخاطرات بزرگمرد موسیقی بختیاری زنده یاد بهمن علاالدین در اذهان همیشه جاویدان خواهد ماند.ممنون از اطلاع رسانی شما.پاینده باشید.
دوستدار بختیاری
|
Iran
|
1394/08/16 10:39
  +0

  -0
پاسخ
یاد وخاطرات بزرگمرد موسیقی بختیاری زنده یاد بهمن علاالدین در اذهان همیشه جاویدان خواهد ماند.ممنون از اطلاع رسانی شما.پاینده باشید.
بختیاری
|
Iran
|
1394/08/16 11:39
  +0

  -0
پاسخ
تشکر از اطلاع رسانی سایت وزین عصر جهان.لطفا مراسمات و همایش های ایل بختیاری رو بیشتر پوشش دهید.از مدیر مسیول خبرگزاری تشکر ویژه دارم.درود بر شما.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*