اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8536
تاریخ انتشار: 1394/10/16 13:04
پرسش اصلی این است به کدام اشتباه تاریخی ما مستحق آن بوده ایم که در این جغرافیا از برادران خود در استان های دیگر دور بمانیم؟

امیر رستمی بابادی نویسنده کتاب "بختیاریکا" و کارشناس ارشد علوم سیاسی در مطلبی ارسالی به  پایگاه اطلاع رسانی "عصرجهان" باعنوان  "تشکیل استان بختیاری باید به اولویت نخبگان بختیاری تبدیل شود"اینگونه نوشت:

کودکی ام را در بغل گرفته ام

زیر گونه های پیانو

آرام آرام

زمزمه می کنم آواز بلال را

خیمه هرکجا برافرازم

این کرناست که جهان مرا

تازه می کند

(بهرام حاجی پور-کلور)

در کوهستانهای زاگرس میانی قومی با ریشه نژادی لر به نام بختیاری زیست می کند.مردمی که از اول پیدایش تاریخ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را در این جغرافیا تجربه نموده اند و متاسفانه امروز باوجود جمعیت نسبت زیاد اما بواسطه پراکندگی جغرافیایی و تقسیم شدن در چند استان و باوجود آنکه در همان استان ها هم اقلیت نیستند اما از نظر مدیریتی و اجرایی در اقلیت  قرار گرفته اند.

پرسش اصلی این است به کدام اشتباه تاریخی ما مستحق آن بوده ایم که در این جغرافیا از برادران خود در استان های دیگر دور بمانیم؟

متاسفانه به علت آنکه ما یک استان مشخص برای هویت تباری مان نداریم رسانه های دیداری و شنیداری آن چنان که باید به فرهنگ بختیاری که سراسر انسانیت معنویت میهن دوستی و ولایت پذیری ست توجه نمی کنند.

آداب و رسوم این قوم در حال فراموشی است و ضرورت ایجاب می کند که در این شرایط حساس تشکیل استان بختیاری به اولویت نخبگان واقعی مردم لر تبدیل گردد.

در آخر امید که مردم بختیاری به این باور برسند که تشکیل استان بختیاری در چهارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی یک حرکت و گام رو به جلو خواهد بود.

امیر رستمی بابادی

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان: مطلبی که خوانید از سری یادداشت های  مخاطبین پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان است. و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


اسفندیار صالحی پور
|
Iran
|
1394/10/17 01:01
  +1

  -4
پاسخ

سلام
من لینک این خبر را با اکراه باز کردم از تیتر به ظاهر خبر بسیار متاثر شدم چرا که بوی نفاق میدهد!!
اصلن شایسته نیست که بخاطر جمعیت قومیتی و پراکندگی در چند استان ادعای تشکیل استانی با نام قوم را کرد.
در واقع این نظریه بسیار بی محتوا و بی منطق هست و بی شک مخل وحدت هم است.
انتظار داشتم سایت عصر جهان نسبت به انتشار اینچنین مطالبی مبادرت نمی ورزیدید.
من جای شما بود بی درنگ تلاش میکردم تا این خبر از خروجی سایت خارج بشود.
ضمن استان چهار محال و بختیاری با اینکه بغیر از بختیاری ها در آن سکونت دارند نام قوم بختیاری را هم در خود دارد.
و در پایان انتشار مطالب ناسیونالیستی صحیح نیست.
پاسخ ها
ورناصری
|
Iran
|
1401/10/19 11:23
  +0

  -0
استان آذربایجان شرقی غربی...کردستان وفارس وکیلان ووووووهم بوی نفاق میده...
ناشناس
|
Iran
|
1394/10/17 01:20
  +1

  -1
پاسخ
این مطلب صرفا یک نظر است که با قوانین منافاتی هم ندارد. هر نظری را هم امنیتی نکنید
فرشاد
|
Iran
|
1394/10/17 01:27
  +3

  -1
پاسخ
به عنوان یک ایرانی بختیاری کاملا مخالفم .چون به قومیت جنبه سیاسی می دهد. نکات مثبت یک قوم در چهار چوب فرهنگ باید باقی بماند.
حصارکشی سیاسی برای یک قوم عقب گرد اجتماعی است. اگر هم تا الان بوده اشتباه است. ما در عصر ارتباطات باید هویت را در تخصص
و توانایی و انسانیت جستجو کنیم نه قومیت.
همه ایرانیان برادران و خواهران ما هستند. حداقل شاخصه هویتی در دنیای امروز میتواند ملیت یک فرد باشد که بوسیله
پاسپورت مشخص میشود. بیایید خود را بروز رسانی کنیم
پاسخ ها
|
Iran
|
1401/10/19 11:26
  +0

  -0
استان بختیاری باید تشکیل وازحقوق مردم ماد خوزستان.لرستان.اصفهان چهارمحال بختیاری دفاع بشه وازغارت منابع آب توسط کویریهاجلوگیری وازفلاکت فعلی نجات پیدا کنیم....هرقومی درکشوردارای استانهایی به نام قوم خوداست....لر.کرد.ترک.گیلک.فارس. کجای این کاراشتباهه
مهدی
|
Iran
|
1394/10/17 01:35
  +2

  -2
پاسخ
دوره دوره توانائی فکری در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی.......است. استان شدن دردی را از کسی دوا نمی کنه. این آقایانی که این مطالب را می نویسند بیکار فکری هستند
علی
|
Iran
|
1394/10/17 08:24
  +1

  -0
پاسخ
ایرانی حق دارد در هر جای سرزمین خود زندگی کند نه اینکه نفاق ایجاد کنیم و قوم گرایی کنیم نخبگان باید به فکر بیکاری جوانان باشد نه به فکر قوم گرایی
پاسخ ها
ولی
|
Iran
|
1403/01/31 12:56
  +0

  -0
بله ولی تمام قومیت ها با نام خود استان دارن هرگاه نام استان های آنها عوض شد ماهم از تشکیل استان بختیاری دست خواهیم کشید...زنده باد ایران...زنده باد نام بختیاری
فرامرز
|
Iran
|
1394/10/17 08:57
  +0

  -2
پاسخ
بنظرم بوي نفاق و تفرقه توسط افرادي كه اجير ديگران شده اند يا از ساده لوحي ايشان است .
غلامرضا .س
|
Iran
|
1394/10/17 12:57
  +1

  -0
پاسخ
دوست عزیز وارجمندم:جناب استاد رستمی
باسلام
ضمن تقدیر از تعصب و پایداری جنابعالی به حفظ ارزشها،مراسم اجتماعی واصالت بختیاری که قابل تحسین میباشد. لیکن همانطور که مستحضر هستید اساس طرح هرموضوع ویا مسءله ای در راستای توسعه..... ونتیجه. تحقق هدف میباشد.به همین منظور اعتراض خود راباشرح دلایل ذیل درارتباط با طرح موضوع فوق اعلام میدارم..
1_نقش وتاثیرموضوع در توسعه اقتصادی ،سیاسی .فرهنگی واجتماعی دیده شده؟!!چگونه؟ زیرا باتوجه به نقش توسعه در کشور های پیشرفته که بدنبال حذف جغرافیای مرزی.نژادی..
.میباشد.مانندشرکتهای چند ملیتی وفراملیتی.به نظرمیرسد بی اساس ومغایر اصول توسعه به ویژه که در شرایط اقتصادی.سیاسی مناسبی قرار نداریم. واز طرفی خلاف جریان اصالتی ایل غیور بختیاریست که در تمام ادوار زنجیره وحصار وحدت،همدلی بوده.وتنها قوم اصیل بوده که بر ضدوحدت ملی ویا گرایشات فکری نژادی و جدایی طلبی سابقه ای نداشته لذا این طرح چنانچه بدون کار کارشناسی باشد آسیب جدی میتواند بر پیکر اعتبار وبدنه بختیاری باشد.
2_ با توجه به شرایط منطقه و اهداف شوم برخی از عناصر سرکرده صهیونیست وغرب از طریق دولت لاییک ترکیه وذریه حرام زاده وجاهل شبه جزیره عربستان وهابیت خبیث بدنبال روزنه های این چنین بوده برای نفوذ که گاها ناخواسته زمینه را برایشان فراهم میکنیم.
3_ از آنجاییکه تیمور بختیار وشاهپور بختیار بر اساس همین تعصبات و غیرتمندی بود که در زمینه نا امنی واعتماد به وفاداری ایل معززبختیاری آسیب رساندن بدون اینکه خواسته وتعمدی در کار بود.وهنوز تا به امروز از این زخم بهبود والتیام نیافته ایم ویکی از دلایل کندی حرکت پیشرونده یکی از شخصیتهای ملی وافتخار ایل بختیاری سردار سرلشکر محسن رضایی در راستای توسعه همگانی ........عوارض آسیب گذشته بوده که هدف محقق نگردید و این توسعه از رفسنجان.یزد .سمنان وحتی لار کمتر باشد .با تشکر
ناصر
|
Iran
|
1394/10/18 00:04
  +0

  -0
پاسخ
بنظر شما اگه سایر قومیت های موحود مانند شما تفکر و اندیشه کنند چه اتفاقی برای مملکت رخ خواهد داد شما بجای سخنان پر از کینه و نفاق بفکر این باشید که چرا ثروت استان مارا میبرند بعد با خواهش و تمنا و واسطه گری در محلس درصدی از ان را به ما برمیگردانند واینگونه تمام قومیت ها اعم از عر ب و بختیاری در بدترین وضع ممکن زندگی کنند
پاسخ ها
یک بختیاری واقعی نه مثل بعضیا.
|
Iran
|
1394/10/20 13:52
  +1

  -0
الان قومیت های دیگر از ما خیلی خیلی خیلی قومگراتر هستند که......
یک بختیاری واقعی نه مثل بعضیا.
|
Iran
|
1394/10/20 13:52
  +1

  -0
الان قومیت های دیگر از ما خیلی خیلی خیلی قومگراتر هستند که......
ورناصری
|
Iran
|
1401/10/19 11:27
  +0

  -0
عزیزم ترکها واستان...فارس هاده استان...کردها واستان ووووبه نام خوددارن چرابه توفشارمیاد
amirmahro
|
Iran
|
1397/10/25 16:31
  +0

  -0
پاسخ
هیچ کدام از این افرادی که زیر پست اقای بابادی جوابیه دادن لر بختیاری نیستند
چون یک بختیاری اینقدر بی ریشه نیست که از منافع اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خودش فرار کنه

قابل پذیرش نیست
امید
|
Iran
|
1400/02/03 17:09
  +0

  -0
پاسخ
کاملا نویسنده درست میگویند،بختیاریها با جمعیت زیاد که دارن یک استان با مرکزیت بختیاری ندارند در صورتی که اقوام دیگر در تمام استانها مرکزیت دارند،مانند استان کردستان که مرکز آن سنندج کردند،یا لرستان که مرکز آن خرم آباد لرهستند،کهگیلویه و بویر احمد که مرکز آن یاسوج لربویراحمدی هستن،یا استانهای ترک نشین،اردبیل،زنجان،آذربایجان شرقی و غربی مرکز ترک هستند و غیره،تنها قوم بختیاری که با جمعیت زیاد و پراکندگی محل زندگی استانی با مرکزیت قوم خود که بختیاری است ندارد
علی ورناصری
|
Iran
|
1402/07/26 14:53
  +1

  -0
پاسخ
جمعیت بختیاری درکل حدود4/5میلیون نفر هست که بیشتر جمعیت آن درخوزستان وبعد درچها محال و بختیاری ولرستان وغرب اصفهان هست....با تشکیل استان بختیاری هم بودجه مختص به خود وهم شبکه استانی ورادیو درجهت فرهنگ بختیاری حرکت واز غارت منابع آن توسط عده ای کویرنشین ودراقلیت قرار گرفتن در این چهار استان جلوگیری میشه...بزرگترین شهرهای بختیاری شامل مسجدسلیمان وایذه والیگودرز هیچکدام نه جاده درست حسابی....نه فرودگاه نه بیمارستان ونه هیچ زیرساخت مناسبی ندارن واین خودخودخود تبعیض هست اما همانند ترک و کرد ولر باید استان مختص به خود داشته .....درضمن درگذشته ایالت بختیاری وجود داشته و حکومت پهلوی برای ضعیف کردن بختیاری این ایالت رو بین چنداستان تقسیم کرد....این ظلم باید پایان یابد واستان جدید بختیاری با مرکزیت مسجدسلیمان تشکیل بشه تا از حقوق بختیاری ها حمایت ومنافع ما مثل بقیه اقوام این سرزمین به رسمیت شناخته شود....این خواسته تمام ملت بختیاری هست و هرکسی غیراز این نظر را داشته باشد بختیاری نیست وله دروغ خودرا بختیاری معرفی میکند

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*