1403/01/10 02:42


202242
تاریخ انتشار: 1397/01/27 01:11
استاندار خوزستان با بیان اینکه مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز تبعات اجتماعی و امنیتی دارد، گفت: همه باید بسیج شوند تا بحث آب غیزانیه در سال 97 به سرانجام برسد

عصرجهان-دکتر غلامرضا شریعتی در نشست شورای سلامت خوزستان که امروز (یکشنبه 26 فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با انتقاد از عملکرد شرکت آب و فاضلاب روستایی در انجام پروژه آبرسانی به غیزانیه، خطاب به این شرکت اظهار کرد: باید کار انجام این پروژه را سریع انجام دهید. در این زمینه شرکت آب و فاضلاب روستایی بسیار کوتاهی می‌کند.

وی در واکنش به اظهارات نماینده این شرکت مبنی بر اینکه این شرکت گیر مجوز‌های مورد نیاز این پروژه است، تصریح کرد: شما گیر هیچ چیزی نیستید، گیر خوتان هستید. بیشتر از یک سال است که از سفر ما به غیزانیه و قول حل مشکلات آب این منطقه می‌گذرد و مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب نیز قول تأمین 30 کیلومتر از لوله‌های آب این پروژه را داد.

استاندار خوزستان ادامه داد: فقط 10 مرتبه با شما تماس گرفتند تا مناقصه این پروژه را برگزار کردید. در رابطه با این پروژه، خیلی بسیار کند و سنگین حرکت کرده‌اید. شاید 100 مرتبه شخصا این موضوع را متذکر شدم که اغراق نیست. وقتی که در انجام کاری مدام تأخیر بیاندازید، همین وضعیت پیش می‌آید. این گونه کارها باعث ایجاد نارضایتی از نظام می‌شود.

شریعتی خطاب به مسئولان شرکت آبفا روستایی تصریح کرد: چه زمانی به شما گفتیم که مشکل آب غیزانیه را حل کنید. مردم غیزانیه که منطقه‌ای دارای 200 تا 300 حلقه چاه نفت است، آب ندارند و در بدترین شرایط قرار دارند. مشکل آب غیزانیه تبعات اجتماعی دارد. باید جرأت و عُرضه تصمیم‌گیری داشته باشید، نه اینکه دست روی دست بگذارید.

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده شرکت آبفار درباره تغییر قیمت لوله‌های مورد نیاز پروژه آبرسانی غیزانیه افزود: قیمت تغییر کرده است، که تغییر کرده است. برای همه قیمت عوض شده است و فقط شامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نمی‌شود اما این تغییر قیمت برای بخش‌های دیگر مشکل ایجاد نکرده و فقط برای شما مشکل است.

استاندار خوزستان ادامه داد: شرکت‌های دیگر نیز همین مشکل را دارند. اما آیا مسائل را ارجاع داده‌اند؟ بالاخره به گونه‌ای این مسأله و مشکل را حل کرده‌اند. شرکت آبفار نیز باید در این باره تصمیم‌گیری کند. تمام کارهای ما خوابیده است. جمعیت غیزانیه که زیاد نیست.

شریعتی با اشاره به تأمین آب تعدادی از روستاهای غیزانیه از چاه‌های آب رامهرمز عنوان کرد: در شهر رامهرمز مشکل آب وجود دارد و کمیت آب در این شهر کم است. نماینده رامهرمز تاکنون 10 مرتبه به من گفته است که چرا با وجود مشکلات آب رامهرمز، آب چاه‌های رامهرمز را به غیزانیه می‌دهید. نمی‌دانم چرا شرکت آبفار برای حل مسأله آب غیزانیه اینقدر کند حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: البته شرکت آبفار در یک سال اخیر کارهای زیادی در روستاهای استان خوزستان و مناطق صعب‌العبور انجام داده و با توجه به وجود چهار هزار روستا در خوزستان، حجم و گستردگی کار بالا است. نباید از اقدامات انجام شده چشم‌پوشی کرد اما پروژه آبرسانی به غیزانیه واقعا به کندی پیش می‌رود. مشکل آب در غیزانیه با توجه به موقعیت این منطقه و وجود چاه‌های نفت، تبعات اجتماعی و امنیتی دارد.

استاندار خوزستان افزود: مردم در منطقه غیزانیه باید احساس کنند که به آنها خدمات ارائه می‌شود. رسیدگی به منطقه‌ای که چنین منابع و مزایایی را دارد، متفاوت با منطقه‌ای است که هیچ منابعی ندارد. بالاخره مردم می‌بینند که منابع این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما حداقل خدمات به ساکنان آن ارائه نمی‌شود.

شریعتی ادامه داد: مسأله آب غیزانیه باید به هر نحوی و سریعا حل شود. آبرسانی به شرق غیزانیه بر عهده شرکت آبفار و آبرسانی به غرب غیزانیه بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است که البته این موضوع جزو وظایف سازمان آب و برق خوزستان نیست، اما این سازمان را مکلف به انجام این بخش از پروژه کردم.

وی افزود: همه باید بسیج شوند تا در سال 97 پروژه آبرسانی به غیزانیه به سرانجام برسد و تکمیل شود. در جلسه بعدی سازمان آب و برق خوزستان و شرکت آبفار باید گزارشی از اقدامات انجام شده در این پروژه ارائه دهند.

استاندار خوزستان همچنین در واکنش به اظهارات معاون خدمات شهری شهرداری اهواز مبنی بر رشد جمعیت حاشیه‌نشین در برخی مناطق حاشیه‌ای اهواز اظهار کرد: عده‌ای در مخالفت با ارائه خدمات در مناطق حاشیه‌ای می‌گویند خدمات‌رسانی در این مناطق انگیزه‌ای برای مردم می‌شود تا بیشتر در مناطق حاشیه‌ای سکونت یابند پس نباید در این مناطق خدمات ارائه داد تا مردم نیز ساکن نشوند.

شریعتی ادامه داد: ما در این مدت بر ارائه خدمات به این مناطق به ویژه ملاشیه، عین 2، کوی سیاحی و ... تأکید کردیم و به نظر می‌رسد این خدمات انگیزه‌ای شده تا مردم در این محلات ساکن شوند. یعنی به عبارت دیگر ما می‌خواهیم چهره شهر اهواز را از این وضعیت خارج و عدالت نسبی ایجاد کنیم، اما به نظر می‌رسد این مشکل کماکان وجود دارد.

وی افزود: در جلسه بعدی شورای تأمین از شهرداری دعوت می‌شود تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند. شاید این بحث نیز وجود دارد که محدوده شهرها را مورد بررسی قرار دهیم. البته برای تصمیم‌گیری نباید از یک نگاه و یک بعد به مسأله نگاه کنیم.

استاندار خوزستان درباره مشکل آلودگی هوا ناشی از سوختن فلرهای نفتی در خوزستان بیان کرد: دولت برای بحث فلرهای نفتی برنامه‌های جدی دارد. باید شرایطی که دولت در آن قرار دارد را در نظر بگیریم. از دولت قبل به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و اکنون نیز که گشایش‌هایی صورت گرفته، با مشکلات جدیدی روبرو شده‌ایم. باتوجه به اتکا بر افزایش دانش داخلی، کار در این زمینه در حال انجام است.

شریعتی تصریح کرد: پروژه‌ای در غرب کارون تحت عنوان NGL1200 متوقف مانده بود، که روزانه 130 میلیون مترمکعب گاز در آن سوزانده می‌شد. حدودا از هشت ماه قبل، وزارت نفت این پروژه را مجددا فعال کرد و در حال حاضر قرارگاه خاتم، پیمانکار این پروژه است و پیشرفت اجرایی آن 40 درصد است. هزینه این پروژه 1.4 میلیارد دلار است که این گازها را به خوراک پتروشیمی بندر امام تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: این پروژه مشکلاتی داشت که جلسات متعددی درباره آن برگزار کردیم و موافقت‌های لازم را برای اخذ وام به میزان 960 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه گرفتیم. به طور جد در حال پیگیری هستیم تا این پروژه را به نقطه مطلوبی برسانیم. این پروژه حداقل باعث اشتغالزایی برای 1400 نفر می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه بحث خشکسالی امسال بسیار جدی‌تر از گذشته است، حتما رصد و نظارت بر آب شرب شهری و روستایی خوزستان با جدیت باید پیگیری شود. انتظار دارم همکاران ما در مرکز بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به جد و مسئولانه و بدون هیچ تعارف و رودربایستی این بحث را رصد و گزارش‌های لازم را به آبفا ارائه دهند و از هیچ موردی چشم‌پوشی نکنند.

شریعتی اظهار کرد: تعداد استاندارد جلسات شورای سلامت استانی که باید در سال تشکیل شود، 12 جلسه است. سال گذشته شورای سلامت استان 9 بار تشکیل جلسه داد. یعنی دوستان ما در مجموعه سلامت برای تشکیل سه جلسه، کم‌کاری کردند. امیدوارم امسال 12 جلسه را تشکیل دهند/ایسنا




Copy Right 2013 Artmis.ORG