1403/02/12 00:05


213482
تاریخ انتشار: 1397/04/12 01:30
.

 بعد از نوسانات نرخ ارز و اطلاعیه های بانک مرکزی جهت به سامان رساندن اوضاع بازار ارز، قرار شد به هر مسافری که به ترکیه سفر می کند 500 یورو ارز تخصیص یابد. اختلاف قیمت یورو مسافرتی با قیمت یورو در بازار آزاد به گونه ای است که دولت به هر مسافر کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع یارانه ارزی در حدود 2.5 میلیون تومان پرداخت می کند و این در حالی است که کل یارانه ماهانه دریافتی توسط هر شخص در طول یک سال تقریباً 550 هزار تومان می باشد. این نشان می دهد که همچنان ثروتمندان یارانه بیشتری می گیرند.

به گزارش تابناک، پایین بودن قیمت ارز مسافرتی در سال گذشته باعث شد تا سفرهای خارجی مقرون به صرفه باشد و به همین دلیل میزان مسافرت های خارجی به خصوص سفر به ترکیه رشد چشمگیری را تجربه نمود. این موضوع باعث خروج ارز فراوانی از کشور می شد. بعد از نوسانات نرخ ارز در فروردین ماه سال جاری دولت تصمیم گرفت که راه های خروج ارز از کشور را به نوعی مسدود کند. به همین منظور سعی کرد تا با ارائه راهکارهایی سفرهای خارجی بی مورد را کاهش دهد. یکی از این راهکارها کاهش سهمیه ارز مسافرتی بود. در 22 فروردین ماه 1397 بانک مرکزی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: "ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد".

این اطلاعیه نشان می داد که کسانی که قصد سفر به کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس را دارند می توانند 500 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند و کسانی که قصد مسافرت به سایر کشورها را دارند می توانند 1000 یورو دریافت نمایند. همچنین بانک مرکزی به مسافران کشور عراق 250 هزار دینار ارز مسافرتی پرداخت می کرد.

قیمت هر یورو مسافرتی تقریبا 5 هزار تومان می باشد و قیمت هر یورو در بازار آزاد حدود 9 هزار و 904 تومان است. این یعنی بانک مرکزی به هر مسافرکشورهای خارجی بابت هر یورو، یارانه 4 هزار و 904 تومانی پرداخت می کند. اگر فردی قصد سفر به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق را داشته باشد، دولت در عمل به وی 2 میلیون و 452 هزار تومان یارانه ارزی می دهد و اگر همین فرد قصد سفر به سایر کشورها را داشته باشد دولت 4 میلیون و 904 هزار تومان یارانه ارزی به او می دهد.

در شرایط فعلی جامعه، فردی می تواند به این کشورها سفر کند که استطاعت مالی دارد و از طبقه ثروتمند جامعه است. بنابراین دولت عملاً به اقشار ثروتمند یارانه ارزی 2.5 تا 4.9 میلیون تومانی می دهد. این در حالی است که هر فرد با دریافت یارانه 45 هزار و 500 تومانی ماهانه، در سال تنها 546 هزار تومان یارانه دریافت می کند.

این آمار و ارقام نشان می دهد که همچنان ثروتمندان یارانه بیشتری را نسبت به سایر اقشار جامعه دریافت می کنند. به نظر می رسد دولت باید یک بار دیگر در نحوه تخصیص ارز مسافرتی و یا قیمت آن تجدید نظر کند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG